Anmeldelse: Raggapak Festival – Når der er fest i skoven…

Sidste år skete der noget usædvanligt i en skov udenfor Silkeborg. Et skovområde have undergået en markant forandring så det pludselig blev anvendeligt til at huse Danmarks første egentlige reggaefestival i mange år, kaldet Raggapak Festival.

Festivalen havde hovedsageligt danske navne på programmet, men blev desuden krydret med en række udenlandske gæstesolister. Festivalen blev så stor en succes, at arrangøren Nick Sangill Mikkelsen var fast besluttet på at ville skabe en Raggapak 2 i år.

Arbejdet havde længe været undervejs og målet var at skabe en endnu bedre festival end sidste år. Programmet blev udvidet med flere internationale navne og et nyopført Dancehall Area blev opført i skoven for at danne ramme om festivalens mange sound systems.

Alligevel var det lige før, at Raggapak 2007 blev aflyst, da billetsalget forud for festivalen gik trægt. Et nødråb blev sendt ud via GAFFA.dk og andre medier, hvori man opfordrede reggae fans til at købe sig en billet og dermed støtte festivalen. Uventet hjælp kom pludselig med et tilsagn fra selveste Sean Paul om at ville optræde på festivalen lørdag nat som en del af Lady G’s show.

Heldigvis lykkedes det at samle de fornødne antal tilskuere, så festivalens økonomi kunne hænge sammen og festivalen kunne gennemføres.

Festivalen lagde ud fredag eftermiddag med ska bandet Skandals, der blev efterfulgt af den energiske og i Sverige bosiddende sydafrikaner Zoro & The Liberation Band. De blågule farver var yderligere repræsenteret ved svenske Kaptajn Röd, og fredag aften blev rundet af med et medrivende dancehall show med The Raggapack Posse (ikke at forveksle med festivalens navn), der med navne som Mystic MC, Mr. Chin, Wendy Wonder og Ilawy måtte optræde uden den afdøde og savnede danske Natasja, der ellers oprindeligt var på plakaten til at skulle optræde på årets danske reggaefestival. Til gengæld havde Natasja så fået sin egen ”memory wall”, så hun på en eller anden måde alligevel deltog i festen i skoven.

For reggaekendere bød lørdagen uden tvivl på det mest spændende program. Den 63-årige jamaicanske reggaesanger Alton Ellis skuffede da heller ikke sine mange hjemlige reggaefans, da han godt backet af danske Riddim Force Band og den til lejligheden medbragte blæsertrio tog publikum med på en musikalsk rejse gennem den rige jamaicanske reggaehistorie. Her var der genhør med mange af Alton Ellis’ udødelige Studio One- og Treasure Isle-klassikere fra den såkaldte Rock Steady periode, heriblandt det kendte ”I’m Still In Love With You”, der oprindeligt blev udsendt på Jamaica i 1969, men som siden er blevet genindspillet i et væld af nye udgaver, sidst på Sean Pauls Grammy-vindende album ”Dutty Rock” fra 2003.

Og netop Sean Paul skulle have haft efterfulgt den jamaicanske reggae-crooner sent lørdag aften på festivalens store scene, men problemer med et indrejsevisum til Lady G gjorde, at de begge måtte aflyse aftenens koncert. Ingen tvivl om, at det var en stor skuffelse for mange af de fremmødte festivaldeltagere, der sikkert havde set frem til at opleve et stort internationalt verdensnavn på en forholdsvis lille festival som Raggapak. Men heldigvis rykkede det ikke ved den gode stemning, og flere fortalte da også, at ”det med navnene” egentlig ikke betød så meget.

– Selvfølgelig havde vi da glædet os til at se Sean Paul, men det afholder os ikke fra at tage til reggaefestival i år, fortalte Stine ved indgangen til festivalområdet. – Jeg kender i det hele taget ikke så meget til reggae og dancehall, men syntes det med en reggaefestival her uden for Silkeborg lød spændende. Sammen med en veninde hørte jeg om det i radioen for lidt siden, og vi besluttede at tage herud.

Programmet fortsatte søndag med to grand old men inden for reggaemusikken. Det drejede sig om de to legendariske old school dj’s Lone Ranger og Admiral Bailey. Førstnævnte var i Sean Paul og Lady G’s fravær blevet hasteindkaldt til festivalen, men desværre lykkedes det ikke for arrangørerne at flytte rundt på programmet, hvilket resulterede i to rigtige fede koncerter, men med alt for få tilskuere, da bussen var kørt mod København, og folk var begyndt at forlade festivalpladsen.

Om der bliver en Raggapak 2008, er endnu for tidligt at udtale sig om, men ifølge en træt festivalarrangør så kræver det meget mere hjælp, penge og frivillige. – De mange billige løsninger synes ikke at fungere optimalt, og der skal være penge til at betale sig fra logistik og transport af kunstnere, slutter Nick Sangill af, inden han fortæller, at han nu har brug for to dages søvn til at komme sig oven på strabadserne.

Jeg håber på, at Raggapak kan gentages næste år, da det med sin unikke beliggenhed, størrelse og varierede program er et rigtig godt og anderledes alternativ til de bestående musikfestivaler i Danmark og den eneste af sin art til at repræsentere reggae- og dancehall-musikken. Det skal der simpelthen være plads til.

På Raggapaks hjemmeside er der nu uploadet de første billeder fra festivalen, ligesom der her er mulighed for at sende et stort ”big up” til Nick og Merle, der er de to ildsjæle bag Raggapak.

Raggapaks hjemmeside