x

Reportage: I sommerhus med Cartridge

Reportage: I sommerhus med Cartridge

Billeder: http://www.rasmuswengkarlsen.dk

Aalborg-gruppen Cartridge fik sidste forår fine anmeldelser og en del airplay med deres debutalbum ”Enfant Terrible”, der bød på melodisk og dansabel guitarrock med tydelig inspiration fra den engelske, dansevenlige post-post-punk-scene med Franz Ferdinand i spidsen. Nu er gruppen flyttet til Århus og er i gang med at indspille opfølgeren i et sommerhus i Egå nord for byen. Titlen bliver ”Fractures”, og pladen er på gaden 29. oktober. GAFFA kiggede forbi en travl dag sidst i august, hvor der samtidig med indspilningerne også skulle laves pladecover. Et arbejde, der medførte flere uforudsete problemer. Blandt andet måtte et uskyldigt dyr lade livet under optagelserne.

Cartridges debutalbum var produceret af den meget erfarne Joshua, kendt for produktioner for etablerede navne som Kashmir, Mew, Carpark North og Claus Hempler, ligesom han har skruet på knapper på det kommende album fra Kent. Denne gang har Cartridge allieret sig med knap så prøvede kræfter i form af Casper Henning Hansen og Jakob Millung, der til daglig er kendt som henholdsvis trommeslager og bassist i Moi Caprice. Hvornår nu dette skifte?

– Det var meget godt med en erfaren producer på vores debutalbum, men denne gang ville vi lege lidt mere, fortæller trommeslager Niels Fibæk Bertel og fortsætter: – Joshua tog ligesom et stillbillede af, hvordan vi var for små to år siden, men denne gang ville vi gerne selv være mere med i processen. Og vi er meget begejstrede for Moi Caprice og deres produktioner, som de jo selv har stået for, og desuden har vi spillet sammen med dem ved flere lejligheder og er også på samme pladeselskab, så det var oplagt at lave noget sammen. Casper og Jakob er gode til at give os sparring, og det er måske, fordi de selv spiller i band.

Blandt mere rockorienterede og alternative grupper er det på det seneste blevet meget moderne at indspille live i studiet uden overdubs, men det gør I ikke. Hvorfor?
– Man kan sige, at overdubs forlænger sangenes liv, men man skal selvfølgelig passe på med ikke at fluekneppe det hele ihjel, svarer Niels Fibæk Bertel. Vi har i øvrigt indspillet grundspor, altså bas og trommer, i Airplay-studiet i Århus. Vi ville gerne have nogle ordentlige grundspor, men så er vi så taget herud, hvor der er mere tid til at kæle for detaljerne, uden at taxameteret tikker på samme måde.

Funky rock, men ikke new rave
GAFFA får lov til at høre et par sange, der tyder på et mere tilbagelænet, afdæmpet og måske en anelse americana-påvirket udtryk, hvor den akustiske guitar har fået langt mere plads end tidligere. Derfor er svaret en kende overraskende, da jeg spørger, om gruppen har fået nye inspirationskilder siden sidst.

– Ja, vi har hørt meget Primal Scream og Stone Roses, fortæller sanger og guitarist Mathias Wullum Nielsen. – Altså rock, der samtidig er lidt funky, men ikke på samme måde som new rave-scenen, der for os at høre er tættere på dance. Vi har også arbejdet mere med trommeprogrammeringer på dette album. Det fremgår åbenbart ikke så tydeligt af de numre, du har hørt. Men vi har da også hørt en masse Pavement og anden amerikansk indie, og vores sange ligger lidt længere tilbage på beatet end på debuten. Det er ikke helt så ”1234”-agtigt som på ”Enfant Terrible”. Vi har i øvrigt cellisten Morten Svenstrup fra Under Byen med på flere numre, det bidrager også til vores nye lyd.

– Vores musik er også blevet mindre rifforienteret og mere melodisk, tilføjer guitarist Alex Phumoon Thomsen.

Er der også kommet ny inspiration til teksterne?
– Uh, det er altså svært at tale om sine tekster, fortæller Mathias Wullum Nielsen, der er manden bag alle sangtekster. – Men det er vel stadig en eller anden form for skildringer af mennesker i forskellige situationer. Nogle er små historiefortællinger. Nogle af dem er nok ret sortsynede, men vi forsøger også at have humoren med.

Tysk eventyr fortsætter
”Enfant Terrible” udkom også i Tyskland på det tyske selskab Records & Me, og Cartridge har allerede været på flere turnéer syd for grænsen.

Hvordan går det med jeres tyske eventyr – og hvordan kom det egentlig i stand?
– Tilbage i 2003 spillede vi et enkelt opvarmningsjob for et lokalt band i Hamburg, og ved den lejlighed fik vi nogle kontakter i Tyskland, og så er det bare spredt sig derfra, fortæller Niels Fibæk Bertel og fortsætter: – Vores nye album udkommer også på Records & Me, dog først til februar, og så skal vi på turné dernede igen til foråret. Vi har vel solgt omkring 2000 eksemplarer af pladen i Tyskland, hvilket vi er godt tilfredse med, og det er da mere, end den har solgt i Danmark. Her har vi vel kun solgt omkring 500 eksemplarer. Så vi vil da fortsætte med at arbejde med de udenlandske forbindelser.

Coveroptagelse med dyredrab
Ud over at lægge rum til indspilningerne af ”Fractures” danner sommerhuset i Egå og den tilhørende have ramme om optagelserne af coveret til albummet. Her kommer bassist og keyboardspiller Thomas Vesterbæk Nielsen, der ellers har været tavs under det meste af interviewet, på banen. Han er nemlig primus motor på coveret, der er lavet ud fra nogle dogme-agtige principper:

– Vi synes, at coveret skal hænge tæt sammen med indspilningen, og derfor skal billederne tages samme sted, som pladen bliver optaget. Og vi har bestemt, at al den skrift, der skal være på coveret, skal indgå i coverbillederne og må altså ikke være lagt på bagefter.

Derfor er sangtitlerne skrevet med sytråd, som blev sat op på en bræddevæg med omkring 2000 knappenåle og derpå afbilledet. Teksterne blev projiceret op på en transparent, som derpå blev affotograferet, og forsiden – ja, det er en længere historie. Thomas forklarer:

– Vi kunne godt tænke os nogle guldfisk på coveret. Ikke fordi de symboliserer noget specielt, ud over at de måske er lidt svære at få hold på, men de er jo flotte.

Derfor er der et akvarium på coveret af ”Fractures”. Og bandnavn og sangtitel er ifølge dogmereglerne også skrevet på akvariet, inden billedet blev taget. I indercoveret ser man nøjagtigt samme billede som på forsiden, bare taget ved nattetide.

– Det er for at vise, at vi har arbejdet nat og dag med pladen, griner Thomas. – Men som en lille joke har vi skiftet guldfiskene i akvariet ud med en ørred. Det ser man først, når man tager cd’en ud.

Desværre overlevede ørreden ikke de krævende fotooptagelser. Fisken var blevet transporteret levende fra et dambrug af en fiskekyndig person, men fik tilsyneladende stress af de nye omgivelser og det – må det indrømmes – lidt for trange akvarium, og efter et par timer opgav den ævred. Cartridge mistede dermed formodentlig for evigt chancen for at varme op for Morrissey. Dyret blev dog alligevel foreviget på coveret efter lidt ligsminkning. Herefter var det planen, at Cartridge ville grille ørreden og spise den. Uheldigvis glemte medlemmerne at fryse den i den følgende timer, hvor der blev taget fotos af medlemmerne, så da de skulle til at tænde op, var dyret gået i forrådnelse. Men coveret blev færdigt, og det samme tyder alt på, at ”Fractures” bliver, så den kan ligge klar i butikkerne mandag den 29. oktober.


Cartridges hjemmeside

Cartridge på MySpace


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA