x
Superjeg : Smukfest, TV-Scenen

Superjeg , Smukfest, TV-Scenen

Superjeg : Smukfest, TV-Scenen

Anmeldt af Michael Dyhrborg | GAFFA

Lad det straks være sagt, at den elendige koncert ikke skyldes musikerne. Elektronikken derimod tilranede sig hovedrollen ved at falde ud, skratte og feede, så sangene kun havde få øjeblikke som hovedrolleindehaver.

Superjeg består af Peter Sommer og Carsten Valentin Lassen, og først i årtusindet udgav de to albums, der var elskede af anmeldere, men overset af publikum.

På Tv-Scenen under Smukfest skulle de så forsøge at indhente det tabte, hvilket skulle vise sig at blive en umulig opgave.

Peter Sommer spillede akustisk guitar og Søren Zahle broderede små lydfigurer på den elektriske og sang kor, mens Carsten Valentin Lassen stod for elektroniske beats og sfæriske drømmerier.

Godt begyndt - aldrig fuldendt

Gruppen satte langsomt i gang med "Bror," der blev leveret i en spartansk udgave, og derefter fulgte "Hen Til Byen," som er en slags drøvtyggerblues.

Imellem numrene fortalte Peter Sommer små historier og hilste på dem, han kendte i folkemængden. Stemningen var hyggelig, og publikum virkede glade for gensynet med gruppen.

Peter Sommers stemme har udviklet sig meget siden Superjeg-dagene. Den har fået dybde og autoritet, så når han i "Man Kan Ikke Elske Tiden" sang "Kan ikke elske tiden, før den er gået – man kan ikke elske filmen, før den er slut" virkede det indirekte som en kærlighedserklæring til ungdomstiden i Superjeg.

Da vi nåede frem til fjerde sang, kom der lidt mere fut i fejemøget. En brise rullede igennem pladsen samtidig med, at der blev sat skub i den melodiøse "Fodboldkamp," men mens nummeret, der kan handle om, at det, der indad tabes, skal udad vindes, begyndte at lette, forsvandt al lyden, og derfra var det faktisk kun ned ad bakke.

Take it like a pro

"Sorgløse Superdage" blev der ikke noget af. Til gengæld sprang vi videre til "8-6-6-0" (den med "Gid du kom til Skanderborg," som Peter Sommer har genindspillet i eget navn). Den blev holdt i Superjegs melankolske udgave. Her var der fællessang, men i blandet skrattende stik, feedback og udfald fra mikrofonen.

Den sang beviser ellers, hvad det er sangskriveren kan, når han trækker publikum over på sin banehalvdel. Hvis du kan få et sløret rim som: "To flasker vin på en hverdag… s'aften – Hvis der var noget, der hed dårlig smag, har vi sikkert haft'en" til at leve, så har man fat i noget.

Det siger ikke så lidt om hr. Sommers professionalisme, at han jokede med situationen og sagde: "Vi går ned med fællessang og fanfare herfra." Personligt ville jeg have haft forståelse for, at både han og Carsten Valentin Lassen var skredet, indtil problemerne var løst.

Derefter var der to numre tilbage i det korte sæt. "Bombesikker," som Peter Sommer kun har indspillet solo, og her var leadvokalen endelig tilbage oven i købet tilsat al den rumklang, som vi var gået glip af under udfaldene.

Det swinger – det er slut

Ekstranummeret kom på foranledning fra forsangeren: "Nu går vi ud, så I kan klappe os ind igen. Vi kan godt bruge lidt efter det her," som han sagde.

Den venligsindede flok gjorde, hvad de kunne, for at sende gode vibes i retning af scenen, og under sidste sang "Ultralight," åbningsnummeret fra debutalbummet "Alt Er Ego" swingede det endelig i Skanderborg, selv om vi bagefter måtte stå af i Roskilde.

Efter skandalebehandlingen kom en kvinde hen til mig og så sagde: "Husk nu at anmelde ham pænt. Jeg hørte ham på Gæstgiveren i Allinge, og det var rigtig godt."

Desværre anmelder jeg ikke koncerten i Gæstgiveren i Allinge, men som jeg sagde til kvinden: "Musikerne kunne jo intet stille op."

Til gengæld håber jeg, at der bliver givet en røffel til de ansvarlige, og bandet ikke spises af med et nå-ja-det-er-jo-hvad-der-sker. I ungdomsklubben måske, men sgu da ikke på Smukfest.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA