Debatindlæg: Henrik Marstal svarer på kritik

Billede: Martin Dam Kristensen

Tidligere på dagen modtog GAFFA et skarpt debatindlæg mod musikdebattøren Henrik Marstal, der i GAFFAs novembernummer udtaler, at Radioheads meget omtalte digitale selvudgivelse af deres nye album ”In Rainbows” og kalder det ”en af de største enkeltstående begivenheder siden Internettets fremkomst” og ”pladebranchens Titanic”.

Dette fik Jakob Sørensen fra Copenhagen Records til at kalde Marstals kommentarer for ”populistisk og unuanceret vås”. Sørensen mener, rygterne om pladebranchens død er stærkt overdrevne og skriver, at Marstal for let lader sig dupere af et stagneret band, der primært vender pladebranchen ryggen for at pleje deres egne egoer.

Sørensens indlæg har nu fået Henrik Marstal til at svare tilbage. Her kommer hans indlæg:

Jakob Sørensen fra Copenhagen Records er en af de meget få repræsentanter fra pladebranchen, der med indsigt og engagement jævnligt blander sig i debatten om musikkens vilkår i samfundet. Jeg læser næsten altid, hvad han skriver, også denne gang, hvor han kommenterer mine udtalelser i GAFFAs november-nummer vedrørende Radioheads ”In Rainbows”. Desværre er hans udtalelser hæmmet af at
være mere følelsesmæssigt end forstandsmæssigt funderet, med det resultat, at sagligheden i hans kritik undermineres.

Lad mig alligevel forsøge at forholde mig til hans kritikpunkter. Sørensen hævder, at jeg bilder mig ind at vide, hvad årsagen til bandets forudgående brud med dets pladeselskab EMI er. Det gør jeg selvfølgelig ikke, men jeg ved, at bandet altid har haft en samfundskritisk dagsorden, som har fundet sit vedholdende udtryk i både tekster, coverlayout, videoer, live visuals samt udtalelser til pressen. I perioden omkring ”Kid A”-albummet fra 2000 var bandet eksempelvis inspireret af den canadiske journalist Naomi Kleins banebrydende analyser i bogen ”No Logo” af forbrugerismens og den kapitalistiske logiks negative konsekvenser. Og til magasinet Time udtalte forsangeren Thom Yorke i september 2007, at den kommende, pladeselskabsfri udgivelse gav bandet ”den perverse glæde at kunne sige fuck you til en pladebranche i opløsning”. Det er blandt andet denne viden om bandets holdninger (hentet fra vidt læste Wikipedias artikel om bandet), der har fået mig til at vurdere, at Radioheads skridt forekommer at være logisk og i god tråd med den dagsorden, gruppen hidtil har praktiseret.

Sørensen har muligvis en pointe, når han hævder, at artisternes egoer ofte driver værket i de spektakulære tiltag fra flere navne, der i de senere år er sket i retning af at lægge sin musik frit ud på nettet. Men jeg vil fastholde, at Radiohead er så trendsættende et band blandt utallige trendsættere inden for musiklytning og musikudøvelse verden over, at deres initiativ vil få mange af dem til at tænke seriøst over sammenhængen mellem pladebranchen og den musik, der skabes. Så Sørensen har efter min opfattelse slet ikke ret i, at Radiohead blot
er ét navn i rækken af nedadgående verdensstjerner som Prince og George Michael, der søger at fastholde publikumsinteressen med de gratis musikudgivelser.

At der ikke bliver solgt så mange cd’er som før, og at legale downloads må konkurrere med illegale, er en omstændighed, som jeg skal være den første til at beklage: Jeg er selv involveret i Edison Jr.’s debutalbum '1.0', der udkom i denne uge, og jeg er involveret i to andre album, der udkommer i de første måneder af 2008. Derfor er jeg lige så interesseret som Sørensen i, at publikum betaler for den musik, de hører. Men på den anden side har den teknologiske udvikling altid bestemt mønstrene i musikforbruget, og derfor giver det ikke mening at blive ved med at være bange for fremtiden i en nutid, hvor fortidens bedrifter ikke længere tæller. Så er det bedre at møde de nye udfordringer med et årvågent sind. For bundlinjen er, at musikken i disse år har det overvældende godt med flere aktører og mere god musik end måske nogensinde før. Jeg er ret sikker på, at branchens markedsrelaterede aktører nok skal finde en måde at få det bedste ud af den omstændighed. Alt andet ville ligne dem dårligt.

Hvis pladebranchen virkelig er døende, har det næppe noget at gøre med, hvad en enkelt dansk debattør har formastet sig til at mene. Forbrugsvaner ændres som bekendt kollektivt og er så godt som aldrig formet af hvad enkelte personer eller grupper gør og siger – selvom Radiohead med deres initiativ faktisk lige netop godt kunne gå hen og være undtagelsen, der bekræftede reglen.

Jakob Sørensens debatindlæg