George Mihalache & Calibut Band: Travelers

George Mihalache & Calibut Band
Travelers

CD / A Records
Udgivelse D. 19.08.2015
Torben Holleufer

Det er en af de bedste balkanplader, undertegnede har hørt meget længe. Musikalsk er der stort slægtskab med romaorkestre som dem, der i Vesten blev markedsført under navnet Taraf de Haidouks, og det er ikke så underligt. Kapelmester er nemlig det herboende cimbalom-geni, George Mihalache, og han har formået at plukke et særdeles ungt hold musikere, der som han selv har sagt det "har den rette overlegne attitude". Jeg ved ikke med overlegenhed, men de har i den grad noget at have det i.

Orkestret har valgt en række ret korte kompositioner, der flyder over med det ene formidable løb efter det andet. Det er en musik der har en egen filmisk karakter, som var vi til cowboytræf et sted i Transylvanien, hvor alle skyder op i luften. Og ud over kapelmesteren er tyrkisk-svenske Ruhi-Deniz Erdokan et fund af en trompetist, der sidste år blev færdig på "Rytmekons" i København. Han spiller den frækkeste gang trompet på et niveau, der ville være en Marko Markovic værdig.

Pladen er jo blevet indspillet ovre hos Mihalaches mangeårige samarbejdspartner, trækharmonikavirtuosen Lelo Nika, og denne må have nikket anerkendende, når danske Simon Don Eriksen tog fra. For mage til besnærende spil skal man lede længe efter. Og som om det ikke var nok, træder Andrei Mihalache - Georges 71-årige far, der selv har haft en vældig karriere indenfor romamusikken - ind og synger, samt lægger sit mesterlige touch med trækharmonikaen på et enkelt nummer. Ligesom der er besøg af den norske-græske sanger Oluf Dimitri Røe, som synger formidabelt på Mikonos Mahala, en titel der har stor humor, for mon øen Mikonos har et romakvarter?

Det er dog George Mihalache, der er den største oplevelse. Det går over stok og sten, når han lader køllerne danse hen over cimbalomens 133 strenge. Som på pladens musikalske højdepunkt, Tribute to Gaga, hvor han spiller overjordisk godt og også spiller den efterfølgende bas, hvor trompeten tager fra og krøller sangen resten af vejen i mål.

Et fabelagtigt orkester har afleveret deres debut. En mageløs en af slagsen.

Sæt den på: dans, græd, fest eller drik raki. Og hør den så igen. Musik der virker og tager dig på en rejse.