Jonah Blacksmith: P4 Scenen, Tønder Festival

Jonah Blacksmith, P4 Scenen, Tønder Festival

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

(Arkivfoto, red.)

Der var godt pakket på P4 Scenen sent lørdag aften, og dem der havde fundet vej indenfor, kom til at være vidne til et lille stykke Tønder-historie. Jeg er fuldt overbevist, om at Jonah Blacksmiths koncert vil blive talt om i mange år fremover på Tønder, når snakken går på store musikalske oplevelser.

Bevæbnet med hele to trommeslagere er det lige i fjæset folk, der i løbet ef en times tid blæser teltet om kuld. På syngende nordjysk får vi at vide, at vi selv kan vælge om "det ska vær' vild' eller retti vild". Det blev retti retti vild, og indenfor ganske kort tid danser folk bogstavelig talt på bordene.

Jonah Blacksmith indkapsler på bedste vis, hvad det er Tønder Festivalen står for. Det er rigtige mennesker, der spiller håndlavet musik på rigtige instrumenter. De har deres musikalske arv med fra bedsteforældrenes generation, og selv et par af instrumenterne er gået i arv, og selve koncerten går hen og bliver en lang hyldest til den bedstefar, der satte det hele igang og har givet bandet deres navn - Johannes Smed var han kendt som - projektet blev i øvrigt sendt igang under en andejagt.

Bandet beskriver selv deres musik som trance-agtig rundkredsmusik. I aften var rundkredsen udvidet en del, imens teltet sydede som en indiansk svedehytte. Det har passende, at bandet spillede i netop P4-teltet, da radiokanalen har støttet bandet en del og særligt spillet Off The Track en del. Nummeret vakte genkendelig jubel flere steder i teltet. Festen tog så meget fat i salen, at ingen havde bemærket, at banjoen ikke stemte. Alle kunne stemme i bedstefars gamle ord: "da da ligemøj, spil videre!". Det kan bandet passende gøre, når de, hvis der er retfærdighed til, bliver inviteret tilbage til Tønder næste år på en meget større scene.