x

Beach House: Hvert album er en ny verden

Beach House: Hvert album er en ny verden

Pressemeddelelsen, som blev udsendt i forbindelse med udgivelsen af Beach Houses nye album, Depression Cherry, indeholder en biografi, som er skrevet af duoen selv. Men i stedet for en lang historie om, hvem de er, hvad albummet handler om og den slags, ville de hellere gengive nogle citater, de følte kunne relateres til albummet.

De citerede fysikbogen The Arrow of Time, Van Morrison og hans Into The Mystic, filosoffen Arthur Schopenhauer og den kvindelige forfatter Banana Yoshimoto og hendes skønlitterære bog Kitchen.

Alex Scally: – Det er helt forfærdeligt at skrive artistbiografier. Vi vil helst sige så lidt som muligt og hellere lade dem, som skal skrive om os, vælge, hvad de vil lægge vægt på. Det var lettere for os at gengive citater, vi følte kunne relateres til albummet på forskellige måder. På den måde siger vi noget uden at sige for meget, og det bliver fortsat op til lytteren at fortolke albummet og citaterne, som han eller hun vil.

Victoria Legrand: – Vi vil ikke styre lytterens fortolkning af albummet, vi vil hellere opfordre til, at fortolkningen kan være og blive hvad som helst. 

Dette er nok så beskrivende for drømmepopduoen fra Baltimore. Jeg møder dem i biblioteksbaren på Bristol i Oslo, og at de hellere vil snakke om bøgerne på hylderne omkring os end om sig selv er ikke overraskende. Beach House har aldrig villet analysere deres musik eller fortælle, hvad den betyder og handler om. De vil lade andre gøre det. Når de har udgivet musikken, har de egentlig gjort deres. 

Scally skænker vand og kaffe, og Legrand uddyber: 

Legrand: – Det er ikke op til os at sige, hvad musikken, vi laver, fortæller dig. Vi vil have, at de, som lytter til os, skal have lov at fortolke os akkurat, som de vil, forme musikken, uden at vi siger noget om, hvordan den skal formes. Jeg har sagt det, jeg vil med "Depression Cherry" ved at lave den. Nu er det op til dem, som lytter til den, at fortolke den og give den et videre liv. 

Konceptuelt og abstrakt

"For us, Depression Cherry is a colour, a place, a feeling, an energy … that describes the place you arrive as you move through the endlessly varied trips of existence…" 

Når duoen skal sige noget om sin musik, bliver det sjældent mere konkret end det ovenfor givne citat. Ligeledes er der flere ting, de nævner, der skiller deres femte album ud fra de øvrige. Selv om det er det samme drømmende lydbillede, som gør sig gældende, er det mørkere, somme tider større og somme tider mere aggressivt. Shoegazeren Sparks, som er en af de første numre, som blev udsendt, har ikke den umiddelbare varme i sig, men indeholder dissonans og mere ubehag, end man er vant til. Albummet er samtidig enklere arrangeret, har færre instrumenter, og tilmed spiller livetrommer en mindre rolle end på tidligere udgivelser. 

Det er alligevel ikke disse ting, som er vigtige, når de snakker om det – disse ting kommer som en forlængelse af andre ting, og ikke modsat. 

Scally: – Vi arbejder ud fra følelser, og så kommer til som følge nogle af disse følelser. Vi har opereret ud fra andre følelser og stemninger, end vi har gjort før, og vi har måske i større grad presset os selv til at blive et sted, selv om det har været ubehageligt at være der. 

Legrand: – Men det handler kun om det, om stemninger, energier... og om en ny verden. For os er hvert album en ny verden. 

Hun tager en slurk vand, lukker øjnene, leder efter mere konkrete beskrivelser. 

Legrand: – Vi har gjort enkelte ting anderledes denne gang, men først og fremmest er der fordi, vi er et andet sted i livet nu, end vi var for ti år siden. For os handler det om at skabe en ny verden af følelser, farver, stemninger, energier ... og dette album reflekterer der, vi er i livet nu. Den verden, vi skildrede for nogle år siden, reflekterede det, som var aktuelt for os dengang. 

Scally: – Det er svært at sige noget konkret om noget, som for os ikke føles konkret. 

Ti år lang musikalsk rejse

Han stiller spørgsmål, som underbygger disse tanker. De sidste ti år har han og et år ældre Legrand gjort dette – lavet det, de kalder nye verdener i et musikalsk landskab, som beskrives blandt andet med stemninger og farver. De dannede Beach House i 2004 og udgav det selvbetitlede debutalbum i 2006. De fulgte op med Devotion i 2008 og slog for alvor igennem med Teen Dream i 2010. Derefter udgav de Bloom i 2012. De har med andre ord udgivet ny musik i jævnt tempo lige fra start. 

Større produktioner og et større lydbillede har været en naturlig del af udviklingen, men de har været optaget af at ignorere den kommercielle kontekst, de efter hvert album er blevet en del af. De holder for eksempel fortsat til i Baltimore, hvor alt startede, i samme øvelokale som altid. 

Legrand: – Det er vores sted; det er der, alting sker. Øvelokalet er fuld af vores historie. En flok af møbler og tøj, jeg har fundet i genbrugsbutikker i løbet af de sidste ti år. Outfits, vi har haft på på scenen... 

Scally: – Hele vores musikalske liv er dokumenteret der, forskellige ting fra forskellige perioder. 

Legrand: – Der er meget, som har forandret sig siden starten, men der er også meget, som er præcis som før. Vi arbejder med musik på den samme måde som før, og vi er optaget af de samme ting. Men vi bliver ældre, og det er forskellige ting, som optager os, og det påvirker vores kreative processer. 

Scally: – Når man efter hvert album får lov og mulighed for at spille på større scener, og arbejde mere med produktionen, er det naturligt, at lydbilledet ændres lidt. Men det handler altid om det samme. 

De kommer tilbage til det konceptuelle og abstrakte. Så griner de og forsikrer om, at de ikke prøver at lyde prætentiøse. 

Legrand: – Det er bare sådan, det er ­– sådan det må være.

Togture i Skandinavien resulterer i Beach House-sange

Da Victoria Legrand og Alex Scally var i Norge i 2008, gav statskanalen NRK og programmet Lydverket dem til opgave at skrive et nummer på togturen fra Bergen til Oslo. Da de kom frem i Oslo cirka syv timer senere, havde de et nummer at vise frem – som senere skulle resultere i nummeret Norway, et af numrene på 2010-albummet Teen Dream.

– Vi havde nogle idéer fra tidligere, som vi brugte, men nummeret er definitivt præget af den togtur. Det er en togtur, vi aldrig kommer til at glemme, det var meget specielt, fortæller Legrand.

– Vi har det altid godt, når vi er i Skandinavien, og vi har altid lyst til at kommer tilbage, både på grund af naturen og menneskerne, tilføjer Scally.

– Og vi vil gerne tage toget igen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA