x

Popkomm: New Major (Music) Players

Popkomm: New Major (Music) Players

I "gamle dage", før den digitale revolution, sad de store pladeselskaber tungt på magten. De kontrollerede indholdet og var i stand til at guide forbrugerne i retning af de udbudte musikprodukter. Siden hen er der nærmest sket et regulært rollebyt. Distribution af musik er blevet allemandseje, musikfans finder selv musikken, og mekanismen med koncerter som promotion for udgivelser er vendt på hovedet.

Onsdag eftermiddag skulle en paneldebat på Popkomm betitlet New Major (Music) Players forsøge at afdække de traditionelle pladeselskabers rolle i fremtiden, se på, hvem der kommer til at sætte dagsordenen på verdensmarkedet og forudsige, hvor markedet økonomisk set bevæger sig hen. Og den udmærkede moderator, Paul Brindley, gik lige til stålet med spørgsmålet: Kan det digitale salg af musik opveje nedgangen i det fysiske salg?

Musik som rindende vand
Ikke så længe vi bliver ved med at sælge musikken ud fra en forældet tankegang, var svaret fra Scott Cohen, leder af en af de store digitale distributører, Orchard. Det var Gerd Leonhard, forfatter til bogen "The Future Of Music" enig i og pointerede, at vi er nødt til at glemme gamle definitioner og huske, at det er klingende musik, der skal sælges, ikke endeløse kopier af plastikskiver eller digitale tracks. Man bør derfor sælge licenser til musik, så man via køb af en iPhone eller en mp3-afspiller, eller brug af nettet, er med til at betale gildet. Så vil musik pludselig føles gratis, men betales kollektivt. Ligesom tv-licensen. Samme tankegang præger Leonhards bog, hvor musik sammenlignes med postevand. Det føles gratis, men er det ikke. Johan Woost, leder af Last.fm, supplerede med betragtningen om, at man jo reelt kæmper mod ulovlig download, der stadig er klart dominerende, hvorfor man er nødt til at komme op med et bedre og lettere alternativ - og det er salg af kopier ikke. Det handler om adgang.

Her var det så, at Edgar Berger, leder af et af verdens største pladeselskaber, Sony BMG, i Tyskland indskød, at man jo død og pine er nødt til at godtgøre kunstnerne, for uden musik er en iPod bare et stykke plastik, mens også Pat Bradley fra medieselskabet Ingenious Media påpegede, at al den snak om vand er fin, men hvis ikke hullerne i rørene lappes, så løber brønden tør. Det ændrede dog ikke ved de andre deltageres enighed om, at et kollektivt betalingssystem er vejen frem mod en sådan kompensation af kunstnerne, også selv om der var uenighed om, hvorvidt systemet skal finansieres via skat, licenser eller på andre måder. Og det var måske netop svagheden ved debatten, at det hele blev holdt på et meget filosofisk plan, uden konkrete løsningsmodeller. Har man været til lignede branchedebatter, har man således hørt forudsigelserne mange gange før, og der mangler efterhånden en mere praktisk dimension i debatten.

Den holistiske model
Til gengæld er den praktiske del af den digitale virkelighed ved at gå op for de store pladeselskaber. De kan ikke leve af at sælge musik. Edgar Berger fortalte derfor, at Sony BMG har som mål, at 30 % af indtægterne i 2010 skal komme fra andre områder end indspillet musik; det være sig koncertvirksomhed, merchandise og andre typer underholdning. 360 graders forretningsmodeller ser ud til at vinde mere og mere terræn, og nøglen til succes fremover kan være at sikre sig indtægter fra mange beslægtede områder - det gælder for kunstnere og selskaber.

Konklusionerne på en debat, der i øjeblikket ser ud til at have svært ved at komme videre, var efter en god time, at branchen ikke længere bør sammenligne den gamle model for fysisk salg af musik med den nye, hvor det for de kommende generationer mere kommer til at handle om adgang end om ejerskab. Skab samlede modeller, hvor der tjenes penge - ikke på musikken - men på alt, hvad der er rundt om den. Og endelig stod det dog også endnu engang klart, at branchen er midt i en brydningstid, hvor ingen reelt ved, hvad der sker om næste hjørne. Det blev symboliseret ved debattens afsluttende spørgsmål, hvor deltagerne skulle gætte på, hvad markedet for indspillet musik er værd om 10 år sammenlignet med 2007’s 30 mia. dollars. Buddene lød: 5, 20, 35, 57 og 100 mia. dollars. Fremtiden er åben.

Deltagere:
Jonas Woost Head of Music, Last.fm Ltd.
Scott Cohen Founder and VP International, The Orchard.
Patrick Bradley Director, Ingenious Media.
Edgar Berger CEO, Sony BMG Music Entertainment.
Gerd Leonhard CEO, Sonific, U.S.A.


Popkomms hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA