x

Reportage: Shine A Light-pressemøde

Reportage: Shine A Light-pressemøde

Med en del hel forsinkelse ankom instruktøren bag og hovedrolleindehaverne i filmen "Shine A Light", der i aften åbner den 58. udgave af Berlin International Film Festival, til et pressemøde, hvor omkring 400 journalister sad klar, og mindst lige så mange var blevet afvist i døren på grund af pladsmangel.

De satte sig i rækkefølgen Ron Wood, Mick Jagger, Martin Scorsese, Keith Richards og Charlie Watts og brugte omkring 45 minutter på at besvare spørgsmålet stillet af journalister fra hele verden om koncertfilmen, der blev indspillet i oktober og november 2006 på spillestedet Beacon Theater i New York.

Efter at Keith Richards ganske galant havde skubbet stolene ind under Jagger og Scorsese, kunne de to starte med at fortælle, at "Shine A Light" er den første ikke-fiktionsfilm, der er blevet valgt til at åbne festivalen. Det er dog ikke første gang, Scorsese havde modtaget den ære. Filmen "Raging Bull" åbnede festivalen i 1981, hvilket sjovt nok også var sidste gang, han deltog i festivalen, selvom en del af hans film naturligvis efterfølgende er blevet vist her.

En journalist bad bandet og Scorsese uddybe båndet i mellem dem, hvortil Richards svarede, at grunden til, at der var et bånd, var fordi Scorsese blev ved med at bruge deres musik i hans film. Scorsese svarede lidt mere seriøst, at han altid har været inspireret af Stones. Han betragter musikken som værende tidløs og fortalte, at den er med til at holde ham ung. Han så dem først optræde live i 70'erne, så i mange år inden da havde han selv måttet sætte billeder på musikken, hvilket inspirerede ham, og det er en af grundene til, at musikken dukker op i hans film. Jagger sluttede ganske morsomt med at pointere, at "Shine A Light" var den første Scorsese-film nogensinde, der ikke brugte sangen "Gimme Shelter".

Mick Jagger fik også mulighed for at fortælle, hvordan samarbejdet var kommet i stand. Han havde gennem mange år snakket med Scorsese om, at de to skulle lave en film sammen, og det seneste projekt omhandlede bandets gratis koncert i Brasilien i februar 2006. Der var snak om at gøre det til et kæmpeprojekt og skyde den i 3D og IMAX, men da det kom til stykket, havde Scorsese ikke lyst og ville hellere lave en film i mere intime omgivelser. Instruktøren kunne fortælle, at hans begrundelse for at deltage i projektet var, at han efterhånden havde set bandet live en del gange, og hver eneste gang han så dem, fik han lyst til at filme dem.

Der er brugt 17 forskellige kameraer til at fange gruppens optræden, og da Beacon Theater er et relativt intimt spillested, kan man i filmen flere gange se kameraerne på scenen og nede blandt publikum. Dette kunne man forestille sig ville have været genererende for bandet, men ifølge Keith Richards var det ikke tilfældet.

Han fortæller, at de var meget glade for det crew, Scorsese brugte, og at de slet ikke lagde mærke til dem undervejs. Hvis man er bevidst om, at man optræder på kamera, vil det ændre ens optræden. Men Richards mente, at det var lykkedes Scorsese ikke at lade det ske.

Et morsomt øjeblik kom, da en journalist spurgte, hvordan gruppen havde det med at blive filmet, et spørgsmål Jagger lynhurtigt sendte videre til Charlie Watts. I vanlig sløve stil svarede den stille trommeslager, "Mig personligt, jeg hader det. Det hele er meget smukt filmet, men jeg hader det", hvorefter han fortalte, at han heller ikke var meget for den her slags pressemøder.

Flere journalister refererede undervejs til "Shine A Light" som en dokumentarfilm, hvilket Scorsese undervejs blev nødt til at understrege ikke var tilfældet. Det er en koncertfilm, der var filmet på en måde, så den gerne skulle vise koncerten så rigtigt som muligt. Jagger understregede dog, at det ikke var en koncert. En Rolling Stones-koncert og en koncertfilm er to meget forskellige ting, men han sagde alligevel, at det på en måde var lykkedes filmen at fange den aften som i et stykke rav.

Selvom Mick Jagger ved flere lejligheder har gjort sig som skuespiller, var det Richards' præstation i "Pirates Of The Carabbian: At World's End", der fik en journalist til at spørge, om den vejrbidte guitarist havde givet de andre skuespilstips inden optagelserne. En ikke synderligt oprigtig Jagger svarede, at Richards havde samlet dem alle og lært dem at optræde, inden Richards selv tilføjede "Når man arbejder med Marty, har man ikke brug for skuespilslektioner".

Afslutningsvis fik GAFFA lov til at stille sidste spørgsmål, der gik på de problemer, der måtte være forbundet med at forberede optagelserne, når man ikke ved, hvordan musikerne har tænkt sig at opføre sig fra koncert til koncert – et problem Scorsese allerede var stødt på, da han filmede koncertfilmen "The Last Waltz" i 1978 med The Band.

Scorsese kunne fortælle, at det havde været noget lettere dengang, fordi bandets medlemmer var noget mere begrænsede i deres bevægelser. Men han havde til denne film haft mulighed for at afprøve nogle opstillinger, mens bandet øvede sangene i dagene op til koncerterne, og så havde han valgt fem eller seks faste kamerapositioner. Desuden hjalp det, at han kendte sangene, så han vidste, hvornår Wood spillede det ene eller Richards det andet.

Han forklarede, at han altid ville blive nødt til at starte med storyboards, der optegnede, hvad der sker undervejs i sangen og kameraernes bevægelser, også selvom alting kunne ændre sig undervejs, og som han sagde grinende: "Når man først er i gang, så er det hele færdigt på to sekunder, og så håber man bare, man fik noget i kassen".

Scorsese svarede også på GAFFAs opfølgende spørgsmål omkring hans næste dokumentarprojekt, der er en film om den afdøde Beatle George Harrison. Scorsese kunne fortælle, at det ville blive en almindelig dokumentarfilm, og altså ikke en koncertfilm som her, og at han var gået i gang med at kigge de gamle optagelser igennem.

Med det var pressekonferencen færdig, og Martin Scorsese og Rolling Stones-medlemmerne kunne fortrække og gøre sig klar til den stort anlagte verdenspremiere i Berlinale Palast senere i aften.

 

Læs anmeldelsen af Shine A Light


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA