x

Debatindlæg: Jeg håber, vi må dreje nøglen om

Debatindlæg: Jeg håber, vi må dreje nøglen om

Vi har tidligere bragt bidrag fra JP Andersen (Danmarks Smukkeste Festival) og Steffen Rasmussen (Strange Ears), der tog udgangspunkt i GAFFA-artiklen "Pladeselskabernes nye rolle", der blev bragt i vores september nummer.

Nu bringer vi et indlæg skrevet af Petter Ettrup, der er kunstnerisk direktør på pladeselskabet Warfare Records, og som vi her bringer i uredigeret form:

"Jeg har med interesse fulgt debatten om pladeselskabernes fremtid – og vil lige dele nogle synspunkter fra de allernederste dele af vækstlaget. Der ,hvor sved og hårdt arbejde er den eneste vej frem. Og hvor profit er en drøm, der ligger 10 år ud i fremtiden.

Den igangværende diskussion har taget udgangspunkt i ’hvor er det synd’ og ’pladeselskaberne skal overleve for enhver pris’. Jeg vil i stedet prøve at stille det, jeg mener er det mest oplagte spørgsmål: hvorfor skal pladeselskaberne overhovedet overleve? Altså, i sin nuværende form, i hvert fald.

Pladebranchens store problem er salg. I alle ender af branchen er det svært at sælge musik – og dermed svært at tjene penge. Lige nu er de tre kerneområder ved at drive pladeselskab salg, promotion og booking. Og når salget svigter, er det en helt naturlig udvikling, at selskaberne vil forsøge at flytte markedsandele over på de to andre ben – nemlig booking og promotion.

At drive et salgsbåret pladeselskab blive sværere og sværere. Og i løbet af få år vil det være umuligt. Mit forslag er derfor som følger: musikken skal være gratis. Helt gratis! Drop cd-tryk og distribution. Forbrugerne af musik har efterhånden vænnet sig til, at musik er noget, man finder lyssky steder på nettet – og hvorfor så ikke komme piraterne i forkøbet? Ride på den bølge af gratis glæder – og bruge den aktivt, i stedet for at være skræmt og spille såret.

Hvis man forærer musikken væk – og bruger sin promotion til at få folk til at downloade den, så står man langt bedre, når det kommer til koncertbooking og salg af merchandise. Så det er her selskaberne skal indgå aftale, hvis de vil tjene penge.

Men skal de så det? Hvad er det præcist, der i ’den nye verden’ berettiger pladeselskaber til at tjene deres del af fortjenesten? Digital distribution og Internettet har ligestillet de små med de store. Og det er det bedste, der er sket for musikken siden vinyl.

Den ligestilling skal kunstnerne udnytte – i stedet for at lade sig tryne af den. De skal stille langt større krav og ikke falde på knæ, når de tunge drenge i pladebranchen viser den mindste interesse. Husk, at det er jeres kunst – og det er jeres penge, som selskaberne tager en del af. I kan kun bruge dem til noget, hvis det giver jer en økonomisk gevinst og en masse fede spillejobs. Men de to ting afhænger ikke længere af pladesalg – men af at have en god booker.

I et interview med Saybia læste jeg, at de har solgt 500.000 eksemplarer – men ikke er blevet rige af det. DET må da et lysende eksempel på, at det nuværende system ikke virker! Hvis man tilhører undergrunden, er det svært at sælge 1.000 eksemplarer – og gæt så, hvor rig man bliver af det, hvis det alligevel lykkes. I dag kan kunstnerne kun tjene penge på koncerter – og det skal de gøre. Men drop de mange dyre mellemled, der skærer jeres profit ned til et minimum.

Jeg håber, at ligestilling en dag er kommet så langt, at vi må dreje nøglen. Jeg håber, at vi bliver overflødige. At kunstnerne indser, at den økonomiske gevinst ved pladesalg er så lille, at det ikke kan betale sig. Pengene skal hentes hjem ved at spille koncerter. På den måde springer man en masse udgifter over. En masse bøvl med tryk og distribution undgås – og de eneste tabere bliver pladeselskaberne. Og hvem vil i virkeligheden savne dem?

- Petter Ettrup, Warfare Records


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA