DJ Premier: Vanguard Music Festival, Sun Ra Stage

DJ Premier, Vanguard Music Festival, Sun Ra Stage

Anmeldt af Simon Mikdal Andersen | GAFFA

…så er det svært ikke at smile over hele femøren. Og denne aften var der masser af kærlighed og håndtegn til en af hiphoppens absolut bedste og mest vellidte producere. DJ Premier gav med andre ord de mange fremmødte rapfans et solidt udpluk af den hitparade, som han har været garant for siden 1980'erne.

Positioneret bag pladespillerne midt på scenen fik den rutinerede dj hurtigt spredt en god stemning ved sende sine klassiske beats ud igennem de store højtalere. Han var ligeledes god til at involvere publikum verbalt, og fik kontinuerligt folk til at skråle med og gentage sine ord. Dette var også med til, at det ikke på noget tidspunkt udviklede sig til en kedelig koncert.

Nogle af vennerne kom lige forbi

Efter en demonstration af, hvordan wordcuts skal bruges i omkvæd med Mos Def-nummeret "Mathematics", en hyldest til The Notorious B.I.G. med klassikeren "Ten Crack Commandments", og en lille bid af nummeret "Classic", kom der besøg på scenen. Først var det rapperen A.G. fra D.I.T.C. (Diggin' In The Crates), som gav smagsprøver på sin verbale kunnen. Dernæst kom en af koncertens højdepunkter, da Billy Danze og Lil' Fame væltede ind fra siden af scenen og fik publikum i ekstase ved at fremføre "Ante Up". Selvom de fleste festivalgæster havde hørt nummeret aftenen forinden, virkede det til, at de sagtens kunne klare en omgang mere.

En lækker finte ved DJ Premiers live-optræden var, at han ofte indledte med at spille de originale bidder af sange, hvorfra han har samplet for derefter at smække hiphopversionerne på. Der blev hævet mange guldkorn op af skattekisten, og det var dejligt at opleve Preemos entusiasme, når sange med artister som KRS-One, Nas og Big L hævede samtlige arme foran pulten og fik dem til at vugge i takt til musikken.

Efter en cadeau til sine afdøde makkere Big L og GURU leverede Premier det alle havde ventet på, nemlig Gang Starr-hittet "Full Clip". Hvis hiphopafhængige på dette tidspunkt ikke syntes, de havde fået nok, så fik de i hvert fald det fulde fiks i form af "Boom" med Royce da 5'9, der satte punktum for DJ Premiers optræden på Vanguard Festival.