x

Midem 2008 i tilbageblik

Midem 2008 i tilbageblik

Torsdag sluttede den 42. udgave af verdens største musikbranche-messe Midem i Cannes, og man kan vist roligt konkludere, at en stor del af de 10.000 deltagere har fået nye aftaler i hus, er blevet klogere på hvilke tendenser man kan forvente i det kommende år, og måske også et par koncertoplevelser rigere. GAFFA var med og gør her status over Midem startende med et overblik over musikken.

Hotel California og snevejr i Cannes
Midem er traditionen tro rig på hardcore business og fattig på musik. Men det til trods bød årets festival dog på både flere spændende talenter og mere etablerede navne. Danske Dúné modtog sammen med en række andre navne, blandt andre Basshunter (!), Dolores O’Riordan (tidligere forsanger i The Cranberries) og The Fratellis en European Border Breaker Award for deres resultater på det europæiske marked uden for Danmark, og samme aften spillede Skive-septetten en gedigen koncert sammen med blandt andre finske 22-Pistepirkko og engelske This Is Radio Freedom

De mere etablerede navne var den amerikanske musiktjeneste QTrax, hovedsponsor for Midem, ansvarlig for. Her spillede James Blunt en glimrende eksklusiv koncert, mens også den tidligere Pulp-guitarist Richard Hawley og frontmand i The Eagles, Don Henley leverede gode præstationer. Og så var der de oplevelser, som var mere komiske end egentlig vellykkede. Hiphop-koryfæerne Sugar Hill Gang optrådte nemlig også på festivalen, og det aldrende hiphop-kollektiv havde efter sigende medbragt deres master-bånd til Cannes, så måske en heldig distributør har sikret sig rettighederne til "Rapper's Delight". Derudover var også old-school-rapperen LL Cool J i aktion ved en koncert, der varede præcis tre numre, så gad den garvede rapper ikke mere. Til gengæld nåede han at spille så højt, at puds fra loftet begyndte at sne ned over publikum. Det siger måske noget om Cannes’ tradition for koncerter.

Gratis lovlig musik til alle
Midem var til gengæld rig på spændende seminarer med kendte meningsdannere og eksperter inden for musikbranchen. En klar tendens tegnede sig i løbet af festivalen. Branchen har tilsyneladende accepteret, at ”de gamle dage” ikke kommer tilbage og er nu klar til at bringe nye innovative forretningsmodeller til bordet, samtidig med at man dog fornemmede en smule panik over, at den digitale fremtid endnu ikke kaster tilstrækkeligt med kroner af sig. En af de ikke så længere nye, men stadig interessante idéer der fyldte rigtig meget, er reklamefinansieret musik såsom det tiltag, hovedsponsoren for Midem, QTrax, søsatte mandag morgen.

I lighed med engelske We7, hvis grundlægger Peter Gabriel også var til stede, og amerikanske SpiralFrog (der var henvist til et afsides hjørne på messen) tilbyder QTrax gratis musik og musikdeling til alle. Via en speciel QTrax-software får man som bruger således mulighed for at downloade og dele musik præcis som med ulovlig fildeling – bare gratis og lovligt, mens kunstnerne og selskaber kompenseres via reklameindtægter. En på papiret god idé, især da QTrax kunne oplyse, at de havde indgået aftaler med alle de fire multinationale pladeselskaber (Universal, Sony BMG, EMI og Warner). Det passede bare ikke, viste det sig senere – i hvert fald var aftalerne ikke endeligt formaliseret, og derfor endte chef for QTrax, Allan Klepfisz, flere gange på glatis, når moderatorer ved seminarerne søgte svar på, hvem QTrax egentlig har som partner.

QTrax er nu i luften, men omfanget af kataloget og fremtiden for modellen tegner uvis, især i betragtning af, at QTrax genindfører kopikontrol (DRM), hvad alle de store selskaber netop har mere eller mindre afskaffet. Alligevel var der bred enighed om, at der kommer flere reklamefinansierede modeller, og at der ligger et potentiale her, hvis man ellers formår at tjene penge på et i forvejen udbredt og velfungerende system. Succesen afhænger af opbakningen fra selskaberne, og om der er tale om et reelt brugbart alternativ til den ulovlige fildeling. Og nok i mindre grad af, om man bruger 1-2 millioner dollars på promotion under Midem, hvad der af flere kilder blev rapporteret var regningen for QTrax’ optræden på Midem med Don Henley-koncerten som absolut topscorer med en anslået pris på 675.000 dollars…

Den gamle skole
Den megen fremsynede snak om nye modeller for salg af musik bevirkede dog også, at fronterne til tider blev trukket skarpt op. U2’s manager Paul McGuinnes gjorde sig via en længere tale på Midem til repræsentant for en mere traditionel tankegang – for nu at sige det pænt. McGuinnes mente blandt andet, at der skal være stor regulering af internetudbyderne, da han argumenterer, at de tjener penge ved at bruge pladeselskabernes indhold. McGuinnes foreslog selv, at en mulighed kunne være en 3 strikes-strategi, hvor adgangen til nettet bliver lukket, hvis brugerne downloader ulovligt tre gange.

En lignende politik er netop indført i Frakrig, og pladeselskabernes fællesorganisation IFPI har over længere tid ført lobby-kampagne for at få EU til at indføre strenge regler for hele EU. EU-parlamentets Kultur- og Uddannelseskomite valgte dog på en afstemning lige før Midem at ignorere opfordringerne fra IFPI, da man blandt andet ikke ønsker at kriminalisere forbrugerne. Til gengæld var der godt nyt for de små og mellemstore selskaber ved Cannes. På et møde mellem deres pendant til IFPI, sammenslutningen Impala, og EU-Kommissionens kulturkommisær Jan Figel anerkendte EU, at kulturelle og kreative små og mellemstore virksomheder er vitale for Europas innovation, bredde, vækst og beskæftigelse, kunne en glad formand for DUP (Danske Uafhængige Pladeselskaber), Emil Jørgensen, fortælle under Midem.

Derudover…
Af andre små og store begivenheder ved Midem kan det fortælles, at der også blev talt en del om de abonnementsordninger på musik, som der ventes meget af i år. Nokias ”Comes With Music”-service, der kommer med nye telefoner og giver mulighed for at downloade musik via et fast månedligt abonnement, blev blandt andet omtalt. Desværre vil musikken i det tiltag også være med kopibeskyttelse, og derfor spås det af blandt andre musikteknologieksperten Gerd Leonhard en mindre fremtrædende rolle på markedet. Men abonnements-modellen som sådan skal nok få en plads, hvilket Sony BMG’s præsident for digital musik, Thomas Hesse bekræftede ved Midem ved at kalde den model ”the next frontier”. (Han forudså desuden, at balancen mellem salget af cd’er og digital musik i 2009 vil være 50/50.) Det handler om adgang mere end ejerskab. Eller som Ted Cohen med en fortid på EMI og moderator ved flere af seminarerne, sagde det: ”Hvad vil du helst have for 12 dollars om måneden? 12 sange fra iTunes, eller adgang til over tre millioner sange…?”

Derudover bød på Midem på et utal af spændende samtaler med prominente folk, og generelt så meget aktivitet, at et reelt overblik nærmest er en umulighed. Vi nåede blandt andet at opleve kloge råd og rigelige mængder anekdoter fra førnævnte Peter Gabriel, YouTubes medgrundlægger Chad Hurley og inden afrejse Laurence Bell, stifteren af engelske Domino Records, kendt for udgivelser med navne som Arctic Monkeys, Franz Ferdinand, Bonnie ”Prince” Billy og mange flere. Laurence Bell havde sjovt nok ingen gylden formel gemt oppe i ærmet (eller også beholdt han den deroppe), men pointerede i stedet vigtigheden af at elske musik og simpelthen vælge ud fra det. Måske meget godt at have in mente oven på en festival, der mestendels handlede om økonomi, kontrakter og nye modeller for salg.


Læs mere om Midem

Læs hele Paul McGuinness' tale

Besøg QTrax


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA