x

Koncertaktuelle Daughter: Albummet gav først mening, da vi gik fra hinanden

Koncertaktuelle Daughter: Albummet gav først mening, da vi gik fra hinanden

Det britiske orkester Daughter, der i aften giver koncert i et udsolgt Store Vega, debuterede med albummet If You Leave tilbage i 2013. Efter to år på landevejene og et kærestebrud senere udgives Not To Disappear, der fortæller historien om et orkester, der har lidt under både hjertesorger og mange søvnløse nætter i rampelysenes skær. 

– Vi har været mere fokuserede på vores andet album, fordi håndværket har været på plads. Vi er blevet mere modige, og jeg synes, at albummet har flere lag og eksperimenterende teksturer end tidligere, forklarer forsangerinde Elena Tonra, da GAFFA fanger hende på en telefonlinje fra London.

Kaotisk dynamik

De tre medlemmer mødtes på en musikskole i London, hvor de tilfældigvis fulgte det samme sangskrivningskursus. For Elena Tonra, der aldrig havde følt sig tilpas i rollen som solosangerinde, var sammenslutningen en naturlig proces.

– Jeg syntes, det var meget begrænsende at spille alene. Jeg var ikke særlig god til guitar, og jeg kunne altid høre mere i min musik, end hvad jeg kunne skabe på egen hånd, griner hun. Den ubehagelige ensomhed fik hun forløsning for, da hun mødte schweiziske Igor Haefeli.

De begyndte at skabe musik sammen og fik senere følgeskab af franske Remi Aguilella, da de blev sat sammen om en opgave på skolen. Mens Igor interesserede sig for elektronisk musik og tilbragte mange nætter på byens klubber, var Remi optaget af jazz og instrumentalmusik. Elena lyttede stadig til barndomshelten Jeff Buckley, og de mødtes derfor ikke om smag, men om kærligheden til musik.

– Vi er meget forskellige, men vi har fundet fælles grund. Det synes jeg, man kan høre i vores musik, og det skaber forståelse for vores udtryk, fortæller Elena og fortsætter: – Vi finder ofte en dynamik i vores kaos af forskellige udtryk. Vi er også ofte uenige, så processen er aldrig helt gnidningsfri, hvilket jeg synes er en positiv ting for vores fælles udtryk. Det trækker sangene i forskellige retninger, som til sidst ender med at være et helstøbt produkt.

I murbrokkerne af et forlist forhold

Det var ikke kun i øvelokalet, at sød musik opstod. Elena og Igor indledte et stormfuldt forhold, der brast efter udgivelsen af deres første album. – Det var interessant at være sammen. Det var et romantisk eventyr, men det endte, efter at det første album udkom, siger Elena. Sorgen over sit forliste forhold kanaliserede Elena ud over scenegulvet til orkestrets koncerter. En terapeutisk oplevelse, der også kastede et anderledes skær over debutalbummet.

– Det første album begyndte først at give mening, da vi gik fra hinanden. Det var som en røst fra fremtiden, og det blev sværere at synge sangene. Det nye album er derfor ikke blevet et album om hjertesorg, for jeg synes, at vi har fået det meste ud af vores system på turnéen de sidste to år.

Med murbrokkerne fra forholdet byggede orkestret nye lydmure op, da de lejede sig ind i rolige omgivelser og begyndte at komponere sange. – Vi forsøger ikke at skrive, når vi er på turné, fordi du befinder dig i en anden sindstilstand på vejene. Jeg vil gerne have mere ro, når jeg skriver. Nogle numre er derfor improviserede, mens andre er mere gennemtænkte. Du kan kalde det en samling af minder fra fortiden, hvor vi har bevæget os væk fra mange af de faste strukturer, der prægede debutalbummet.

Hvem? Det britiske orkester Daughter består af sangerinde Elena Tonra, guitarist Igor Haefeli og trommeslager Remi Aguilella.

Hvad? – En kombination af forskellige indflydelser, da vi lyttede til mange forskellige ting, mens vi voksede op. Jeg vil kalde det atmosfærisk guitar-orienteret musik med jazzet percussion og triste tekster, men det er svært at beskrive.

Hvor? – Jeg er opvokset i det vestlige London, Igor er opvokset i Schweiz og bor nu i London, mens Remi er opvokset i Frankrig og nu bosat i både Portland, Oregon med sin amerikanske forlovede og i London.

Varm op med musikvideoen til "Numbers" fra albummet Not to Disappear:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA