x

Ramin Djawadi: Fra barndommens el-orgel til Game of Thrones-komponist

Ramin Djawadi: Fra barndommens el-orgel til Game of Thrones-komponist

Ramin Djawadi er en af de få, der får Game of Thrones-afsnittene at se, før de bliver offentliggjort. Det er nemlig ham, der skriver den stemningsfulde musik til serien. Vi har mødt komponisten på hjemmebane i Hollywood.

Der kommer en lang række hurtige kliklyde fra orkestret, idet de slår dele af deres instrumenter ned i nodebordet. De har lige spillet de seks minutter lange end credits til filmen The Mountain Between Us og det er deres måde at rose sig selv på. Foran dem i Newman Scoring Stage på Fox Studios i Los Angeles står den iransk-tyske komponist Ramin Djawadi, der er blevet berømt verden over for sit ikoniske soundtrack til Game of Thrones. Han er en af de få, der får Game of Thrones at se, inden afsnittene bliver offentliggjort – og ja, han vidste også, at Jon Snow ikke var rigtigt død lang tid før alle os andre. Det er et privilegium, han har. Den 43-årige Ramin Djawadi er godt klar over, at der er mange, der misunder ham dette. Men han ser dem, inden de er helt færdigredigerede, så han kan bidrage med det musikalske element, der skal understøtte det tematiske i hver enkelt scene og finde ind til den følelsesmæssige kerne af hvert afsnit.

I dag er det dog ikke Game of Thrones, som Ramin Djawadi har ladet sig påvirke af. Det er det romantiske drama The Mountain Between Us, som har Kate Winslet og Idris Elba i hovedrollerne. Han har skrevet et samlet soundtrack på mellem 50 og 60 minutter, og han har cirka 60 orkestermedlemmer i studiet i fire dage til at optage det. Han påpeger, at musikerne er så dygtige, at man kan regne ud næsten fra minut til minut, hvor meget man kan nå på fire dage. Det er han imponeret over hver gang, for musikerne har ikke spillet disse stykker før. De åbner nodebladene foran ham og ser det hele for første gang. Han får gåsehud bare ved tanken.

Vi befinder os i Newman Scoring Stage i Fox Studios, og det er en meget eklektisk gruppe musikere, der sidder for an dig. Hvordan formidler du dit budskab til den meget forskellige gruppe musikere, der er her i Fox-studierne i dag?

Det er nogle fantastisk dygtige musikere, du hørte spille i dag, og jeg behøver ikke at bekymre mig om, hvorvidt de spiller den rette akkord eller node. Vi fokuserer ene og alene på, hvordan de fortolker musikken, og det er det hele. Det er klart, at der forekommer fejl, men selv når vi indspiller disse seks minutter lange stykker, så sker det sjældent, og musikkerne er så stærke, at vi bare fokuserer på det følelsesmæssige, og hvordan vi ønsker, at temaet skal fremkomme. Jeg bruger mange gange ikke musikalske termer, i stedet beskriver jeg scenen for dem og beder dem eventuelt gøre det varmere. Det er følelsesprægede ord, og de er så i stand til at udtrykke det, når de spiller på deres instrumenter.

Du er især kendt for at have lavet musikken til Game of Thrones, som er meget dyster. Hvordan vælger du dine projekter?

Det skønne ved at være filmkomponist er, at alle projekter er forskellige. Hvis du kigger på denne film og sammenligner den med Game of Thrones, så vil du bemærke, at de er meget forskellige musikmæssigt. Jeg forsøger at vælge projekter med vidt forskellig tilgang, så jeg kan begynde på en frisk og tvinge mig selv til at forny mig hele tiden og lave noget helt nyt.

Du har godt nok lavet musikken til Game of Thrones, men er du også fan?

Jeg er så absolut fan af Game of Thrones, og de fik mig helt klart på krogen, for de viste mig de første to afsnit, og jeg sagde: ”Wauw, jeg må simpelthen arbejde på den serie.” Jeg elsker David og Dan (helholdsvist Benioff og Weiss, red.), som står bag serien, og de var helt fantastiske, da jeg mødte dem. Da jeg så serien, gik det op for mig, hvor utrolig den var. Jeg er kæmpefan af serien, og det ville jeg også være, selvom jeg ikke arbejdede på den.

Hvordan samarbejder du med instruktøren, når du skal lave filmmusik til en film som for eksempel med Hany Abu-Assad på The Mountain Between Us?

Der er mange elementer forbundet med det. Jeg taler altid med instruktøren, inden jeg begynder at skrive noget som helst. Jeg talte med Hany, som forklarede sin vision med filmen. Han gennemgik filmen med mig og forklarede mig det følelsesmæssige grundlag, og så er det min opgave at fange hans vision og oversætte det til noder. Jeg er meget inspireret af det visuelle, og når jeg skriver, er jeg inspireret af farver. Indtil for nylig vidste jeg ikke, at det hedder ”synæstesi”. Når jeg ser farver, inspirerer det mig til at se bestemte noder for mig. Når jeg ser en film, inspirerer farverne i filmen mig, og det er den næste fase. I dette tilfælde så jeg filmen og farverne, og alt det, der var foran mig, inspirerede mig til at skrive musikken.

”Jeg er meget inspireret af det visuelle, og når jeg skriver, er jeg inspireret af farver. Indtil for nylig vidste jeg ikke, at det hedder ’synæstesi’.”

Kan du uddybe, hvad du mener med, at du bliver inspireret af farver? Og ser du på noder i forbindelse med specifikke instrumenter?

Ja, det er instrumenterne. Men det er i virkeligheden noderne.  Det er ikke så enkelt, at når jeg ser rødt, så ser jeg C og når jeg ser blåt, ser jeg A. I stedet for at se det som noder forsøger jeg at male i farver, og så bliver det naturligt oversat som noder for mig. Så det kommer vel egentlig fra mit hjerte. Selvom jeg har gået på musikskole og har lært alle reglerne, så havde jeg en lærer, der sagde, at jeg skulle lære alle reglerne, og så jeg kunne glemme alt om dem. Så når jeg skriver, prøver jeg ikke at tænke på reglerne og forsøger bare at skrive, hvad jeg anser for at være det rigtige for det aktuelle projekt, og hvad der føles rigtigt.

I The Mountain Between Us befinder Kate Winslet og Idris Elbas karakterer sig meget i sneklædte bjerge, så der er meget hvidt. Hvordan inspirerede farven hvid dig til at lave musikken?

Det er en god pointe. Det var helt klart svært, fordi der var så meget hvidt. Men der var selvfølgelig deres tøj og andre ting med farver. Men det var helt klart interessant med farven hvid. Vi bruger et instrument, som hedder en currugaphone for at forsøge at få musikken til at passe ind i miljøet. Det er sådan nogle plasticrør, som man svinger, og så laver de lyde og toner som vinden. Så vi fandt på at bruge den slags instrumenter, men det var helt klart svært for mig at udvide min inspiration på farven hvid.

Hvordan udspringer din kreativitet?

Det udspringer fra hverdagen. Fra mine tvillinger. Mine tre et halvt år gamle tvillinger var her også i dag, hvilket er skønt. De taler om musik hele tiden nu. Jeg bliver mest inspireret af ting, der intet har med musik at gøre. Jeg skriver bedst om morgenen, når jeg lige er stået op, for der er der ro, og man er ikke påvirket af radioen eller andet larm. Man vågner op og er frisk, og så begynder jeg. Det er altså ikke musikalske ting, der inspirerer mig.

Hvordan skriver du din musik?

Jeg skriver på computeren. Jeg starter ofte med at synge musikken. Jeg plejede at skrive på små lapper papir, men nu skriver jeg på min iPhone. Jeg synger ind i min telefon. Ind imellem vågner jeg om natten, og så sniger jeg mig ud for at synge. Det er ofte sådan, jeg begynder. Derefter skriver jeg det på computeren og bygger videre på det.

Den musikalske baggrund

Ramin Djawadi har flere gange forklaret, at det var filmen The Magnificent Seven, som inspirerede ham til at blive filmkomponist. Han kunne stadig høre musikken for sig, længe efter han havde set filmen, og det var en af de ting, han elskede ved at gå i biografen: Han nynnede de musikalske temaer og genså hele filmen for sit indre, mens han gjorde det. Han følte næsten ikke, at han behøvede at se filmen igen, for musikken levede i sin egen verden. Det første soundtrack, han lavede, var til den uafhængige film Beat the Drum fra 2003.

Du er opvokset i Tyskland. Hvor vigtig er indflydelsen fra  klassiske komponister som Bach, Beethoven og Mozart på din musik?

Jeg tror godt, at man kan høre min tyske baggrund i min musik. Bach og Beethoven og alle disse fantastiske komponister har haft en stor indflydelse på mig, for når man vokser op i Tyskland, kan man ikke slippe uden om klassisk musik. Jeg husker tydeligt, hvordan vi allerede sang kanon og vi lærte om kontrapunkt og den slags i børnehaven. Det har altid interesseret mig. Så mine rødder er klart i traditionel tysk musik.

Hvordan opdagede du som barn, at du var musikalsk?

Jeg begyndte som fire-årig. Jeg fik at vide for to år siden, at jeg var omkring fire år gammel, da jeg gik hen til et klaver og begyndte at spille en melodi fra en film, jeg lige havde hørt på tv. Jeg spillede den på gehør. Det fik mine forældre til at give mig klavertimer. Jeg begyndte faktisk at lære at spille på orgel. Det spillede jeg, fra jeg var fire, til jeg var elleve. Mine forældre tvang mig aldrig til at øve. Jeg syntes bare, at det var sjovt. Fra jeg var 11 til 13 spillede jeg guitar, og det var på det tidspunkt, at jeg begyndte at tage musikken mere alvorligt, og jeg begyndte at øve mig hver dag i flere timer om dagen. Guitaren var mit første instrument, og jeg spillede meget bedre på guitar end på klaver.  Men jeg skriver først og fremmest på klaver.

Hvilke former for musik inspirerede dig som barn og ung?

Jeg spillede mange popsange – ikke så mange rocksange. Jeg spillede popsange, der var arrangeret til orgel, som spillede bassen og de andre akkorder på samme tid. Jeg blev mere optaget af rock, som teenager, hvor jeg spillede guitar.

Hvilke bands lyttede du til som teenager?

Metallica.  Jeg blev vild med rock, men samtidig spillede jeg en version af Bach på min guitar – som Paganini-violin. Jeg spillede mange violinstykker på guitaren, bare fordi jeg syntes, at det var en udfordring at overføre dem til guitar.

Hvorfor var du fascineret af Metallica? Var du oprørsk?

Jeg er ikke sikker på, at jeg var oprørsk. I 80’erne var jeg bare vild med rockmusik og heavy metal, hvor den stil blev opfundet. For en teenager var der mere energi i den musik. Jeg føler stadig, at det er en del af min musik nu. Måske ikke i forbindelse med denne film, men i Game of Thrones kan man helt klart høre, at der er rødder både i orkestermusik og rockmusik. Man kunne nemt oversætte det til rock og jeg har hørt nogle rockversioner af Game of Thrones-temaet, og det fungerer helt godt

Har du set Metallica live?

Mit favoritalbum er Master of Puppets fra 1986. Jeg har set dem live mange gange. De spillede her i Los Angeles på Rose Bowl for nylig, hvor jeg var forhindret i at se dem. Men jeg så dem spille tidligere på året, hvor de gav koncert på et meget intimt spillested.

Ramin Djawadi

Er en iransk-tysk komponist født den 19. juli 1974. Han er mest kendt for titelmusikken til den populære tv-serie Game of Thrones. Han har også lavet musik til tv-serierne Prison Break, Person of Interest og Westworld, som han er nomineret til en EMMY for. Han har også lavet filmmusik til Clash of the Titans, Pacific Rim, Warcraft og det Grammy-nominerede ”score” til Iron Man. Hans filmmusik kan snart høres i The Mountain Between Us.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA