Wings: Wings At The Speed of Sound, 2 cd, Paul McCartney Archive Collection

Wings
Wings At The Speed of Sound, 2 cd, Paul McCartney Archive Collection

2 x CD / Universal
Udgivelse D. 11.02.2015
Henrik Friis

Selv om Tug Of War og Pipes Of Peace udgives om en god måneds tid i Paul McCartney's Archive Collection, skal den forrige arkiv-udgivelse Wings At The Speed Of Sound fra 1976 ikke helt forbigås – selv om de fleste nok gør det:

Efter Venus and Mars' voksende insisteren på Wings som gruppe og ikke et eks-Beatle-soloprojekt, tog Paul McCartney desværre skridtet fuldt ud her. Alle fem medlemmer blev skubbet ud i spot-lyset som sangsolister og et par af dem endda også som sangskrivere. Det holdt aldrig rigtigt vand dengang, hvor mange gamle Beatles-fans som undertegnede flygtede skrigende – og gør det heller ikke her 39 år efter udgivelsen.

Specielt guitarist Jimmy McCullochs flade, poppy misbrugssang Wino Junky (han døde selv af en overdosis tre år senere), fru Lindas køkkenskriverier i rock'n'roll-pastichen Cook Of The House og Denny Laines melodiske, men kedelige Time To Hide fortalte, at der absolut ikke var ligevægt i hverken sangskriveri eller stemmekvalitet. Og McCartney selv synes nærmest indifferent. Singlen Let 'em In var imødekommende venlig, men ikke imponerende, og selv om den selvfølgelig fungerer på sine egne præmisser – hør bare bassen – var Silly Love Songs lige præcis den bevidste letvægts pop-provokation, der resulterede i himmelvendte øjne og antenner rettet i helt andre musikalske retninger hos skaren af McCartney-kritikere.

Sød-melodiske San Ferry Anne trak dog den anden vej, men groft sagt er det kun Beware My Love, der for alvor holdt dengang. Og gør det i dag. Det er og bliver en superstærk sammensat sang, der på typisk McCartney-vis væver forskellige temaer sammen til konklusion i et samlet flot, hårdt rockende udtryk hvor McCartney og gruppe fungerer stærkt. Som helhed. Og med klar rollefordeling mellem general og fodfolk!

Bonus uden egentlig bonus
Bonus-cd'en er desværre ikke så imponerende som ved Venus and Mars. Ud over tre løse demo'er fra original-pladen, og et lille kort nonsens-vocoder-klip, er det mest bemærkelses-værdige en anden udgave af Beware My Love – ikke så helstøbt som den endelige version, men til gengæld med Led Zeppelins John Bonham bag tønderne, med den dobbelt-puls og pumpende rockkant, dét giver! Og så er Must Do Something About It indspillet i en version med McCartney selv bag mikrofonen i stedet for trommeslager Joe English. Lyt selv. Den forskel fortæller egentlig det hele.