Róisín Murphy : Smukfest, Rytmescenen

Róisín Murphy , Smukfest, Rytmescenen

Róisín Murphy : Smukfest, Rytmescenen

Nogle gange kan man på forhånd godt undre sig over Smukfests booking af internationale navne. Bevares, irske Roisin Murphy er da som udgangspunkt udmærket og tilmed albumaktuel for første gang i otte år, men det er godt nok mange år siden, hun hittede for alvor – her skal vi tilbage til hendes fortid i front for Moloko i sidste halvdel af 90'erne og begyndelsen af 00'erne. Men hun var måske billig?

Til gengæld kunne man uden problemer komme helt frem til scenekanten, da Murphy gik på scenen, da fremmødet var yderst sparsomt. Og her var det lige før, man fik samme Murphy i hovedet, da hun trådte ind på scenen, allerede i gang med at synge. Uden at lade sig påvirke af det beskedne fremmøde gik hun helt hen til scenekanten iført en lang beige frakke, tørklæde om håret og håndtaske, mens hun sang smukt med sin karakteristiske stemme. En ret dyb, let hæs og diskret sensuel stemme, så man næsten kunne se et usynligt cigaretrør for sig, mens røgen stille steg til himmels.

Åbningsnummeret var "Golden Era" kun akkompagneret af akustisk guitar, og teksten om at se tilbage på en svunden tid blev udvidet med linjer som "Der var engang uden AutoTune, hvor man lavede hele albums, og hvor sangerinderne havde stil."

Roisin Murphy havde også masser af stil, og hun klarede sig fint uden AutoTune. Det fremgik hurtigt, at koncerten ville blive et visuelt udstyrsstykke, da Murphy havde medbragt en større samling af hatte, masker og solbriller, som hun hurtigt begyndte at skifte mellem, ligesom hun smed jakken og afslørede en stram, sort glimmerkjole. Resten af bandet – el-guitarist, keyboardspiller, bassist og trommeslager – gik på scenen, og "Golden Era" gled direkte over i Molokos "Familiar Feeling", som virkede ja, familiær hos en del af det publikum, der nu hurtigt blev større.

På elegant vis lykkedes det Murphy at finde et rødt strømpebånd frem, som blev kastet ud til publikum, og da hun fortsatte med "Evil Eyes", fik hun umærkeligt trukket en ny, beige nederdel på. Nummeret var det første af en række sange fra Murphys nye album, "Hairless Toys", som på Smukfest fremstod som eftertænksom luksuspop ikke langt fra den triphop, som Murphys indledte karrieren med i Moloko. Tempoet i disse sange var gennemgående adstadigt og brugen af kantslag på lilletrommen hyppigt, mens stemmen stod lige så solidt som et skanderborgensisk bøgetræ centralt i lydbilledet.

Vagina-associationer

Ligefrem festivalvenlig var musikken ikke, og visse publikummer begyndte da også at snakke, men mange lyttede dog engageret med til de mange musikalske detaljer, hvor elektronik spillede en stor rolle, men hvor vi dog også fik lidt god, gammeldags funkbas ikke helt ulig den, vi senere kunne høre udfoldet på Bøgescenerne med Chic.

Roisin Murphy fortsatte med sine kostumeskift, og under sangen "House of Glass" var hun iført en særegen rød kreation, der ifølge hende selv lignede en vagina, hvilket dog ikke var hensigten, men "måske er der noget, jeg underbevidst vil signalere". Ja, det kunne da sagtens være.

En erotisk undertone var der bestemt i den æggende musik, der fik gang i behersket dans foran scenen. Nummeret "Exploitation" gled direkte over i en let afdæmpet version af Molokos store hit "Sing It Back", der helt i tråd med titlen udløste call-response-fællessang mellem Murphy og publikum og var et af koncertens højdepunkter.

Endnu et Moloko-nummer, "Pure Pleasure Seeker" fik lov til at afslutte Murphys time på scenen, og med hårdtpumpende bas og en intenst syngende Murphy var det endnu en kvalitetsmæssig bjergtop. Så var tiden gået, og med ordene "I will surrender", henvendt til den sceneansvarlige, forsvandt Roisin Murphys ud af scenen, syngende, som da hun kom ind.

Elegant, æstetisk og stærkt sunget. Måske ikke ligefrem gåsehudsfremkaldende, men absolut vellykket. Roisin Murphy er stadig inde i kampen. Ved nærmere eftertanke en helt fin booking, Smukfest.