Alexander Nitze – en kulturel ener

Alexander Nitze – en kulturel ener

Alexander Nitze var kun 19 år, da han sammen med to andre åbnede natklubben og spillestedet Fabriken. I dag kaldes han et talent ud over det sædvanlige inden for musikkulturen.

Snakken havde været der længe. Århus manglede et sted, hvor man kunne gå i byen og få en kunstnerisk oplevelse. Et sted, hvor det vigtigste ikke var shots i lange baner og piger i nedringede kjoler.

Alexander Nitze, hans storebror Kristoffer Carr-Saunders og kammeraten Michael Schlippe gik sammen, og skabte en idé om en kombineret natklub og spillested. Et sted, hvor man kunne have det sjovt, være sig selv, blive inspireret, og hvor man først og fremmest ikke undervurderede publikum.

Uden nogen som helst erfaring og uden nogen overordnet plan gik de til forhandlingsbordet med henblik på at overtage beliggenheden for det konkursramte diskotek Fever i Klostergade i centrum af Århus.

Ikke langt fra tanke til handling
Bevæbnet udelukkende med en energisk mavefornemmelse, der sagde, at de havde fat i noget af det rigtige, blev Chokoladefabriken, i daglig tale Fabriken, skudt i gang. Alexander Nitze, 22 år, reflekterer:

– Set i bagklogskabens lys var det nok en anelse naivt. Ingen af os havde prøvet at skænke en øl før. Men vi kunne mærke, at der var brug for stedet.

Alexander Nitze var på daværende tidspunkt kun 19 år. Inden Fabriken opstod, var han ligesom Michael Schlippe på Frontløberne. Frontløberne er et kulturprojekthus, hvor unge kan få hjælp og vejledning til at realisere deres ideer som projekter. Alexander mener, det er her, man skal finde fundamentet for hans gå-på-mod:

– Hos Frontløberne får man en ide, og så gør man det. Nogle gange lykkes det, og nogle gange lykkes det ikke.

Heller ikke en eventuel økonomisk lussing afskrækkede ham:

– Vi satsede cirka en halv million hver, men jeg var jo kun 19 år. Selvfølgelig ville jeg kunne nå at arbejde dem af igen. Jeg tror, rigtig mange idéer ikke bliver til noget, hvis man begynder at tænke for meget og er alt for bekymret. Hvis man virkelig kan mærke, at man har fat i noget, skal man bare fyre den af.

Fandt sin metier
Den manglende erfaring med at drive en natklub blev både en styrke og en svaghed. Målsætningen var at lave en klub, Århus manglede, og efterfølgende holde stedet kørende i minimum to år. Det første år tabte stedet penge, Michael Schlippe trak sig ud af projektet, men målsætningen skulle opfyldes, så en barchef blev ansat. Det hjalp. Tingene blev sat i system, økonomien rettede sig op, og Alexander kunne koncentrere sig fuldt ud om sit rette element – Fabrikens kunstneriske indhold. Alexander stod blandt andet for at booke bands og dj’s, hvilket han tidligere sporadisk havde prøvet kræfter med. En opgave, han gik til ved selv at opsøge bands. På den måde udvidede han sit netværk inden for musikmiljøet.

Den manglende erfaring var i dette tilfælde en fordel. Fabriken og Alexander var et friskt pust i det århusianske natteliv. Alexander beskriver sin holdning:

– Det skal ikke bare være en koncert, men en oplevelse med fokus på det kunstneriske. Penge betyder meget i den her branche, men jo mindre man kan få penge til at betyde, jo bedre bliver produktet.

Århusiansk pendant til Rust
I 2005 havde små, håbefulde bands svære vilkår, og det var vanskeligt at få scenetid på spillestederne. På Fabriken oplevede de at blive taget alvorligt og blev behandlet godt. Malte Birkelund Erbs fra bookingbureauet Offbeat havde et tæt samarbejde med Alexander Nitze:

– Alexander gik ikke op i tunge forhandlinger, men havde en åben, befriende og ungdommelig tilgang til koncerter. Fabriken blev en århusiansk pendant til Rust i København, hvor man forener koncert og natklub. Et sted, hvor man efter koncerten kan blive og hænge ud med sine venner og hygge sig. Efter et arrangement på Fabriken var både publikum og bandet glade, siger Malte Erbs.

Janus Nevel Ringsted, trommeslager i bandet Vincent Van Go Go, oplevede den særlige stemning fra scenen flere gange, hvor bandet udfoldede deres inspirerede blanding af pop, rock, hiphop og reggae. Han kalder Fabriken for bandets hjemmebane i Århus:

– Når vi spillede, var der nærmest en sydlandsk stemning, hvor alle var positive og glade. Andre steder i Danmark ser man ofte folk, der ser sure og triste ud. Fabriken var lidt mere end et sted, hvor man bare drak sig fuld.

Kæmpe succes
I to et halvt år skilte det særprægede sted Fabriken vandene i Århus. Enten elskede man det, eller også hadede man det. I fem måneder kørte Alexander stedet alene, da bror og medejer Kristoffer var flyttet til London. På trods af en ihærdig indsats fra Alexander lykkedes det ikke at finde en ny investor, og stedet blev solgt. Lørdag den 25. august i år havde Fabriken sidste åbningsdag. På trods af lukningen mener Alexander, at stedet var en succes.

– Vi var sikre på, at der var et behov for et sådant sted, men hvor stort behovet var, anede vi ikke. Jeg tror, der er en gruppe mennesker på bar bund nu, som mangler et sted at gå hen. Vi opnåede det, vi gerne ville, så i mine øjne var stedet en kæmpe succes.

Ansat på Train
Ud fra en veldisponeret mavefornemmelse lykkedes det altså tre unge drenge på bar bund at skabe et helt specielt musikmiljø i Århus. Et miljø, som manifesterede sig ud over byens grænser. I et så relativt lille musikmiljø som i Danmark bliver sådan en bedrift bemærket

Godt to måneder efter, at Fabriken var lukket ned, blev Alexander Nitze headhuntet og ansat på det anerkendte spillested Train i Århus, hvor der ligeledes er tradition for talrige, uforglemmelige musikoplevelser. Ifølge Peter Sand, administrerende direktør på Train, skal stedet forsøge at tilføje Alexanders usædvanlige tilgang og talent for at iscenesætte skæve musikoplevelser til Trains i forvejen brede platform. Peter Sand mener, Alexanders virkelige udfordring først starter nu:

– Alexander er et talent, som nu skal i gang med den virkelige talentprøve i en større organisation. Det svarer til, at en cykelrytter går fra at være blandt verdens bedste i ungdomsrækkerne, og nu skal til at køre i seniorrækken på et professionelt hold. Han er en kulturel ener.”

Ingen ny fabrik
Alexander Nitze har stadig rettighederne til navnet Fabriken, men understreger, at man ikke skal forvente, at der kommer en ny fabrik. I stedet glæder han sig over at være et sted, hvor ansvaret er uddelegeret, og hvor han kan bryde nye barrierer. Det han tager med sig er nogle af de stemninger og stilarter, der eksisterede på det nu nedlagte Fabriken.

Fabrikens lokaler præges i øvrigt nu af tyrolermusik og lederhosen, efter at Heidi’s Bier Bar har overtaget beliggenheden.

Trains hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA