Interview: The Divine Comedy holder Valentins Dag i Vega med kærlighed og kammerpop

Interview: The Divine Comedy holder Valentins Dag i Vega med kærlighed og kammerpop

Den 14. februar kan man fejre Valentins Dag med kærlighed og kammerpop, når nordirske The Divine Comedy spiller i Lille Vega.

Sidst Neil Hannon turnerede med sit band, The Divine Comedy, var det som en enmands-hær. Alene, med klaver og guitar, dækkede han karrierens 10 daværende albums, blandt andet til en fremragende koncert i Lille Vega.

Forud for Hannons tilbagevenden til Lille Vega den 14. februar har GAFFA talt med den nordirske indiecrooner, der fortæller, at det ikke var ren poplykke at være alene på turné.

– Jeg tror aldrig, jeg har været så tæt på et nervøst sammenbrud som i slutningen af den turné. Det er svært at forestille sig, hvor meget pres man er under, når man hver eneste aften går alene på scenen. Man føler sig som sat under en lup. Jeg tror ikke, det er sidste gang, jeg har turneret på den måde – men der kommer helt sikkert til at gå noget tid, forklarer den 46-årige Hannon, der egenhændigt tegner The Divine Comedy.

 

Stort band – ægte kærlighed

I denne omgang har han allieret sig med stort set det samme band, han havde med under optagelserne af sidste års ”Foreverland”, Divine Comedys 11. album, et udspil fyldt med kærlighedssange.

Adspurgt om dem erkender Hannon, at de måske nok lyder lidt anderledes denne gang.

– De er anderledes, fordi de for første gang er oprigtige, klukker Hannon, der gennem en årrække har været kæreste med den irske sangerinde Cathy Davey, der har været hans muse på albummet.

– Det her er ikke stormfulde sange om forelskelse. Det er kærlighedssange. Sange om den kærlighed, man føler, når man har været sammen i årevis, og alting bare stadig føles helt rigtigt, fortæller Neil Hannon med reference til et nummer som ”How Can You Leave Me On My Own” om, hvordan hverdagen falder fra hinanden, i en sky af øl, uvaskede tallerkner og junk food, så snart kæresten er væk en dag eller to. Det er både selvbiografisk og almengyldigt, mener Neil Hannon.

– Tror du ikke også, det er sådan for Angela Merkels mand? Så snart hun er ude af døren på en eller anden storpolitisk opgave, så går det hele op i glemt opvask og nøgen damer på internettet, klukker Divine Comedy-hovedmanden.

 

De svære kærlighedssange

Med sig som opvarmning har Hannon Lisa O’Neil, som Divine Comedy-frontmanden beskriver som ”den mest interessante irske musik det sidste årti”.

– Lisa O’Neil er fantastisk. Hendes sange og melodier er stærke, men det er hendes stemme, der slår benene væk under en. Og så er hun lidt af en karakter, når hun spiller live, så det kan I roligt glæde jer til, fortæller Hannon.

Og så er der det med, at det er Valentins Dag. The Divine Comedy har tidligere udgivet albummet ”A Short Album About Love” (1997) og et album med titlen ”Casanova” (1996). Alligevel viser det sig svært for Hannon, da han bliver adspurgt til en kærlighedssang fra karrieren med særlig betydning. Han grubler længe og gennemgår bagkataloget i hovedet.

– Alle numrene på ”Cassanova” handler mere om lyst og liderlighed end om kærlighed. Og ”Die A Virgin” er nok heller ikke passende, smågriner Hannon, inden han slår ned på ”Commuter Love” fra 1998s ”Fin De Siecle”.

– Det er en meget ensidig kærlighedssang. Den handler en persons besættelse af en person, han ikke har talt med, men kun set. Og hvordan han faktisk ikke ønsker nogen kontakt; ikke at tale med hende eller være tæt på hende, ikke se hende klæde sig af. Han vil hellere beholde forestillingen om det perfekte. Og det er jo den eneste måde for et forhold at være ufejlbarligt og perfekt – ved ikke at eksistere udenfor en drøm. Og er det så virkelig det værd, slutter Neil Hannon retorisk.

Og ellers har The Divine Comedy jo et nummer i bagagen, der slet og ret hedder ”The Perfect Lovesong”.

Der er i skrivende stund få billetter tilbage til koncerten

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA