Dirty Loops : Smukfest, P3 Teltet

Dirty Loops , Smukfest, P3 Teltet

Dirty Loops : Smukfest, P3 Teltet

På en festival er det alfa og omega for et band at holde tidsplanen. Det siger sig selv, at ethvert sekund, man går for sent i gang, går tabt for én selv og ens fans, fordi der står et nyt orkester og venter i kulissen. Derfor bliver langt de fleste koncerter på Smukfest afviklet med en præcision, der må gøre DSB misundelig.

Tekniske problemer kan alle dog blive ramt af, og det var tydeligt, at det svenske pop-funk-jazz-fusions-band Dirty Loops langtfra var klar ved annonceret koncertstart klokken 19. Adskillige teknikere løb rundt på scenen, rodede med knapper, kontakter og kabler og så forvirrede ud, og sådan gik der både fem og ti minutter, inden konferenciererne, P3's Jesper "Kanonkongen" Holm og Signe Vadgaard blev sendt på scenen for at padle. Der manglede (af uvisse årsager) strøm på scenen, og der blev arbejdet på højtryk med loddekolber, lød det, inden parret skiftede til et højere og lettere desperat åretags-gear ved udbringelse af flere skåle og fællessange med publikum.

Så fik de to en melding, der tydeligvis gik i retning af "bare gå ud af scenen igen, det kommer til at tage tid, det her." Og så stod det ikke særlig talstærke publikum dér, mens der fortsat blev arbejdet på højtryk på scenen. Efter cirka 40 minutter kom bandet ind, men ikke for at spille. Der kom nemlig ingen lyd ud af hverken instrumenter eller mikrofoner, men endelig, efter 45 minutter, var der hul igennem, og så spillede bandet ellers løs, som om intet var hændt. I hvert fald ikke under de første tre numre, som blev spillet lige efter hinanden stort set uden pause imellem – men nu havde vi jo også haft stilhed nok under koncerten. Herefter sagde gruppen undskyld og beklagede, at koncerten nu blev stærkt forkortet.

Dirty Loops er i studiet en trio, men live udvidet til en kvartet, dog med de tre kernemedlemmer – sanger og keyboardspiller Jonah Nilsson, bassist Henrik Linder og trommeslager Aron Mellergårdh – i centrum. Musikken er som nævnt en blanding af pop, funk og jazz kendetegnet ved Jonah Nilssons imponerende træfsikre, lyse og smidige stemme, som ramte klokkerent hver gang trods de avancerede arrangementer.

Det samme gjorde hans jazzede keyboardspil med fyldige akkorder og en fanfarelignende lyd på keyboardet. Lige så dygtige er de øvrige musikere, hvor Henrik Linder imponerede med heftigt spil på den seksstrengede bas, masser af slagbas og hurtige soloer, som i øvrigt stod noget i kontrast til hans fysiske fremtoning. Henrik Linder lignede med sit sorte tøj, sortfarvede hår, sorte neglelak og læbepiercing et medlem af et gotisk rockband, og ikke mindst gav han associationer til Robert Smith fra The Cure. Omvendt fremstod Jonah Nilsson som en poleret pretty boy, og den lige så dygtige trommeslager Aron Mellergårdh pegede så visuelt i en helt tredje retning, med omvendt hiphop-kasket.

Hurtigt i mål

Sådan fik vi i alt fem numre, med masser af breaks og modulationer undervejs. Dirty Loops er hamrende kompetente musikere, og de er ikke mange for at vise det. Åbningsnummeret var Justin Biebers "Roller Coaster", og det blev også til en version af Lady Gagas "Just Dance", begge i Dirty Loops særlige pop-funk-arrangementer. Gruppen indledte faktisk deres karriere med at lægge originale fortolkninger af pophits på YouTube, og så gik det stærkt.

Stærkt gik det også med at blive færdige på scenen, for den massive forsinkelse gjorde desværre, at Dirty Loops kun fik lov at være på scenen i 20 minutter. Det selvskrevne afslutningsnummer "Hit Me" vakte jubel og beviste, at bandet selv sagtens kan skrue et fængende hit sammen, men så var det også slut, og scenemedarbejderne gik straks i gang med at pakke sammen, under lyden at højlydte buh-råb fra publikum.

Dermed endte det, der kunne været blevet til en solid koncert, med at fremstå som en lovende appetitvækker, men ikke mere, og i festivalsammenhæng må det siges at være en skuffelse. Måske er der nogen, der skylder en kvajebajer backstage.