Bad Religion: VoxHall, Aarhus

Bad Religion, VoxHall, Aarhus

Bad Religion: VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Når man som band har mere end 35 år bag sig, kan det være svært at bibeholde den gnist, som startede det hele. Specielt når det gælder en musikgenre som punk, der altid har haft en vis ungdommelighed over sig. Det er højst sandsynligt et udtryk, punken aldrig vil ryste af sig, da de bedste af de aktuelle bands inden for genren stadig placerer en lige så massiv spytklat på alt, hvad der er galt. Hvad enten det er musikindustrien, samfundet eller systemet.

Det amerikanske punkband Bad Religion blev dannet i Los Angeles i 1979, så de er om nogen et band, der kan betegnes som veteraner indenfor genren. Kun grupper som britiske Sex Pistols og amerikanske Ramones formår at toppe den som alderspræsidenter i en genre, der stadig besidder den vildskab, der blev skabt for mere end 40 år siden. Mod forventning var hovedparten af publikum dog ikke på plussiden af fyrrene ved aftenens koncert, hvilket var med til at bevise, hvordan punken stadig lever i bedste velgående. Og gudskelov for det.

I et rød/hvidt blitzende lys spottende ud over det århusianske publikum, med et lydbillede der gav stærke associationer til 70'ernes politi-krimiserier tillagt en syret omgang jazz, begav de amerikanske punkveteraner med Greg Graffin i front sig ind på VoxHalls scene, imens publikum nærmest overdøvede den baggrundsmusik, der var lagt til orkestrets entre. Aftenen skulle blive høj, og tanken om at skulle forlade koncerten med tinnitus krøb stille og roligt ind hos undertegnede. Men punk skal være højt, og selvom hørelsen måske er svækket flere dage efter, er det med en forhåbning om, at koncerten var det hele værd.

Publikum skulle dog lige mærkes an, hvilket dog ikke burde tage lang tid, da der allerede fra første nummer, "Spirit Shine" fra albummet The Gray Grace fra 1996, blev dannet en moshpit af en anden verden, der tilmed skulle udvide sig hen over koncertens forløb.

Opskriften på vildskab

Med en start, der ellers besad et niveau af en altoverskyggende vildskab, set fra publikums side, kunne det dog fornemmes på bandet, at de lige skulle trækkes i gang. Til trods for dette varede det ikke længe før forsanger Greg Graffin formulerede diverse takketaler og gav udtryk for, hvor svært ordet "Aarhus" egentlig er at udtale på engelsk, hvilket som regel er et sikkert hit hos det lokale publikum. Orkestret besøger som regel også relativt små byer, og publikum elsker at få dette bekræftet, hvilket også betød endnu mere benzin på det punkbål, som band og publikum så småt var ved at tænde op for.

Og det var netop en af disse koncerter, hvor det hele gik op i en højere enhed, når man ser på samspil mellem publikum og band. Bad Religion drog publikum igennem en tour de force af melodiøs hardcore punk og blev yderst velmodtaget af det solidt fremmødte publikum, der kun lod moshpitten vokse. Der blev endda stagedivet indtil flere gange, hvilket er et sjældent syn på de danske etablerede spillesteder og i øvrigt virkede som stor en irritation for bandets medbragte stagehands.

På trods af, at punk er en genre, der består af enkle kompositioner formåede Bad Religion at fremføre en koncert, der besad en massiv variation, hvilket blev forstærket af forsanger Greg Graffins ærlige samtale med publikum og bassist Jay Bentleys venskabelige kommentarer.

Punk har ingen alder

Det, der for alvor var med til at skrive aftenens koncert ind i bogen som blandt de ekstra mindeværdige, var samspillet mellem publikum og band. På trods af at Bad Religion består af en række herrer i en alder, hvis fredag aften alternativt ville indeholde en tur i lænestolen foran flimmerkassen, fremførte de et sæt bestående af over 30 års melodiøs punk, med en overlegenhed, der hev det aarhusianske publikum helt op under taget på VoxHall. Greg Graffin dirigerede sig selv og bandet Bad Religion igennem en helstøbt optræden, der beviste, at punken stadig er i live, og måske er denne gnist endda vigtigere i dag, end man umiddelbart skulle tro.