Hardwell : Smukfest, Bøgescenerne

Hardwell , Smukfest, Bøgescenerne

Hardwell : Smukfest, Bøgescenerne

Anmeldt af Mads Jensen | GAFFA

Robbert van de Corput, nok bedre kendt som den verdensombejlede DJ Hardwell, indtog i nat bøgescenen på Smukfest. Det blev en fest med alt hvad det indebærer. Vi fik desuden en snak med den unge komet, inden han gik på scenen.

Det er en tydeligt tændt Hardwell, der træder ud af en sort varevogn i backstageområdet bag bøgescenen en time før koncertstart. Målrettet bevæger han sig mod det lokale, hvor alt på hans forplejningsliste står linet op og er fulgt til punkt og prikke. Her sidder han i en rum tid, for at spise og lade de nye indtryk synke ind. Døren til lokalet åbner ,og ud kommer den 27-årige hollænder, som er i færd med at vælte konkurrenterne af den elektroniske trone, som var de små tændstiksmænd. Den yderst imødekommende og sympatiske unge mand fortæller:

"Jeg er lige ankommet, og mine forventninger er ekstremt høje. Den her atmosfære er helt utrolig og festivalens placering i den her skov er helt perfekt. Det minder om en fantasiverden."

I minutterne inden en stor koncert har flere kunstnere nogle ritualer, de skal udføre inden de går på scenen, men dette benytter Hardwell sig ikke af. "Vi bruger ikke rigtigt ritualer, inden vi går på scenen, vi bunder bare nogle shots og får hinanden helt op at køre."

Fucking hop

Klokken slår 01.30 og festen bliver skudt i gang. Nummeret "Survivors" blæser ud af højtalerne, mens ild og røgkanoner skaber smukt sceneri. Hardwell står hævet over folkemængden, og man kan kun se hollænderens overkrop og ansigt. Foran ham er en stor skærm med visuals, som skaber det eventyrunivers, som han selv beskrev inden han gik på. Kort tid efter koncertstart tæller han ned fra 10, folk stemmer i og da han rammer 0, går både musik og publikum amok. Gangbesværede ældre mennesker svinger basarmen og unge kvinder danser som hæmningsløse chimpanser på speed. Selv ordensmagten danser forsigtigt med og håber ikke, folk omkring dem opdager det.

Hardwell formår under hele koncerten at få publikum med og tvinger dem ind i hans hæsblæsende univers. Med konstante udråb som "lad mig se jeres hænder" og "alle sammen, fucking hop" får han publikum til at agere på hans præmisser. Da remixet af nummeret "Seven Nation Army" af The White Stripes brager gennem lydmuren, når festen sit klimaks. Øl skyder gennem luften, og neonlys torpederer publikum, og folk hopper på jord, bord og bænke, så det kan mærkes på richterskalaen. Festen er vild, og bøgeskoven er i momentan ekstase.

God variation

Hardwell bevæger sig i løbet af koncerten fint mellem de hårde technopassager og de blødere vokalorienterede passager, hvilket skaber en yderst vellydende Smukfestcocktail. Hollænderen rammer altså bredt og skræmmer ikke folk væk med tunge tranceseancer, men inviterer derimod til "sing along" og vild fest. Hans nærvær i forhold til publikum er upåklageligt, og hans energiske fremtoning på scenen giver ekstra plusser. Opsummerende får verdensetteren folk op af stolene og skaber den vilde fest, han er rejst fra tulipanernes land for at skabe.

Inden Hardwell trådte op på scenen fortalte han, at han "elskede Danmark, og at det var et smukt land med ufatteligt smukke kvinder." Kærligheden er gengældt fra flere tusinde fremmødte ved bøgescenen på en aften, hvor onsdagens technofest på samme scene med Tïesto blev sat til vægs.