Tiësto : Bøgescenerne, Smukfest

Tiësto , Bøgescenerne, Smukfest

Tiësto : Bøgescenerne, Smukfest

Anmeldt af Mads Jensen | GAFFA

Én mand, en mixerpult, en skov, helt ubeskriveligt mange mennesker og en masse fyrværkeri er det eneste, man har brug for, når man vil kickstarte en god festival. I hvert fald når manden, man har hyret til at sparke lydmuren ind, hedder Tiësto.

I Tijs Verwest, som går under pseudonymet Tiësto, har Skanderborg ikke bare inviteret hvem som helst, men derimod en af verdens allerstørste dj's. Den efterhånden 47-årige dj har spillet under åbningen af de Oplympiske Lege, og det anderkendte DJ Magazine har tre gange udnævnt ham som verdens bedste dj. Han har gæstet Danmark flere gange, men klarest står hans optræden for et fuldt Parken i 2007. Af ovenstående og sikkert flere andre grunde var der altså propfyldt foran Bøgescenen kl. 23.30 i går aftes, hvor Tiësto var skemasat til at indtage og give Smukfest en syngende elektronisk lussing.

Stilhed før stormen

Bøgeskoven er sort som kul, bøgescenen ligeså, det eneste, der lyser op er de knæklys-armbånd, som folk forventningsfulde vifter over hovedet. Et massivt lysangreb fra bøgescenens projektører skærer pludselig gennem iris, og festen bliver skudt i gang med nummeret "Wasted" fra Tiëstos femte studiealbun "A Town Called Paradise" fra 2014. Akkompagneret af et lysshow, der får nytårsaften til at skælve i bukserne af ærefrygt brager det massive hit ud af højtalerne til publikums tydelige begejstring. I samme sekund crowdsurfer en ukendt kvinde, dog fra et træ i stedet for en scene, som var hun en anden Tina Dickow til Grøn Koncert i Aarhus. I takt med de tunge elektroniske beats bliver den friske og eventyrlystne kvinde transporteret omkring 100 meter på tilfældige folks hænder.

Publikum er overtændte, og flere tenderer et niveau af momentalt sindssyge. Store cirkler i menneskemassen bliver gjort fri, hvorefter folk i rundkredsen styrter mod midten og støder sammen i vildskab og eufori. Den før kulsorte bøgeskov lyser nu op i alle tænkelige farver, konfetti falder som sne fra himlen, og scenariet leder tankerne hen mod et eventyrunivers med liv og glade dage.

Den gamle ræv bider, men ikke med fordums styrke

Tiësto må, med fare for at støde hårdkogte fans, siges at være i karrierens efterår, men er til trods for dette stadig et navn, der kan tiltrække stor menneskemængder. Om ovenstående skyldes den massive konkurrence fra mere mainstream dj's, eller om alderen har mindsket kreativiteten, er kun til at spå om. For de førnævnte fans var Tiëstos optræden sikkert en lækkerbisken af dimensioner, men for uprøvede lyttere havde hollænderen pakket rygsækken med lidt for meget fra den trance-elektroniske lydhylde. Det var tydeligt som krystalglas, at publikum foldede sig mest ud, når Tiësto leverede rytmer fra sin mainstreamtrukne side fremfor hans hårdtpumpende signaturprofil. Dette med udgangspunkt i det faktum, at klimaks og publikumsbegejstringen toppede under numre som "Red Lights", "Wasted", "Secrets" og et remix af Linkin Parks megahit "Numb".

Ovenstående hits skabte undervejs et tiltrængt afbræk fra den hårdt pumpende bas, der bar præg af et yderst højt tempo og en begrænset brug af vokal. Tiësto præsterede dog nogle vellykkede breakdowns, og på trods af overvægten af den til tider trivielle pumpende basarms lydside, labbede publikum det i sig med velbehag.

Det blev en fest

Kritikken skal ikke nedtone det faktum, at Tiësto skabte præcis det, han har fået en klækkelig hyre for at skabe, nemlig en fest. Den trivielle lydside blev opløftet af et vanvittigt lysshow og fede 3D-universer på de opstillede storskærme. Dertil formåede hollænderen at skabe nærhed til sit publikum og fik ad flere omgange hele bøgeskoven til bevæge armene i takt til musikken. Basarmene fløj gennem luften under hele koncerten, dog med lidt træthed at spore mod enden.

Et farligt, men dog ærligt udsagn vil være, at omstændighederne for en god fest var til stede, og at kvaliteten fra scenen derfor var mindre vigtig for festens udfoldelse. Unge mennesker, festivalstemning og alkohol skabte fundamentet, og Tiësto gjorde, hvad han skulle for at fylde det op. Publikum var solgt og havde en fest, og den halvanden time lange optræden blev rundet af med et festfyrværkeri, der bragede op over himlen mellem de oplyste bøgetræer. En smuk afslutning på startskuddet af Smukfest og en koncert, der skabte fest og farver, men ikke nåede helt til tops. Tre stjerner med pil op.