Jurassic 5: Store Vega, København

Jurassic 5, Store Vega, København

Jurassic 5: Store Vega, København

Anmeldt af Rosa Louise Stilgren | GAFFA

Det var første gang, at der blev afholdt Battle of the beats i Skandinavien, og det startede ydmigt. Der var tyndt med mennesker, og lyset var endnu ikke dæmpet, da to unge producere indledte første runde. Reglerne var enkle: hver producer havde 2x45 sekunder til at fremføre deres svedigste beats, hvorefter et dommerpanel kårede en vinder, der gik videre til næste runde. De dansable beats blev leveret efter bedste evne og udtrykkene svingede mellem alt fra skrabet electronica til blæserspækkede swingsamples.

Spændingen spidsede til, da finalisterne stod bag hver deres pult. Danske Floppy Cat trak hatten langt ned over øjnene og kastede energisk med armene, mens spanske Zemobeats ydmygt smilede under skyggen på sin bøllehat. Efter en sveddryppende dyst kunne Zemobeats bryste sig af en af enstemmig sejr fra dommerpanelet. Faklen blev hurtigt givet videre til det danske dj-mesterskab, DM i Mix. Koncertgæsterne strømmede løbende ind af dørene, mens de seks deltagere scratchede, til vinylerne var rødglødende. Den summende sal kvitterede med dundrende klapsalver, da den forsvarende mester DJ Credit endnu en gang løb af med sejren. Med den spændingsmættede dyst var der dermed lagt i kakkelovnen til aftenens hovedattraktion: de garvede mc'er i Jurassic 5.

Knivskarpe flow i et gakket univers

Med en kæmpemæssig grammofon placeret på midten af scenen indledte gruppen med "Break 4 U", der allerede fra første beat virkede som en gigantisk energiindsprøjtning. De fire mc'er Akil, Zaakir, Marc 7 og Chali 2na blev vel modtaget af en sværm af hænder og hæmningsløse tilråb. Bag dem stod DJ Nu-Mark og hans modstykke Cut Chemist, der med besindigt overskud lod hænderne glide over mikserpulten, som vi andre rutinepræget fører en gaffel til munden. Med over tyve års erfaring kunne der ikke sås tvivl om gruppens professionalisme.

Deres ubesværede flow blev leveret knivskarpt med smittende energi og en opløftende humoristisk tilgang til materialet. Deres gakkede univers mindede om en krydsning mellem sci-fi og børnefjernsyn fra firserne, der konstant tryllebandt publikum, og som ikke på noget tidspunkt blev monotont. Gæsterne blev hele tiden holdt til ilden af forfriskende indslag, som da Nu-Mark og Cut Chemist indtog scenen med en trommemaskine og en grammofon hængende om halsen.

Frihed og gyldne stunder

Nummeret "Freedom" indkapslede koncertens stemning. Med en sal, der var fyldt til bristepunktet, havde sikkerhedsvagterne nok at se til. Reglerne blev skidt et stykke, når publikum tændte for smøger og klatrede op på hinandens skuldre. Også "I Am Somebody" fik salen til at syde og boble. Gæsterne skrålede af deres lungers fulde kraft på call and response-omkvædet og bekræftede samtidig, at Jurassic 5 havde dem i sin hule hånd fra koncertens startskud. Der blev skruet helt op for den lumre stemning, da Zaakir sendte en kærlighedserklæring ud til alle salens kvinder - hvad enten de var single eller ej. Fra loftet blinkede en svulstig discokugle under loftshvælvingen, mens "Hey" lagde sig som et tæppe over den kåde forsamling.

De endeløse rim fortsatte ubesværet koncerten igennem og lå knivskarpt i lydbilledet. Hele scenariet var uhyre velkoordineret, men virkede på intet tidspunkt koreograferet. Gruppen sendte jævnligt både smil og pegende fingre mod publikumsrækkerne og talte til dem, som havde de mødt hinanden over en spids på den lokale bodega. Koncerten nåede et magisk klimaks på den længeventede "What's Golden", der blev leveret med en slags energi, man ellers sjældent finder i slutfasen af en koncert.

Det var på mange måder en magisk aften, hvor alt gik op i en højere enhed. Skulle man have ønsket sig mere – og i så fald være en smule grådig – måtte det være, at de melodiøse beats og samples havde ligget en smule højere i lydbilledet. Det var heldigvis ikke noget, der besudlede den festlige oplevelse synderligt meget. Og hvor overskudsagtigt er det i øvrigt ikke, at medlemmerne stadig sad og gav hånden til de forreste publikummer, da koncerten var bragt til ende og lyset tændt?