x

Reportage: Hvem vil have millioneksponering?

Reportage: Hvem vil have millioneksponering?

Langs balkonen hænger eletriske stearinlysattraper og modsat scenen er en halvcirkel af buster forestillende scenekunstlegender som Shakespeare, Bournonville og Holberg. Hofteatret bag Christiansborg er ikke det typiske spillested for dansk musiks opkomlinge, men det er heller ikke nogen normal anledning, der er indbudt til. For en dag er klaver og flygel forsøgt stuvet af vejen mellem scenen og de mørkerødt polstrede publikumspladser, og det er de rytmiske musikinstrumenter, der står på scenen. Batteriproducenten Duracell har indkaldt til showcase for at præsentere deres nye, opsigtsvækkende tiltag.

Millioneksponering på højkant
Med over 1000 nye musikudgivelser om året herhjemme skal der noget ekstraordinært til at gøre sig bemærket i mængden af artister. Med den erkendelse kommer Duracell nu nye danske musikere til undsætning med konkurrencen Ramp Music, der giver en albumløs artist eksponering for en million kroner.

– Vi mener, der er et naturligt link mellem Duracell og musik, som består i, at 30 procent af vores batterier bliver brugt i musikrelaterede apparater. Desværre er vi sådan set de eneste, der er klar over det, og derfor vil vi gerne gøre opmærksom på det. Vi vil gerne være til for musikken på musikkens præmisser på en ny og unik måde, siger firmaets nordiske brand manager, Michael Hughes-Espedal.

I erkendelse af, at batterifabrikanten ikke har et tilstrækkeligt kendskab til dansk musiks undergrund, har Duracell allieret sig med IFPI's marketingsdirektør, Jesper Bay, MyMusics musikredaktør, Martin Buck og nærværende magasins øverste journalistiske instans, Peter Ramsdal. De har nu udvalgt Starfighter-vinderen Troels Boberg, americanaduoen Bronson Brothers og britrockerne Lily Electric til at kæmpe om det store reklamebudget.

– Så længe kunstnerne ikke sang om halshugning af Duracell-kaninen eller andre kontroversielle ting, så har sådan set ikke sat nogen kriterier for udvælgelsen. Det er også derfor, at vi har tre vidt forskellige finalister, påpeger Duracell-repræsentanten om udvælgelsen af de tre finalister.

Eksponering er et must
At præmien i Ramp Music er eksponering skyldes, at Duracell gennem en lang række interviews med eksperter og kunstnere har erfaret, at netop omtale og reklame er det, som nye kunstnere savner for at få hul igennem til den brede befolkning. En betragtning, de tre finalister enstemmigt tilslutter sig.

– Det er da helt vildt vigtigt, fordi der er så mange om budet. Pladeselskaberne går ikke bare ind og lægger helt vildt mange penge til os og sørger for, at vi bliver eksponeret. Bands skal søge en hel masse støtte for at få tingene til at køre rundt, vurderer guitarist i Lily Electric, Tobias Mynborg.

I Silkeborg-duoen Bronson Brothers er man intet mindre end beærede over at være udvalgt til konkurrencen.

– Allerede det, at vi er udvalgt, føler vi er et skulderklap. Det er stort, vurderer Clyde Bronson, som nærer en hvis forventning til udbyttet af konkurrencen.

– Jeg håber virkelig på, at vi rykker et trin op, så der begynder at komme de sidste 50-100 mennesker, når vi er ude og spille live. Sådan at der er pakket på de små spillesteder, ønsker han.
Sidste finalist, rapperen Troels Boberg, er også begejstret ved udsigten til gratis reklame.

– Folk skal jo opdage, at man har lavet noget. Der er supermeget smæk på medierne på alle niveauer nu om dage, og informationspresset på det enkelte menneske er enormt. Der er kamp om opmærksomheden, påpeger han.

– For mig er det ikke knald eller fald, om jeg går hen og vinder denne her konkurrence. Pladen kommer ud alligevel, og den får forhåbentlig en vis opmærksomhed. Men det her er måske muligheden for virkelig at få den ud til den almindelige dansker, skønner rapperen.

Intet kaninkostume
Men selv om eksponering i millionklassen virker umiddelbart tiltalende, var det med umiddelbar forsigtighed, at Lily Electric tog imod nyheden om at være udvalgt som finalist.

– Selvfølgelig var vi rigtig beærede, men samtidig var der en rød lampe, der lyste med det samme. Vi var bange for, at vi pludselig blev eksponeret som et Duracell-band. Vi har aldrig før deltaget i konkurrencer og vil gerne selv vælge, hvordan vi vil bygge vores karriere op, forklarer Tobias Mynborg.

Men som bandet fandt ud af efter at have kontaktet Duracell, så har firmaet ingen intentioner om at pakke vinderen ind i kaninkostumer. Eksponeringsplanen, som bliver skræddersyet til sejrherren, er støvsuget for Duracell-referencer og har ifølge Michael Hughes-Espedal til ene formål at gavne dansk musik.

– De skal ikke rende rundt med vores brands på sig eller tvinges til at bruge Duracell-batterier i deres mikrofoner. Vi går ind i det på en oprigtig måde, hvor vi ikke vil forme eller ændre kunstnernes udtryk på nogen måde, forklarer han og giver følgende beskrivelse af Duracells egen målsætning med tiltaget:

– Forhåbentlig vil vi over tid blive anerkendt og set som en oprigtig musikpartner, kulturlivet og musikken kan bruge. Vi vil gerne have, at musikerne kommer til os og siger: ”Vi vil gerne lege med jer, for vi føler, at I gør det på den rigtige måde.” Og med tiden vil hr. og fru Danmark forhåbentlig kunne se det naturlige link mellem Duracell og musikken. Men det tror jeg ikke, vi opnår før om fire-fem år, konstaterer brand manageren.

Vinderen af Ramp Music bliver fundet via en åben afstemning på rampmusic.dk og offentliggøres i slutningen af oktober. Både Troels Boberg og Lily Electric er i fuld gang med deres debutalbum, som begge ventes ude omkring februar 2008.

Stem på et af de tre navne på rampmusic.dk


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA