x

Interview: Maps – electromusiker på rejse

Interview: Maps – electromusiker på rejse

James Chapman er en spinkel type, lidt nørdet i udseendet. Da GAFFA udsendte møder ham backstage på Loppen, sidder han i bar mave med en Carlsberg i hånden; ikke umiddelbart den vante interviewsituation. Det begynder dog så småt at give mening, da man øjner, at han netop har fået tatoveret en af sine sangtitler – ”It Will Find You” – med små bogstaver på skulderen.

Chapman laver sin musik alene på hjemmefronten – en trend, der i de senere år har vundet terræn ikke mindst på grund af, at det elektroniske udstyr er blevet langt billigere og mere håndterbart, ja, det er ikke engang nødvendigt at leje tid i et studie længere. Dét er en udvikling, som manden bag Maps selvsagt er svært begejstret over.

– Det fede ved, at man kan indspille hjemme, er, at man ikke er bundet af en studiedeadline eller økonomiske bånd; du er selv herre over din egen kreativitet. Men processen omkring det her album (”We Can Create”) var lidt speciel. Det jeg gjorde, var, at jeg selv indspillede musikken fordelt over 16 spor på en computer, inden jeg tog i studiet. Herfra arbejde jeg så videre på materialet sammen med produceren for at få det bedste ud af materialet. Det var nærmest en spartansk tilgang, men jeg synes nu, at resultatet blev meget godt.

Er det også denne frihed til selv at skabe noget, der ligger til grund for titlen på dit album?

– Ja, det kan du godt sige. Jeg forsøgte egentlig bare at komme med et virkelig positivt statement, ikke mindst fordi det her er mit første rigtige album. For mig var det også starten på en ny æra, altså noget i retning af ”we can create something new”. En ny begyndelse.

– Det lød meget prætentiøst, siger Chapman og bryder ud i latter.

Hvad med navnet på dit projekt, Maps?

– Engang kaldte jeg mig selv for Short Break Operator, det var egentlig et lortenavn, og jeg ville gerne lave noget over temaet at tage ud på en musikalsk rejse og skabe ny musik. Og det ville jeg have, at bandnavnet reflekterede. Men det var nu mest af alt for at hedde noget andet end Short Break Operator!

Folk kan godt lide at slå din musik i hartkorn med de typiske electronicapionerer og specielt også shoegazer-genren. Hvis du selv skal sige det, hvorfra henter du så inspirationen til din musik?

– Jeg hører en helvedes masse forskellig musik. Af helt gamle sager vil jeg nævne Beach Boys, The Byrds og Bob Dylan, men jeg må sige, at jeg er mere begejstret over mere nutidig elektronisk musik. Det er dér mit hjerte virkelig ligger. I øjeblikket lytter jeg meget til trance, og det vil den næste plade måske bære præg af. Men forvent dog ikke en full-on techno-plade! Jeg vil også nævne Low, som jeg er stor fan af. Musikalsk minder det ikke særlig meget om Maps, men jeg er meget fascineret over deres melodier, og specielt deres livekoncerter, hvor publikum er uhørt stille. Dér kan man smide en knappenål på gulvet. Og så synes jeg, det er fantastisk, at tre mand kan lave så stor en lyd.

Mute Records og livekoncerter
Maps’ album ”We Can Create” er udsendt på det legendariske Mute-label, der har banet vejen for så prominente navne som Depeche Mode, Einstürzende Neubauten, Erasure og ikke mindst Nick Cave. Man må derfor formode, at den unge Chapman er beæret over at kunne udsende sin egen musik på netop dét selskab, men pladekontrakten kom i hus på en lidt speciel måde.

– Over en længere periode sendte jeg slet ikke demoer rundt til pladeselskaberne. Egentlig mest på grund af manglende selvværd; jeg mente ikke, at nogen selskaber ville være interesserede i min musik, så jeg holdt mig hjemme på mit soveværelse. De fleste pladeselskaber, man henvender sig til, er ikke interesserede i demoer, men siger i stedet: ”Ok. Hvornår spiller du i London?”. Og jeg havde ikke rigtig noget band på det tidspunkt, såeh… Men hos Mute var sagen en helt anden. Da jeg sendte mit materiale til dem, var de virkelig tændte på at få mig i studiet fra starten. Der var ikke noget med livekoncerter og den slags. Det var nogle ret primitive demoer, men de hørte åbenbart et potentiale i det. De har været en fornøjelse at arbejde sammen med, og jeg kan ikke komme i tanker om noget label, jeg ville være mere tilfreds med.

Du har livemusikere med på tur. Har det bragt nye afdækket nye sider af dine kompositioner, som du ikke hørte, da du indspillede det selv?

– Helt sikkert. Livekoncerter er en helt anden verden end den, jeg er vant til på plade. Vi prøver også at gøre musikken så ”live” som muligt – altså bruge så lidt elektronik som muligt. Ud over keyboard og sequencer har vi både guitar, bas og trommer med på scenen. Det er en mere intens oplevelse live. Jeg kan godt lide, at livekoncerterne er anderledes end pladerne. Afveksling er en god ting.

Så vi får måske rigtige musikere at høre på det kommende Maps-album? Eller forbliver det et 100 % elektronisk projekt på plade?

– Jeg tror ikke, at man skal forvente, at et utal af musikere medvirker på min næste plade. Jeg er helt klar over, at jeg arbejder bedst, når jeg sidder derhjemme og laver musik, så det vil jeg blive ved med. Når det er sagt, så vil jeg da heller ikke udelukke, at jeg længere henne i indspilningsprocessen vil kontakte mine venner og få nogle live instrumenter med…

Læs anmeldelsen af koncerten


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA