Folkeklubben: Telt 1, Tønder Festival

Folkeklubben, Telt 1, Tønder Festival

Folkeklubben: Telt 1, Tønder Festival

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Folkeklubben har efterhånden skabt sig en kæmpe hjemmebane på Tønder Festivalen, og Telt 1 er fuldstændigt pakket, da klubben går på klokken 20 fredag aften. Der bliver lagt fra land med Danmarksfilm fra sidste års album af samme navn, og selvom publikum generelt reagerer lidt mere på sangene fra debutalbummet, så bliver der stadig lyttet med, et kendetegn for publikum generelt på Tønder.

I Kjartan Arngrim har Folkeklubben sig en fantastisk frontfigur, og hans hilsen til Martin Lidegaard, som for nylig, under et forsøg på en charmetur til Sønderjylland, udtalte, at det var en skam, at den lille Jazzfestival var lukket, går rent ind hos publikum – lovprisningen af det udkantsdanmark, som Folkeklubben har turneret voldsomt i og har døbt Guldkantsdanmark, falder selvfølgelig i god jord i Tønder.

Tempoet i sangene er skruet lidt op, og der bliver lagt an til lidt af en fest. Publikum er ret meget på, og der bliver klappet og sunget godt med, særligt på kendinger som For Pengene og Bagmænd og Supertanker – til tider bliver det også decideret clubbet, når Rasmus Jusjong virkelig slipper løs for de elektroniske elementer. Ikke noget hverdagssyn på en festival som Tønder, og Folkeklubben kryber da også selv til bekendelse omkring det helligbrøde det er at medbringe en trommemaskine på en folkemusikfestival.

Folkeklubben har selv beskrevet det som, at deres store gennembrud kom på Tønder Festivalln for tre år siden, og deres gennemslagskraft og tag på publikum er heller ikke til at tage fejl af – det er bemærkelsesværdigt at en forsanger lystigt kan namedroppe højtragende skikkelser som Camus, J.D. Salinger, Michael Strunge og Picasso og så samtidigt have så bred folkelig appel, som det lykkedes for Kjartan Arngrim – han har simpelthen publikum i sin hule hand, og de adlyder samtlige instruktioner om at synge og klappe med – denne koncert er helt sikkert et højdepunkt for rigtig mange gæster på festivalen, og Folkeklubben lever til fulde op til forventningerne

Mange hundrede koncerter har Folkeklubben på samvittigheden, sommertouren slutter i øvrigt på fredag i Tivoli inden efterårstouren går i gang til oktober, og man mærker tydeligt, hvor sammenspillet den lille trio efterhånden er blevet. Rasmus Dalls guitarsoloer lyder virkelig godt, og "blæksprutten fra Vanløse" Rasmus Dalls rejsekuffert-tromme lægger en solid bund under de elektroniske udskejelser, som på visse punkter kan minde om noget, man finder hos DFA-kunstnere – en del trofaste folkemusikfans holder sig for ørerne- der bliver rusket godt rundt i Tønder.

Folkeklubben har løftet sig op på et niveau, hvor de på Tønder, fungerer som et stort hovednavn, og det festlige højdepunkt. Derfor gik der også en del fadøl i publikum i teltet, og på de stille sange begyndte folk at knævre lidt rigeligt løs – det gik en smule ud over fine sange som f.eks. Par Nr. 7, det hele blev dog reddet igen, da klubben tog turen ned til publikum og levered det hit, som ikke rigtigt vil slippe dem, Fedterøv – den var der rigtig mange, der var kommet for at høre – måske lidt for mange kun var kommet for at høre den.