x

Heartland-aktuelle Låpsley – powerballadens friskeste pust

Heartland-aktuelle Låpsley – powerballadens friskeste pust

Mange soveværelser indeholder efterhånden en computer med et bibliotek fyldt af lyde, en mikrofon og de mest personlige projekter, som med et enkelt tastetryk på internettet kan blive tilgængelige for alle og enhver.

Soveværelsesproduceren Holly ”Lapsley” Fletcher – som lørdag kan opleves på Heartland Festival ved Egeskov – er oprindeligt fra Liverpool, men er nu bosat i London. Hun er opvokset under et regime af klassisk musik, hård skolegang og store forventninger fra sine forældre. Hendes familie havde akademisk baggrund, og det var forventet, at Låpsley skulle fortsætte sporet enten med læge- eller jurastudier. Men det er klassisk musik, der endte med at lægge grundlaget for, hvordan Låpsley er blevet den, hun er i dag.

– Jeg fik den klassiske musik gennem skolen og hele tiden, mens jeg var hjemme. Mine forældre præsenterede mig for stærke sangskrivere og gode kvindelige sangere, noget som har inspireret mig til at blive den kunstner, jeg er i dag, siger Låpsley.


Låpsley-projektet

Da hun var 12 år gammel, begyndte hun at skrive og startede det, som skulle blive projektet ”Låpsley”. Hun sad alene på sit værelse, og den første sang, som blev publiceret på SoundCloud, var ikke et forsøg på at skabe opmærksomhed omkring hende selv.

– Jeg lagde den op, fordi jeg har familie i Amerika, som skulle høre den. Efter den var oppe, var det ikke kun min familie, som syntes, at det var interessant. Pladeselskaber begyndte at vise mig interesse, siger hun.

Hvordan var det at få henvendelser så hurtigt?

– Når du kommer fra en pigeskole, bliver ordet producer aldrig nævnt, du ved ikke engang, hvad det er. Jeg er ret naiv, når jeg tænker på, at den musik, du hører, er lavet af de samme folk, fordi jeg blev aldrig fortalt noget andet. Efter mit upload fik jeg troen på, at jeg kunne producere selv, forklarer hun.

Med tiden gav hun efter for henvendelserne. Hun valgte til sidst et pladeselskab, som kunne give hende frie tøjler.

– Jeg så ikke interessen som en fordel for at hurtigst muligt få en fod indenfor i branchen. Jeg behøvede det ikke for at starte min karriere. Man bør ikke være desperat og vælge det første tilbud, man får. Det er vigtigt at være rationel i beslutningerne, jeg gør det her, fordi jeg elsker det, siger en engageret Låpsley.

Producerer selv

Låpsley siger, at hun er heldig at have fået et samarbejde op med Rodaidh McDonald, som blandt andet har produceret for The xx, King Krule og Daugther.

– Han har co-produceret mit første album. Så at gå fra soveværelset til at arbejde med ham i et professionelt studie var meget fedt. På kun et år har jeg forbedret mig utrolig meget. Det er interessant, at når en mands navn bliver nævnt, tror folk, at han har produceret alt. Men jeg har produceret meget, siger hun.

Hvor meget producerer du selv?

– Størstedelen. I GarageBand er du begrænset til et vist antal lyde, og jeg havde kun en synth, da jeg begyndte. Jeg arbejdede med melodierne, jeg havde. I et større studie kan man nemt fare vild, men du har utallige lyde til rådighed, fortæller hun videre.

McDonald er en producer og ikke en kunstner, noget Låpsley siger bestemt. Han forstår, hvad hun vil og sætter hendes idéeer op mod det, de skaber sammen.

– Jeg tror ikke, at hans involvering i produktionen har påvirket mine kreative retningslinjer, fortæller hun engageret.

I byen som 13-årig

I en ung alder tog hun i byen i Liverpool for at få tips fra dj’s rundt omkring i byen. Hun besøgte tætpakkede varehuse for at kunne lære af deres dj’s. Selv om hun ikke var gammel nok til være i byen, besøgte hun disse steder på grund af spændingen.

– Jeg blev let rastløs og kunne lide at være sent ude, det blev et afbræk fra skolen. Jeg trængte til en pause fra det intense pres, jeg blev let deprimeret – fordi jeg gjorde så meget forskelligt, men aldrig var glad for at gøre det, siger hun.

Er du ked af, at du tog i byen i så ung en alder?

– Nej. Men jeg gjorde ting, jeg fortryder. Hvis ikke jeg var gået i byen, blevet fuld, gjort dumme ting, bragt mig selv i fare, så ville jeg have været, hvor jeg er i dag, fortæller hun.

Klassisk og elektronisk

Låpsleys musik bærer præg af klassiske og elektroniske elementer. Før hun begyndte ”Projekt Låpsley”, lavede hun mere eksperimentel musik.

– Mine singler er helt anderledes end det, jeg havde troet, de ville blive. Det er en rejse, jeg må tage med disse popsingler, for de åbner denne verden, siger hun.

Nu, Låpsley er 19 år gammel, burde hendes skrivestil have ændret sig med årerne. Men den har ikke ændret sig nævneværdigt.

– Den er noget anderledes, end da jeg skrev for mig selv. Det bliver interessant at se, om de gamle sange kan påvirke folk i 2016. Nu skriver jeg ikke bare for mig selv længere, fortæller Låpsley.

Men du er blevet ældre, er sangskrivningen så ikke anderledes?

– Jeg skriver hurtigere nu. Før havde jeg flere idéer. Det bliver hårdere, men jeg er kun 19 år gammel. Hvis jeg døjer med at skrive nu, hvordan fanden skal jeg klare at skrive, når jeg bliver 40 år gammel?, siger hun.

Interessen for at leve af musikken havde ikke været der, hvis ikke hun havde taget i byen i så ung en alder.

– Interessen og lidenskaben for musik kommer fra det helt modsatte – som industriel techno og ambient-elektronisk musik. Det var en lettelse, at det var det helt modsatte som inspirerede mig. Det er ikke et tilfældigt valg af genre, siger hun smilende.

I 2016 er Låpsley blandt andet klar over, at hun må forbedre sig live. Hun er besluttet på, at dette er året, hvor hun ikke vil blive husket for sine tidligere optrædener.

– Mine første koncerter var en fejl på det tidspunkt, fordi du bliver sat på en scene ved siden af mennesker, som har turneret i årevis. Forhåbentlig vil folk kunne se, hvad jeg vil med ”Låpsley-projektet” og se, at jeg har mere styr på, hvad jeg laver nu, slutter hun.

Hvem? Holly "Låpsley" Fletcher.

Hvad? Aktuel med debutalbummet Long Way Home.

Hvor? Født i Liverpool, bor i London.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA