x

Interview: Marybell Katastrophy – der kommer intet album

Interview: Marybell Katastrophy – der kommer intet album

Et af de danske vækstlagsbands, der har været mest snak om i krogene i 2007, er århusianske Marybell Katastrophy. En trio med den tidligere Tiger Tunes-keyboardspiller og korsangerinde Marie Højlund i front. Gruppen blander iørefaldende og dansabel pop, rock, elektronika og skæve indslag og er 6. december aktuelle med debut-ep’en ”This Is The One”. En udgivelse, der dels kommer som vinyl i 500 individuelt dekorerede udgaver, dels som download, hvor brugeren selv kan vælge, hvad vedkommende vil betale for musikken.

– Ja, efter at Radiohead har gjort det samme, er nyheds-stuntet selvfølgelig forsvundet, men vi fik faktisk idéen lang tid før Radiohead, fortæller programmør Emil Thomsen. – Og modsat hos Radiohead kan man hos os købe sangene enkeltvis – men man kan ikke betale nul kroner, supplerer Marie Højlund. Emil fortsætter: – Musik har forskellig værdi for forskellige personer, så derfor er det også rimeligt, at de selv vil bestemme, hvor meget de vil betale for den.

Men der er jo forskel på at være et etableret, velhavende band som Radiohead og så debutanter som jer. Hvordan vil I tjene penge på musikken, hvis man kan få den gratis?
– Dels gennem vores koncerter, og dels via salg af vinyl-ep’en, som vi regner med at sælge for et fast beløb. Men vi har heller ikke noget imod eksempelvis at sælge vores musik til tv, film og reklamer. Vi har allerede lavet musik til DR2’s satireserie Frank Molinos Forunderlige Fortællinger, beretter Marie.

Ep’en ”This Is The One” er ikke en forløber for noget album. Marie Højlund fortæller: – Vi lever jo i en iPod-tid, hvor folk plukker enkeltnumre ud og hører dem, og derfor er der ikke nogen idé i at lave et album. Vi regner med løbende at lægge nye numre og nye versioner af gamle numre op på vores hjemmeside til download til valgfri pris, og så kan det være, at vi på et tidspunkt samler op på nogle af dem på en vinylplade, ligesom vi har gjort med ep’en, der indeholder numre, vi har spillet live i længere tid.

Også Marybell Katastrophys koncerter er noget ud over det sædvanlige.
– Vi vil ikke spille den samme koncert to gange, fortæller bassist Maria Timm. – Der skal være noget nyt at se og høre på for publikum hver gang, så derfor lader vi vores sange udvikle sig løbende fra koncert til koncert.

Marie Højlund fortsætter:
– Vi har også skiftet en del ud i lineuppen live. Tidligere havde vi eksempelvis guitaristen Julie Runa med, men det er hun ikke mere, og til gengæld regner vi med at have en harmonikaspiller med ved de næste par koncerter. Og vi har også for nylig skiftet trommeslager – fra Mads Tønder (fra Broken Beats, red.) til Klaus Hedegaard alias Mr. Q (fra Beta Satan og eks-Tiger Tunes, red.). De to trommeslagere spiller helt forskelligt. Mads er mere poppet, mens Klaus er mere kantet og hård. Men overordnet er Marybell Katastrophy os tre, Maria, Emil og mig, og så skifter vi løbende ud blandt vores gæstemusikere live.

Leger musikken frem – og teksterne ligeså
Marybell Katastrophys musik er som nævnt et alsidigt sammensurium af pop, elektronika og skæve indfald.

Hvordan kan det være, at I er endt med jeres temmelig sammensatte udtryk?
– Det er ikke noget, der er kommet bevidst, for vi leger meget af musikken frem, men vi er selvfølgelig et produkt af de ting, vi lytter til. Og det er alt muligt forskelligt, fra klassisk over pop og rock til elektronika, forklarer Marie Højlund, der i øvrigt lægger lejlighed til interviewet og under dette har Crosby, Stills, Nash & Youngs klassiske 1970-folkrockplade ”Déjá Vu” kørende på pladespilleren – på vinyl.

Jeres musik og Maries vokal er flere gange blevet sammenlignet med Björk...
– Ja, og det forstår jeg simpelthen ikke, kommer det hurtigt fra Marie Højlund. Keyboardtemaerne på hendes plader er jo altid spillede, mens de hos os ofte er resultatet af at have leget med nogle toner i en sampler. Sådan opstod temaet i ”Hip” eksempelvis. Jeg kunne bedre forstå det, hvis folk sammenlignede os med hendes gamle gruppe The Sugarcubes, der jo også havde nogle rockelementer. Jeg har da alle Björks plader og kan bestemt godt lide hende, men jeg er som sangerinde ikke specielt inspireret af hende. Jeg tænker i det hele taget ikke over, hvordan jeg synger.

– Det skyldes jo nok, at journalister og anmeldere har en tendens til at sammenligne alle sangerinder, der har en følsom stemmeføring og ikke forsøger at skjule sine vejrtrækninger, med Björk, byder Emil Thomsen ind, de Marie og Maria nikker.

Maria Timm kommer med endnu en mulig forklaring på Marybell Katastrophys sammensatte udtryk:
– Vi sidder meget og arbejder med musikken hver især på vores computere, i programmet Logic, fordi det er så let at lege med musikken på den måde. Og når vi så mødes, spiller vi så tingene for hinanden og lader os inspirere af det. Derfor har elektronikken og ting, der er samplede, en naturlig stor plads i vores musik.

Marie Højlund fortsætter: – Vores tekster bliver også leget frem på samme måde. De udspringer som regel af et ord, der dukker op, når vi sidder og jammer med hinanden eller leger med teknikken. Der plejer dog som regel at opstå en eller anden overordnet helhed, men den finder vi som regel først ud af hvad er, når teksten er færdig. Og teksterne er altid på engelsk. Igen er det temmelig ubevidst, men sådan har det bare altid været.

Autodidakte – men dog didakte
Marybell Katastrophys tre medlemmer er alle autodidakte musikere, men de er ingenlunde rene amatører – eller novicer.

– Man kan vel sige, at vi er skolede uskolede musikere, siger Emil Thomsen, mens Maria Timm fortsætter: – Vi er autodidakte, men veluddannede. Vi har alle spillet rigtig meget musik gennem tiden og spiller og har spillet i andre bands. Og vores musik er nok resultatet af den gode, gamle regel: Lær en masse teori – og glem det så igen.

Marie Højlund er som nævnt tidligere keyboardspiller og korsanger i Tiger Tunes, Maria Timm er eks-bassist i Broken Beats og har sit eget soloprojekt, mens Emil Thomsen også udgør den ene halvdel af elektronikaduoen Schweppenhäuser/Thomsen, der for nylig udsendte deres debutalbum ”Hjertets Abe Sparker Sig Fri” i samarbejde med digteren Morten Søndergaard.

Tyskerne åbne
Endnu kan ingen af de tre musikere i Marybell Katastrophy leve af at spille musik – men dog næsten, da de som nævnt også er engagerede i andre orkestre, og både Emil og Maria desuden har bijob som lydteknikere og producere for andre musikere, mens Marie Højlund er ved at færdiggøre en uddannelse i audio-design på Århus Universitet.

Som nævnt tidligere har Marybell Katastrophy ikke på forhånd opgivet tanken om at tjene penge, og de har da også publikum uden for landets grænser i tankerne. De har allerede været på turné i både Frankrig og Tyskland. Marie Højlund fortæller:

– På forhånd har vi tænkt på Tyskland som et muligt marked, fordi det jo er stort og ligger lige i nærheden. Og tyskerne er generelt meget åbne over for ny musik. Det mærkede vi også i min gamle gruppe Tiger Tunes, der turnerede flere gange i Tyskland og også fik solgt en del plader dernede. Og tyskerne viser deres begejstring, når de er til koncert.

– Til gengæld er franskmændene lidt mere stive i betrækket, griner Maria Timm. – Vi er nu ikke blevet rige af turnéerne i udlandet, men de er da løbet nogenlunde rundt.

Interviewet er ved at være slut, men Marybell Katastrophy gør på falderebet lige opmærksom på, at de smukke figurer på deres pladecover er elektroniske visualiseringer af kaosteorien. Og på samme møder kaos harmoni i gruppens navn og ikke mindst deres musik, som du garanteret kommer til at høre meget mere til i 2008.

Marybell Katastrophy spiller med 1 2 3 4 på VoxHall i Århus 29. november, med Turboweekend på Kulisselageret 30. november, med 1 2 3 4 på Fermaten i Herning 1. december og med 1 2 3 4 og No And The Maybes i Lille Vega i København 6. december.


Marybell Katastrophy på MySpace


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA