x

JADA: Popflader med et statement

JADA: Popflader med et statement

Emilie Molsted Nørgaard er vokset op i et hjem med musik. Det lyder som den klassiske historie med klaveret ovre i hjørnet, der igennem barndommen fik en mere og mere central plads i opdragelsen. I det hjem, hvor der blev spillet Lars Lilholt og Thomas Helmig i bilen på vej til campingpladsen i Frankrig.

Men her er historien en anden. Her har folkemusikken været i centrum, og det skæve er blevet dyrket. Musikken har været hjertet i hjemmet, og sangene var altid noget, der havde en noget nær medicinsk virkning. Emilie Molsted Nørgaard har altid lavet musik, for ligesom nogle spiller fodbold eller går til ballet, var musikken den mest naturlige ting at lege med som barn.

– Jeg har altid lavet virkelig meget musik, fortæller Emilie Molsted Nørgaard, der er omdrejningspunktet i Jada. Hun er rejst til Oslo, hvor jeg møder hende. Det er formiddagen efter hendes første koncert på branchefestivalen by:Larm, og lidt senere skal hun spille på Sentrum Scene, der er festivalens største spillested. – Da jeg var barn og var ude at rasle til fastelavn, lavede jeg en fastelavnssang, fortæller hun. – Det kom af, at musik havde en enorm funktionel og dagligdags rolle i mit barndomshjem. Vi sang, hvis vi var glade, og vi sang, hvis vi var kede af det. Vi skrev en sang, hvis vi for eksempel gerne ville have en campingvogn. Og lige pludselig har man en million sange om alt muligt.

Det kan godt være svært at få øje på sammenhængen mellem Jada og den musikalske indfaldsvinkel, Emilie Molsted Nørgaard er vokset op med. Jada er rendyrket pop, men alligevel er der en kant, der ikke forekommer så ofte. Det er måske der, det skæve kommer frem.

– Det har været nogle yderligheder, jeg har beskæftiget mig med i min barndom. Vi hørte ikke radio, så der er så mange klassikere, som jeg intet forhold har til og først er begyndt at kende nu. Alle mulige underlige situationer i gymnasiet, hvor jeg ikke kendte de sange, som alle andre kendte.

Høj hastighed i 2018

Jada har været hurtig til at ramme nerven. 2018 er allerede året, hvor hun kommer til at bevæge sig op igennem vækstlaget og ind i hænderne på popkulturen. I januar udgav Jada sin første single, og siden da har det hele nået en hastighed, der for tilskueren og pressen virker ude af kontrol. Til sammenligning med andet går det stærkt, men for Emilie Molsted Nørgaard føles det stille og roligt, for hun har ikke prøvet andet.

– Jeg har lavet forarbejdet i mange år op til nu, fortæller hun. – Jeg har været meget bevidst om ikke at udgive noget og bare lytte efter mine knoglers lyd. For mig føles det jo meget naturligt, fordi jeg nu er klar til det og har et output. Jeg synes, jeg kan lave nogle ting, jeg synes er helt rigtige og altid har haft lyst til at lave. Jeg har forberedt mig på det her i mange år og ønsket og glædet mig til, at det skulle ske.

Positivitet og egenomsorg

I skrivende stund har Jada endnu ikke haft en headliner. Hun har allerede haft sine første shows i udlandet, og hun har spillet support for Phlake. Inden længe venter Spot Festival og Roskilde Festival, og til efteråret følger Jadas første turné, hvor hun står øverst på plakaten. Turnéen hedder The Mutual Selfcare Tour og handler om, hvordan man som menneske bør have det med sig selv.

– Jeg oplever meget, hvordan det smitter af på mine omgivelser, når jeg tager mig selv rigtig godt i hånden, lytter til mig selv og behandler mig selv kanonfedt, fortæller Emilie Molsted Nørgaard. – Og det går begge veje, for jeg oplever det samme fra mit band. Det vil jeg gerne lave igennem musikken, men også igennem koncerterne for at skabe nogle ringe i vandet over, hvor lækkert det er at være i sin egen krop og i sin egen sjæl.

”Jeg vil gerne skabe nogle ringe i vandet over, hvor lækkert det er at være i sin egen krop og i sin egen sjæl”

Jada har ramt en tid, hvor der bliver lyttet. Udtrykket bliver taget alvorligt, men samtidig bliver hun mødt af kritik over sit visuelle udtryk. – Der er virkelig mange mænd, der synes, at det, at jeg viser mine nøgne lår på et pressebillede er uforeneligt med, at jeg samtidig claimer at være en selvstændig kunstner, der har sin integritet med sig, siger hun. – Men det betyder jo bare, at der er en grund til, at jeg er her og vrikker rundt i de fodspor, der tidligere er blevet trådt ned. Det er nok lidt min mission – at vrikke med min krop, så der bliver lidt mere plads, og måske vrikke lidt løs et andet sted, for musikbranchen er et stramt, stramt sted for kvinder.

Videoen til Jadas første single ”Keep Cool” er omdrejningspunktet for den kritik, Emilie Molsted Nørgaard taler om. De nøgne og svedige kvinder i videoen er blevet tildækket af explicit content på YouTube og herigennem blevet kategoriseret som uegnet for børn. – Det er jo absurd, erklærer hun. – Og al deling af den video var bare umulig. Facebook lagde bare et stort, stort låg på den video, og det var så weird. Men det var også motiverende for os, for når vores kroppe åbenbart er så forbudte og skræmmende, er det vigtigt at vise dem frem på den her måde.

Grænserne er hendes egne

I begyndelsen var der ingen bagtanker, men det er der kommet. Jada skal ikke opfattes som et politisk projekt, men Emilie Molsted Nørgaard motiveres igennem provokationen. Hun ønsker at skubbe grænserne for, hvad kvinder kan gøre igennem musikken. Men grænserne er hendes egne, og hun ønsker ikke at trække noget ned over hovedet på folk, der ikke ønsker at lytte.

– Det er et problem, når mine bare lår trumfer min autenticitet, siger Emilie Molsted Nørgaard. – Det er altså vigtigt, at der bliver arbejdet lidt med det. Jeg er ikke militant, men jeg vil sende det ud, jeg gerne vil sende ud. Det er det, folk vælger at bruge det til, der er sejt. Hvis folk får noget ud af det, jeg gør – praise them! Det er dem, der formår at være til stede og bruge verden. 

Hvem: – Jada er mit kunstnernavn. Det er mit projekt og min person, der hedder Jada. Det kommer fra ordet jadesten, som jeg blev kaldt af en rigtig god ven fra Argentina. Det er et eller andet kunstnerisk alterego.

Hvad: – Det er helt klart pop. Det er sange og melodier, jeg på en måde altid har hørt inde i min krop. Det er den lyd, min krop altid har lavet. Det har taget noget tid at lære at være stille længe nok til, at jeg kunne høre, hvordan det lyder. Det er musik, der lyder af alle de ting, jeg har hørt igennem mit liv.

Hvor: Jada er lyden af storbyen, hvor hun kommer fra. Hun er baseret i København og har en stor gruppe musikere omkring sig. Men til efteråret rykker hun ud af byen og ind i provinsen med sin mutual selfcare.

Jada kan opleves på SPOT Festival lørdag kl. 14:20, Aarhus Volume og lørdag kl. 19:00, Voxhall 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA