Presence, deluxe-edition, 2 cd

Album / Warner Music
Udgivelse D. 31.07.2015
Henrik Friis

Syvende kapitel i deluxe-genudgivelserne af Led Zeppelins bagkatalog.

Det kendte
Det første mærkbare trin ned ad stigen for Zeppelin. Efter udspil med stadig mere leg med genrer og stadig større indflydelse fra bassist/keyboard-spiller John Paul Jones, havde Presence Jimmy Page tilbage ved kontrolpulten i dobbelt forstand.

En hård, til tider metallisk udgivelse, som bød på sager, der i dag fortjent hører med til gruppens klassiker-katalog: Den kogende 10 minutter lange rocker Achilles Last Stand med guitarlag-på-guitarlag-på-guitarlag af Page, John Bonham i gnistrende form bag trommerne og en fremragende syngende Robert Plant, der her ikke virker hæmmet af at sidde i kørestol med benet i gips efter en alvorlig bilulykke på Rhodos.

Vildt ambitiøst og vellykket. Den dag i dag. Det samme gælder gruppens videredigtning af Blind Willie Johnson It´s Nobodys Fault But Mine – hård, elektrisk, hypertændt blues-rock med Plants håb om udfrielse for sine tidligere synder (de var mange, hvis man skal tro dette album). Og den mægtige blues-rock For Your Life.

Til gengæld virker andre numre – som rockabilly- og Elvis-hilsnen Candy Store Rock og funky Royal Orleans - ikke så magnetiske og kvæles nærmest i sammenligning. Og den fornemmelse slutter albummet også med i slow-blues'en Tea For One, der uanset Plants stærke sang om ensomhed (i forhold til gruppen) ender som et knap så godt ekko af en absolut klassiker (Since I've Been Lovin' You fra Led Zeppelin III).

Det ukendte
Som de seneste foregående deluxe-udgivelser har Presence desværre heller ikke så meget i posen. 5 af de 7 numre i andre mix, hvor forskellene mest er nede i de små detaljer. Lidt andre riff-forsøg i Two Ones Are Won (Achilles Last Stand), dobbelt-vokal og anderledes grov guitarsolo i For Your Life – og i den dur. Samt Plants dybe for-sjov-vokal i Royal Orleans – intern joke med inspiration fra datidens soul/disco-sangere, som har svært ved at fænge uden for studiet. Eneste virkeligt nye er 10 Ribs & All/Carrot Pod Pod (Pod) – en lyrisk, eftertænksom og smuk piano-komposition skrevet af John Paul Jones, som efterhånden åbner sig i forløsende samspil med akustisk/elektrisk Page og Bonham. Men uden sang – og hørbart ikke færdig. Spændende, hvad det kunne være endt som – passet ind i helheden på Presence havde den nok ikke.
- - -
Det er den samlede pakke af hvert enkelt deluxe-album, som GAFFA giver karakter. Uanset originaludgivelsens karakter.