Fritz Kalkbrenner : Karrusel, Odense

Fritz Kalkbrenner , Karrusel, Odense

Fritz Kalkbrenner : Karrusel, Odense

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Arkivfoto

Man ænsede ikke overgangen mellem dj's, da Fritz Kalkbrenner beskedent indtog apparaterne i Munke Mose. De ulmende basrytmer lod sig til gengæld langsomt inficere af behageligt anonyme blæsere, og stilen var lagt klart ud for den følgende halvanden time. Uden besvær blev musikken mixet til et af de vokalbårne numre, "Void" fra 2014-albummet "Ways over Water". Et tøffende beat og et vokalspor, som Avicii kun kunne drømme om, satte fut under den lunkne sunkne septembersol, mens de unge karrusel-gæster strømmede til som fluer om frisk høm-høm.

Fritz Kalkbrenner mixede ind og ud mellem sit bagkatalog, og der var ikke en finger at sætte på overgangene. Musikken fløj af sted uden at gøre særligt mange fortræd. Bassen fadede ud og vendte stærkt tilbage, mens musikken fortsatte, og på den måde fik det lystige publikum lidt af de drop, der kommer med den ellers så populære edm. Kalkbrenner er ikke edm, selvom publikum lod til at feste, som om han var.

Første lange del af sættet havde form som en typisk pop-koncert med sikre sange og fængende melodier. Desværre sluttede den pop-koncert tidligt med et brag, da Kalkbrenner spillede et af sine stærke kort, nemlig "Back Home". Det hele gyngede foran det lille telt med løftede arme og syngende munde. Det var fint, så længe det varede. Desværre gik "Back Home" så rent ind hos karrusel-folket, at energien lod til at falde en smule, efter de sidste toner fra sangen forsvandt.

I lidt for lang tid var Fritz lidt for meget som storebror Paul Kalkbrenners kalkulerede techno, og varmen fordampede fra teltet, mens publikum gik fra hænderne i vejret til tissetrængende dans på stedet. Det var først mod slutningen af Fritz Kalkbrenners sæt, at man mærkede, hvor meget tanke der var gået i at udvælge musikken, så der kom krølle på halen til sidst med en formidabel energiudladning på "Wes" og den samme organiske varme blæsersektion fra begyndelsen. Beklageligvis fortsatte sættet efter krøllen og blev en kende for langt til et arrangement som Karrusel.