x

Føljeton: I Natasjas fodspor – del 1

Føljeton: I Natasjas fodspor – del 1

I år er det præcis ti år siden den dengang 31-årige Natasja Saad, bedre kendt som Little T eller kort og godt Natasja, vandt den prestigefyldte talentkonkurrence Irie FM Big Break i Jamaica som den første ikke-jamaicaner nogensinde.

GAFFAs Henrik Bæk drager derfor i næste uge til reggaeøen for at tegne et spændende portræt af den kendte pige fra Bryggen, der ikke alene gjorde sig bemærket i USA og Danmark, men som også formåede at vinde det ellers så kritiske jamaicanske publikums hjerter.

Vi tager GAFFAs læsere bag scenen til Sumfest Festivalen i Montego Bay, krydret med friske interviews af folk i branchen, der kendte Natasja. Vi kommer med ned i indspilningsstudierne og på et sjældent besøg på den radiostation, der i 2006 afviklede talentkonkurrencen. Med sejren fik Natasja det, hun ønskede sig allermest – nemlig anerkendelsen og respekten fra det jamaicanske publikum samt den ekstraordinære hovedpræmie – at optræde på den årlige Sumfest Reggae Festival, som det kun er de absolut få udenfor Jamaica forundt.

Men før Jamaica tager imod med sol, sommer og reggae, begynder rejsen en småregnende forårsdag tilbage i april, hvor Søren Schou, også kendt som Pharfar, byder indenfor i Food Palace på Amager til en snak om venskabet og samarbejdet med Natasja, der desværre mistede livet i en tragisk og meningsløs trafikulykke i Jamaica blot et år efter succesen på Sumfest.

Vennen og produceren

Pharfar har kendt Natasja siden skoleårene og blev senere en vigtig rolle i hendes succes som hendes primære producer og manden bag det posthume og multiplatin-sælgende album "I Danmark Er Jeg Født".

"Mit første kendskab til Natasja strækker sig tilbage til, da jeg gik i femte klasse på Sølvgade Skole," indleder Pharfar. "Der var kommet en ny pige ind i fjerde klasse, hvilket vi ikke lagde så meget mærke til førend et par uger efter, hvor der var fastelavnsfest. Ligesom i Grease-filmen hvor Olivia Newton-John fik en make-over af de andre piger, sådan mødte Natasja op, klædt ud som en dulle eller en ’chick’ med mega-knaldrød øjenskygge på, stort touperet hår i kæmpefrisure og en lille kjole på. Og alle var bare sådan wauw, hvem var det? Det var egentlig den første gang, jeg kan huske at jeg lagde mærke til hende."

"Så begyndte vi i tiden efter at hænge ud med hinanden, og hun blev venner med nogle af pigerne fra vores årgang og bliver venner især med mig og fire-fem andre, og vi var et slæng, en klike, som begynder at pjække fra skole, ryge hash og sidde i Kongens Have og drikke os fulde. Vi var ret tætte mig og Natasja, og jeg finder ud af at hun var lidt forelsket i mig. Jeg var ikke forelsket i hende, men vi havde det sjovt sammen og lavede alt mulig fis og ballade. Hun begyndte i den periode at komme i BarBue (red. Sky Juice Reggae Sound System), og hun forsøgte at få os ind, selvom vi kun var 13-14 år, men min far havde en restaurant lige inde ved siden af, så der sad vi nogle gange. Hun var på reggaetrip, hvilket vi egentlig alle sammen var med navne som Steel Pulse, Third World, Bob Marley og Linton Kwesi Johnson og Aswad – UK reggae, du ved, men hun begyndte at gå ind i dancehall, hvilket jeg ikke rigtig kendte til dengang."

Os mod verden

Efter skoletiden glider de to fra hinanden, og det var først en del år senere, at Pharfar atter støder på Natasja.

"Det var en sen aften i Boltens Gård, hvor jeg mødte Natasja og Karen (red. Mukupa). Jeg fortalte dem, at jeg var begyndt at spille reggae og trommer, og de fortalte mig, at de også lavede reggae. Jeg havde på det tidspunkt et lille studie på Islands Brygge – kun et stenkast fra, hvor Natasja boede, og jeg spurgte hende, om ikke hun havde lyst til at komme forbi og lave noget musik sammen med mig. På det tidspunkt havde Natasja allerede været otte år i reggaemiljøet og havde på grund nogle dårlige erfaringer med et tidligere pladeselskab mistet troen på, at det kunne lade sig gøre at slå igennem. Jeg fik hende overtalt til at give det et nyt forsøg og tog hende med på Rub-A-Dub, samtidig med at jeg fortalte hende, at vi skulle lave vores eget musik og ikke lytte til pladeselskaberne. Det lyttede hun til og langsomt vågnede hun og fandt ud af, hey, den er ikke helt død dén her. Det var os mod verden!"

Det er ingen hemmelighed, at Nastasja de sidste par år havde vanvittigt travlt. I sommeren 2004 udgiver hun 12"-singlen "Cover Me" og senere samme år 7"-singlen "Summercute", produceret af Pharfar. I 2005 udkommer så hendes første cd i eget navn – det engelsksprogede "Release", der delvist er produceret af Pharfar, Pilfinger, Mad Professor og tyske Germaicans. Samme år medvirker Natasja tillige på Bikstok Røgsystems nok største hit Cigar under navnet Lille T.


Natasja på dansk

Natasja havde indtil dette tidspunkt udelukkende udsendt numre på engelsk og havde generelt vægret sig mod at indsynge på dansk, men med Bikstoks "Over Stok Og Sten" ændrer hun opfattelse.

"Jeg fik hende med på nummeret ’Cigar’, og da hun hørte det fulde album, ringede hun mig op og fortalte mig, at det her er jo fuldstændig sindssygt, jeg havde aldrig troet, at man kunne gøre det her på dansk. Nu vil jeg kraft’edme også lave et album på dansk! Og det var midt i vi var i gang med hendes anden plade på engelsk," fortæller Pharfar smilende, mens han skeler til det store portræt billede af Natasja i guldramme, der pryder væggen foran den store mixerpult i Food Palace studiet.

Men selvom Natasja nu havde fået øjnene op for, at det skam var muligt at lave reggae og dancehall på dansk, så var det stadig det jamaicanske publikum og rødderne i Jamaica, der trak i hende.

I næste afsnit hører vi veninderne Karen Mukupa og Teresa Jackman fortælle om deres forhold til Natasja, og hvordan det egentlig gik til, at Lille T fra Bryggen vandt den store talentkonkurrence i 2006.

Henrik Bæks tur er støttet af fondsmidler fra Kulturstyrelsen


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA