x

Tallin Music Week dag 3: Danske metalbands imponerer

Tallin Music Week dag 3: Danske metalbands imponerer

Vi fløj i sidste uge til Estlands svar på Spot Festival, Tallinn Music Week. Festivalen sluttede lørdag, og hjemme igen kommer her tredje og sidste del af vores reportage.

Efter at have hvilet ører og ben på det fornemme indlogeringssted fortsætter udforskningen af Tallinn Music Week til receptionen TMW 2018: Station Narva & Art Club Ro-Ro Lava, der afholdes på det farverige og urbane vintage-venue Sveta Bar. Her kan man møde unge og mindre unge ambassadører, team-medlemmer og andre involverede i den nye undergrundsfestival Station Narva, der til september afvikles på den nordøstlige grænse til Rusland i byen af samme navn: Narva.

Byen, hvor det kun er Narva-floden, der adskiller Estland og Rusland, Europa og Asien. Hvor 95 procent af indbyggerne taler russisk, da den estiske befolkning, som flygtede under anden verdenskrig, aldrig fik lov til at vende tilbage til byen i tiden under Sovjet. Hvor den døende tekstilindustri sætter dybe spor.

Men byens usikre identitet skal festivalen Station Narva lave om på i samarbejde med teamet fra Tallinn Music Week, der i år kan bryste sig af ti års erfaring og ditto jubilæum. På det højloftede Sveta Bar er ånden håbefuld, nysgerrig og måske en anelse bekymret, for hvordan skal det gå i en tid, hvor kridtstregen mellem øst og vest gang på gang bliver trukket hårdt op i medierne?

Målet med Station Narva er dog først og fremmest byens kreative udvikling ­– og det bliver uden tvivl spændende at følge med i, hvordan festivalen kommer til at sætte sit præg på grænsebyen, for politisk set er der mere på spil end på danske undergrundsfestivaler.

Danske heavy metal-bands sparker festen i gang

Efter et måltid i herligt selskab på det hippe spisested F-hoone (ikke at forveksle med F-Hoone Must Saal!) går turen endnu engang til Von Krahl, hvor danske BAEST spiller.

Efter to dage fyldt med indtryk er det et underligt befriende møde med heavy metal-bandets lige på, hårde og svedige dødsmetal. Med mastodontiske trommer og tunge guitar-konstellationer er der lagt op til en koncert med massiv headbanging. Fra scenen charmerer BAEST publikum med deres kække flabethed på en måde, så selv en indie-fan som jeg ikke kan undgå at blive revet med. Dog må jeg videre til Sõprus Cinema, hvor svenske The Hanged Man spiller.

På scenen i Estlands ældste biograf står forsanger Rebecka Rolfart i en hvid og transparent kjole, der glitrer i det hvide scenelys som havskummet, hvoraf Botticellis verdensberømte Venus fødes. På biograflærredet bag The Hanged Man pilles huden på et nøgent kvindebryst nænsomt op. Indersiden af huden breder sig ud som en rose. Menneskehjertet kommer frem som hudrosens knop.

Det lyder absurd, men når de levende billeder fremvises i kølige farver til bandets bløde keys og ængstelige tekster, har det en poetisk indvirkning. Her er The Hanged Man klart det band, der bedst formår at få visuals og lyd til at gå op i en højere enhed på Tallinn Music Week.

Efter The Hanged Mans æstetisk stærke koncert på Sõprus Cinema begiver jeg mig ud på et “Hell Of A Ride” på Von Krahl. Oppe foran er trofaste fans fra Danmark mødt op med Dannebrog under armen, det Dannebrog, som i øvrigt rygtes at være faldet fra himlen i Estland omkring begyndelsen af 1200-tallet.

“We are the Helhorse, and we saved your Saturday night. Congratulations!” siger forsanger Mikkel Wad Larsen for at cementere, hvad der er i vente. I bar overkrop og med heftige røgmaskiner mikser Helhorse metal, punk og klassisk rock – og intensiverer festen på Tallinn Music Week lørdag aften.

I en liga for sig

Næste koncert på Von Krahl er med det litauiske og instrumentale post-metalband Autism, som leger med tragiske og autentiske lydklip. Et eksempel er “Brittle Bones”, der inkorporerer en lille piges paniske opkald til alarmcentralen under et voldeligt familieskænderi, eller “Film Noir”, hvor en far fortæller, at han har skudt sine børn – og nu vil skyde sig selv. Bang. Det er numre, som giver sindssygt stærke indtryk – hvis man vel at mærke lytter til studieindspilningerne, for på Von Krahl forsvinder Autisms idiosynkratiske leg med ubehagelige samples bag den instrumentale lydmur. Øv.

Undertegnendes skuffelse får dog ikke lov at påvirke aftenens næste koncert, der fører mig tilbage til Sveta Bar, hvor atmosfæren er begyndt at forvandle sig til en club-lignende stemning. Her spiller det russiske band Wet Red koncerten inden det officielle afterparty, der efterfølgende afholdes samme sted.

Det gamle glas klirrer i den industrielle bygnings vinduesrammer, der er dækket af lange, lodrette og gyldne guirlander. Til synthpop-melodier og disko-punkede beats hvirvler Eva Vostroknutovas stærke vokal sig ud i alle afkroge på Sveta Bar. Publikum danser heftigt til popsangen “Real”, og det er svært ikke at danse med til Wet Reds excentriske sceneshow, hvor især forsangerens spektakulære, Lady Gaga-lignende kostume vækker opsigt.

Herfra er det lagt op til et brag af et afterparty, men efter tre dages mætning af forskelligartede indtryk og mange kilometer i benene går turen hjemad mod hotellet. Således sætter undertegnende punktum for Tallinn Music Week, der samlet set har været en oplevelse i en liga for sig, musikalsk såvel som kulturelt.

LÆS OGSÅ: Tallinn Music Week dag 1: Reportage fra Nordeuropas største branchefestival

LÆS OGSÅ: Tallinn Music Week dag 2: David Lynch burde lytte med

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA