Boganmeldelse: Charles R. Cross – Heavier Than Heaven

Drengen, der aldrig kom hjem
Charles R. Cross’ biografi “Heavier Than Heaven” om Nirvanas Kurt Cobain udkommer i dag på dansk. Det er en tragisk og desværre klassisk historie om grungegenerationens ikon, der søgte berømmelsen og fik den, men som gik til grunde undervejs og til sidst kun havde en mytomans desperate udvej. Bogen føjer nye sider til historien om Cobain, men dvæler desværre for meget ved ligegyldige private detaljer frem for den musik, der med ét ændrede det rockmusikalske landskab.

From Aberdeen without love
I sangen ”Sliver” fortæller Kurt Cobain om en dag, hvor han blev passet hos sine bedsteforældre. Det er måske den mest isnende fremstilling af en 6-årigs indestængte følelser. Og for dem, der har lyttet med undervejs, er der egentlig ikke så meget nyt at hente i Charles R. Cross’ biografi “Heavier Than Heaven”. Det var ikke altid lige nemt at være Kurt Cobain, men efter angsten og mindreværdet står nogle til tider hudløse sange, der som ”Sliver” er umulige at ryste af sig.

Biografien kom i 2001, og er nu blevet oversat og udgivet på dansk. For alle, der er blevet mærket af Cobains sange, giver bogen indsigt i en martret mytomans forgæves kamp med sig selv.

Cross har haft adgang til Cobains dagbøger, optegnelser og breve, og han har suppleret dette unikke materiale med flere hundrede interviews med inderkredsen omkring Cobain. Resultatet er flere steder fascinerede. Ikke mindst formår Cross at skildre en person, der gjorde alt for at fremstille sig selv som den ultimative alternative outsider, der afskyede berømmelsen, samtidig med at han hele tiden foretog meget bevidste karrierevalg, der sendte ham op blandt rockens helt store ikoner. Hans afsluttende selvmord var blot den logiske afslutning på denne higen efter udødelighed.

Granatnedslaget
Bogen blev ved sin oprindelige udgivelse kritiseret for mere at være Courtney Loves version af historien. Love har jo fået skyld for meget, og sandt er det i hvert fald, at grungegenerations Yoko Ono har spillet en stor rolle for Cross’ arbejde. Nu står hun også i spidsen for en planlagt filmatisering af Cobains liv baseret på Cross’ bog. Dermed er hun selvsagt på kollisionskurs med mere puritansk anlagte fans, der ikke jubler over at se hende optræde som et fjollet klenodie i et celebrity-show.

Denne fokus på det private og celebre præger desværre også bogen. Der er alt for mange historier om Cobains herionmisbrug, og for lidt om hans værk. Bogen indeholder den fantastiske historie om, hvordan ”Nevermind” blev nr. 1 på Billboard, da julegaverne fra forældregenerationen blev byttet i stor stil i januar 1992. Hvis en ældre generation troede, at de kunne spise deres poder af med Michael Jackson eller Guns ’N’ Roses i julestrømpen, tog de fejl. På få måneder havde Nirvana ændret rockens landskab for altid.

Den historie fortæller Cross ikke rigtig, selvom den hører til en af den nyere rockhistories allermest interessante. Andre bands har siden hen fortalt, hvordan Nirvana med et hvislende granatnedslag ændrede alting overnight. Havde man været indlagt til velmenende gymnasielæreres evindelige historier om ”Summer of love” og ”Sgt. Peppers’” fortræffeligheder, kunne de få ”Territorial Pissings” lige i smasken. Det var en befrielse. Men hvor kom det nedslag fra, og hvorfor blev det netop Cobain og Nirvana, der med ét brød alle barrierer ned med et: ”Here we are now, entertain us”? Det kommer vi desværre ikke helt tæt på med Cross.

Selv om Cobain hele livet higede efter anerkendelse og berømmelse, kom den bag på ham. Men grundlæggende forløste han jo bare følelsen af at være et skilsmissebarn fra en middelklasseforstad. Og hvem er ikke det?

Charles R. Cross: Heavier Than Heaven, oversat af Steen Fiil, forlaget Klim, 431 sider. Vejledende pris kroner 299,-

Køb bogen i GAFFA Shop

Anmelder Thomas Ladegaards blog