x

Interview: Saybia – at skille og spille sig helt ud

Interview: Saybia – at skille og spille sig helt ud

Sidst, Saybia gav et større interview til GAFFA, var i 2004, da bandet udsendte deres andet album, "These Are The Days". To år tidligere havde gruppen skrevet dansk rockhistorie ved som det første debuterende band nogensinde at gå direkte ind som nummer 1 på albumhitlisten, med debuten "The Second You Sleep". Med den pludselig succes fulgte dog personlige konflikter og intern uro, der truede bandets eksistens.

Men da GAFFA i 2004 mødte bandet, var krisestemningen afløst af mere positive toner og et band, der fortalte, hvordan de var kommet ud på den anden side. Det passede bare ikke. Endnu tre år er gået, og vi gør nu status over tiden fra debuten i 2000 frem til Saybia anno 2007. Et band, der senere på måneden udsender deres tredje og til dato mest ambitiøse album.

– Det er sjovt; i og med at vi skulle lave det her interview, så tog jeg faktisk GAFFA fra 2004 og læste forleden. For at se, hvad det var, vi egentlig havde sagt dengang. Og vi udtaler jo faktisk, at vi er kommet ud på den anden side, og vi virker sådan meget afklarede. Men når man ser tilbage, så var vi ikke spor afklarede på det tidspunkt. Afklaringen er først kommet senere. At vi sagde det, var udtryk for et ønske om, at tingene var sådan, for vi gad ikke slæbe rundt på det mere, åbner forsanger Søren Huss.

– Det interview var jo lavet lige inden release, og efterfølgende røg vi på landevejen igen over hele verden, og kom i virkeligheden mere vidt omkring end efter debuten, kommer det fra keyboardspiller Jess Jensen. Bandets trommeslager, Palle Sørensen supplerer: – Det var allerede ugen efter release, at vi startede i Irland, tog hele vejen ned gennem England, og så hele vejen til Sydeuropa i tourbus. Det var hårdt.

– Men vi har så også haft så usandsynligt mange oplevelser, som, hvis man læser det interview, slet ikke kommer til udtryk. Og det er jeg lidt ærgerlig over; at der ikke står, hvor fantastisk en tid det også var, selv om det var hårdt, lyder det fra Søren.

Sensationen Saybia
Under interviewet i 2004 fortalte netop Søren Huss åbenhjertigt om sine problemer med at blive kendt fra den ene dag til den næste, uden at have opbygget et skjold imod offentlighedens meninger. I dag er det skjold i mindre grad nødvendigt.

– Det aftog simpelthen, for det stenede ved det koncept er jo, at lige så snart der kommer et nyt ansigt på himlen, så er det, der var interessant for to år siden, pludselig ikke så interessant længere. Og et halvt år, før vi udgav "These Are The Days"-pladen, dér kom Nephew med USADSB, som hittede kæmpestort, og hvor Simon Kvamm pludselig blev det nye ansigt. Og det tog ligesom trykket. Guitarist Sebastian Sandstrøm perspektiverer yderligere:

– Den form for sensation fra den første plade bliver det nok heller ikke igen. Vi vil egentlig også hellere have vores plads i musikmiljøet i stedet for at være en sensation. Men der kom jo ikke noget nyt, dengang vi debuterede. De etablerede, som D-A-D og Tim Christensen, havde udsendt plader, men der havde ikke været noget nyt i mange år.

Det nye i 2002 kom fra Saybia, der endte med at sælge 300.000 eksemplarer af debuten, og selv om årsagen til den pludselige succes måske først og fremmest findes i bandets evne til at skrive melodiske popperler, indrømmer de fem medlemmer gerne, at det ikke alene forklarer det.

– Der skete helt vildt meget i den tid dér. Vi blev færdige med at indspille vores debutplade 11. september 2001 og kørte hjem fra Sverige den dag, tårnene faldt. Så det var jo en kæmpe brydningstid. Og så var der den dér meget hysteriske idoldyrkelse i Popstars.
Boogie-tv var lige startet, og det, der fik mest airplay, det var Eye-Q og Saybia. Så det er måske klart nok, at vi blev sat i forbindelse med
det.

– Forskellen var bare, at vi havde turneret på de små danske spillesteder i fem år forinden og været del af undergrunden i lang tid. Og det tror jeg måske, vi følte, at der var nogle, der ikke kunne se og ikke respekterede. Og samtidig overså vi alle dem, der godt kunne se det. Og det var også årsagen til, at vi lavede vores stunt på Roskilde (hvor Saybia i 2004 spillede hele deres kommende album fra ende til anden, red.), fordi vi følte, vi blev nødt til at vise, hvem vi var nu. Det var fedt at gøre, men måske ikke helt så nødvendigt, som vi troede, det var, fortæller Søren.

Læs resten af interviewet i GAFFA august, der er på gaden nu.

Saybias hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA