Mobb Deep : Vanguard Music Festival, Sun Ra Stage

Mobb Deep , Vanguard Music Festival, Sun Ra Stage

Anmeldt af Simon Mikdal Andersen | GAFFA

Åbningsnummeret "Survival Of The Fittest" fik med Prodigys første hårdtslående vers udstukket rammerne for, hvad der skulle vise sig som en gedigen koncert med lyriske historier om det hårde liv fra gaderne i New Yorks Queensbridge-kvarter. Det var svært ikke at få tekstuniversets alvor ind under huden, men til tider blev det på den ene side en smule monotont samtidig med, at den sikre levering uden fjollerier på den anden side netop var dét, der fungerede godt for de to rappere Prodigy og Havoc. Deres optræden var lige ud ad landevejen uden så mange dikkedarer.

Det var først hen imod koncertens afslutning, at de to rappere valgte at snakke lidt imellem numrene. Det var forfriskende at være til en rapkoncert, hvor man faktisk fik hørt hele sange og ikke blot et enkelt vers og et par omkvæd. For publikummer uden den store indførelse i Mobb Deeps bagkatalog kunne det måske være svært at få alle pointerne med, men dette blev til tider afhjulpet via flere a cappella vers, der gav indholdet plads til at ånde og stå klart frem. Og hvis man ikke på forhånd vidste, hvilken gren af hiphoppen man skulle møde, kunne man aflæse det på de utallige samplede skudsalver fyret af gennem højtalerne som afslutning på samtlige numre.

Til den afsluttende koncert på dette års Vanguard Festival var der ikke mangel på hardcore klassikere så som "Tempeture's Rising", "G.O.D. Pt. III" fra albummet Hell On Earth fra 1997 og "Thug Muzik" fra pladen Murda Muzik fra 1999, der i den grad fik gæsterne til at presse det sidste ud af lungerne og skråle med på omkvædet.

Det mest medrivende moment i løbet af denne aften med Mobb Deep var dog fremførelsen af "Shook Ones (Part II)" med det velkendte hook "Son, they're shook / Cause ain't no such thing as halfway crooks / Scared to death, scared to look, they're shook / Cause ain't no such thing as halfway crooks". Dette fik hænderne i vejret og indkapslede på fin vis, hvad der var en helt igennem solid optræden.