Paul McCartney: Pipes of Peace, 2 cd/1 dvd, The Paul McCartney Collection

Paul McCartney
Pipes of Peace, 2 cd/1 dvd, The Paul McCartney Collection

Album / Universal
Udgivelse D. 02.10.2015
Henrik Friis

Pipes of Peace klarede ikke cuttet i 1983 – og gør det heller ikke i denne udvidede Collection-udgave med remix af original-albummet, demo'er, single b-sider og et par uudgivne numre. Hvor forgængeren Tug Of War var et flot skridt frem er Pipes nærmest to tilbage – trods Beatles-producer George Martin, Ringo Starr, Stanley Clarke m.fl.

Det virker alt for tydeligt, at numrene var left overs Tug Of War-optagelserne, og sangene lavet efterfølgende gjorde mere for at vise inspiration fra den musikscene Michael Jackson og andre havde overtaget pop-herredømmet med, end egne ideer.

Der kan både siges for og imod om Jackson-duetten Say Say Say, men tomheden og tomgangen i bl.a. Hey Hey med fusionsstjernen Stanley Clarke og det fortænkte Tug Of Peace-svar på forgænger-albummets titel er slående eksempler på, hvor lavt McCartney kunne sætte barren i den periode. Alt for forhippet på at forny sig ved at spille med tidens lune med letbenet soul, disco, funk m.v. (som andre var meget bedre til) og egen uengageret pop – alt for lidt fokuseret på at skabe egentligt nyt selv.

Der er ingen grund til at remse alle dårligdommene op – specielt albummets anden halvdel taler for sig selv. Lad os bare konstatere at titel-sangen (med anti-krigsbudskabet) trods alt smagte lidt af ægte McCartney, selv om brugen af børnekor som altid var balance på en superskarp knivsæg. Lige som slentrende Sweetest Little Show fungerede ok. Men målt med fortiden? Uha!

Groft sagt er det lige før demo-udgaverne på denne Collections-udgivelse er mere interessante. Dels fordi et par af dem i denne første rå form er virker mere levende end de polerede færdigvarer – dels på grund af hele udgivelsens stjernestund, Simple As That, som er en helt anden udgave og tekst end sangen af samme titel, som kom på ved den første relancering i 1993. Denne hidtil uudgivne demo-udgave er McCartney kun udstyret med bas, ekko-guitar-effekt og elektroniske blips i et psykedelisk hypnotisk, groovy country-ridt, som trods alt fortæller om fantasi og eventyrlyst under den tids polerede overflade. Ellers byder ekstra-materialet bl.a. på ligeledes uudgivne, halvpsykedeliske It's Not On og så et ganske effektivt 2015-remix af Say Say Say, hvor Jackson og McCartneys undervejs bytter om i både verselinjer og omkvæd i forhold til originalen. Så, vil man investere i Pipes.. skal det være pga bonus-cd'en.

- - -
Til denne anmelder-demo-version følger også den dvd, der er med i de dyrere deluxe-udgaver. Hvis man er interesseret i filmklip af Macca, Jacko, Linda og heste (Say Say Say-video) – eller hjemmevideo-klip med albummets øvrige gæstende musikere, George Martin m..v mens musikken spiller, skal man selvfølgelig opgradere. Ellers…..