Virgin Suicide: Rust, København

Virgin Suicide, Rust, København

Virgin Suicide: Rust, København

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Det københavnske indierockband Virgin Suicide udgav deres debutalbum i foråret. Det selvbetitlede debutalbums musikalske profil var kendetegnet ved gruppens sans for ekstremt iørefaldende popmelodier og følsom sangskrivning, tilsat svimlende 60'er- og 80'er-inspireret jangle-guitar.

Det var derfor spændende at se og høre, hvordan Virgin Suicide ville forløse opgaven at spille det velproducerede sangkatalog live på deres første selvstændige turné. Lørdag den 19. september gæstede Virgin Suicide spillestedet Rust i København.

Den håbløse ungdom

Virgin Suicide lagde ud med åbningsnummeret fra deres album, "Sedate Me", der satte den perfekte æstetiske ramme for resten af koncerten: Stramt og energisk bandsamspil, ført an af Terkel Atsushi Røjles rene og sukkersøde jangle-guitarspil, som slog gnister. Forsanger Martin Grønnes lyse og uskyldige drengevokal formidlede nummerets hjerteknuste teenagedrømme på stemningsfuld vis. Tematikken om den håbløse ungdom fortsatte med nummeret "There Is A Glace Over My Eyes", hvor Grønnes vokal gav associationer til Suede-forsangeren Brett Anderson.

Stemningen gik fra sødmefuld melankoli til en stærk følelse af opstemthed med den britpop-inspirerede popsang "The Thrill", som ville have gjort selv Noel Gallagher misundelig. Virgin Suicides musikalske referencer til blandt andre The Smiths, The Stone Roses, The Cure, The La's og det engelske indie-pladeselskab Sarah Records' obskure bagkatalog var ikke til at tage fejl af, men det lykkedes drengene at omsætte inspirationen fra forbillederne til en personlig identitet.

Forening af 60'erne og 80'ernes popmusik

Under den retroklingende "My Girl" fik man følelsen af, at Virgin Suicide ville have været på hjemmebane på den skotske pladeselskabschef Alan McGees Creation Records i slutningen af 80'erne. Her sang bandets guitarist Røjle for, hvorefter Grønnes vokal vendte tilbage i omkvædet. Det var en meget dynamisk måde, hvorpå den dybe og den lyse stemme komplementerede hinanden i lydbilledet. Virgin Suicide forenede 60'erne og 80'ernes popmusik til et udtryk, der lød moderne og tidløst på én og samme tidspunkt.

Med det medrivende nummer "2nd Wave" tog Røjle igen pusten fra publikum med sit ubesværede jangle-guitarspil, der positionerer ham som en af Danmarks mest interessante unge rockguitarister. Den power poppede single "Marble Sky" demonstrerede, at Virgin Suicide også har et strålende talent for at skrive store rockomkvæd og samtidig opføre dem live med smittende overskud.

Publikum fik også en forsmag på bandets kommende materiale. Nummeret "Arabs" stod ud som endnu et velskrevet indiepopnummer, der lover godt for fremtiden. Virgin Suicide spillede også et veloplagt cover af Sixpence None The Richers store hit "Kiss Me", som gik lige i det unge publikums hjerter. Efter to ekstranumre støjede Virgin Suicide ud på ægte shoegazing-manér og takkede af for denne gang.

Koncerten var en euforisk destillering af drengenes tematiske udforskning af ungdommens ulykkelige forelskelser og knuste hjerter.

Virgin Suicide har fundet den musikalske poesi i den evigt fortvivlede ungdom. Det bliver spændende at høre dem udvikle sig fremadrettet.