x

Roskilde Festival: Det nye pit-system var en succes

 Roskilde Festival: Det nye pit-system var en succes

Armbåndssystemet til Orange Scenes forreste pit har haft sin debut, og dommen fra sikkerhedschefen er positiv

2018 blev året, hvor Roskilde Festival lancerede et nyt pit-system, hvis mål var at modarbejde, at de allerstørste fans skulle spilde timevis af deres festivaldag på at ligge i kø foran Orange Scene. Men hvordan gik det så for det nye armbåndssystem? Det har GAFFA taget en dybdegående snak med Roskilde Festivals sikkerhedschef Morten Therkildsen om.

Hvordan gik det overordnet set med det nye pit-system?

Det gik rigtig godt. Der har været utrolig mange elementer, vi har skullet tage hensyn til, for at designe det nye pit-system, men det har fungeret bedre, end vi havde turdet håbe på. Vi har blandt andet erfaret, at folk har spredt sig langt bedre i pitten, end vi havde forventet, hvilket har betydet, at vi har kunne lukke flere ind, så det er rigtig positivt.

LÆS OGSÅ: Roskilde Festival indfører nyt armbånd til Orange

Maks-kapaciteten for pitten bør varieres fra koncert til koncert

Hvilke udfordringer har der været?

– Det står klart, at gæsterne lige skal vænne sig til systemet. Men dem, der forholder sig negative er udelukkende dem, der ikke fik plads derinde. Det var ligeledes tydeligt, at mange gæster tænkte “Åh Gud, vi får aldrig et armbånd”, når de så køerne om morgenen, men der skal publikum bare vænne sig til, at vi deler 3000 armbånd ud til hver koncert. Derudover har vi det, der hedder chancekøen, hvor vi kan lukke yderligere 1700 mennesker ind, således at den reelle kapacitet i pitten er på 4700 gæster.
Denne størrelse er baseret ud fra internationale vejledninger, der siger, at der kan stå 4,7 personer pr. kvadratmeter. Vi havde i første omgang tænkt, at det ikke var en kapacitet, vi ville kunne gå op til foran Orange Scene, på grund af vores barrieresystem, hvorfor vi holdt det nede på 3000 armbånd. Vi ville gerne ville sikre os, at alle med et armbånd fik en god oplevelse, men vi erfarede hurtigt, hvor fint folk fordelte sig, og kunne derfor til størstedelen af koncerterne lade alle 4700 festivalgæster komme ind. Det medfødte derfor også en stor interesse for chancekøen.

– Det skal dog tilføjes, at maks-kapaciteten kan være udregnet forskelligt fra koncert til koncert. Eksempelvis var vores laveste sat til Nick Cave, hvor vi gerne ville have færre mennesker i pitten, da det er en anden publikumsprofil. Her havde vi kun 3500 i pitten i alt, da vi vidste, at Nick Cave gerne ville ud og gå blandt publikum, og der derfor var nødt til at være bedre plads mellem folk.

Kommer I til at strukturere det på samme måde næste år med de 3000 + 1700 pit-armbånd?

– Ja, overordnet set gør vi. Dog kan det godt være, at vi kommer til at variere lidt mere, hvor mange armbånd vi kommer til at dele ud – ligesom eksemplet med Nick Cave-koncerten. Det vigtigste for os er, at dem der får et armbånd er de allerstørste fans, hvilket er de 3000 første, der får armbånd, når vi åbner op klokken ti. Der skal du virkelig være fan og være stået tidligt op. De, der så måske er lidt mindre hardcore fans, men også ønsker at komme i pitten, kan stille sig i chancekøen et par timer før. Og netop strukturen omkring chancekøen har vi også oplevet som en stor succes, da folk størstedelen af gangene først stillede sig i den under artisten før. Det er optimalt, eftersom det netop er køerne, vi gerne har villet undgå ved det nye system.

“Vi skal have lært folk, at de ikke behøver at løbe. Der er armbånd nok”

Hvad tænker du omkring den løbekultur, som det nye system medfører? Nu løber folk jo ikke kun ind den dag, festivalen åbner, men på alle spilledage?

– Det er helt sikkert noget, vi skal arbejde videre med. Det er ikke sikkerhedsmæssigt uforsvarligt, da der er god plads imellem de løbende. Dog skal vi have lært folk, at de faktisk ikke behøver at løbe, men at de bare kan gå ned, da vi har armbånd nok. Vi skal derfor have fundet en løsning på, hvordan vi lukker folk langsomt ind. Der er to ting i den sag: 1) At det ikke må føles utrygt og 2) at du stadig skal have mulighed for at komme i pitten, selvom du ikke er den hurtigste løber på Roskilde Festival. Ikke desto mindre synes vi ikke, at det har været tilfældet, da vi jo så har haft chancekøen. For at sætte det i relief, så ville man jo med det gamle system have haft folk, der havde ligget i kø fra klokken ti om formiddagen, til koncerten gik i gang sent om aftenen. Det har man jo reelt stadig mulighed for, hvis man ikke nåede at få et armbånd. Men det har vi ikke oplevet, at folk har gjort, og det er vi yderst tilfredse med.

Hvordan forholder det sig i forhold til dem med dagsbilletter, de har vel fået sværere ved at komme ind og stille sig i kø om morgenen?

– Hvis det er rigtig vigtigt for en at komme op foran, så kan man jo komme og hente sit armbånd klokken otte, når pladsen åbner, og derefter stille sig i kø ved portene som alle andre. Jeg vil tro, at folk der er kommet på dagsbilletter har benyttet sig af chancekøerne, hvis de ikke gad være der fra om formiddagen. Så på den måde er mulighederne er ens for alle.

Forreste pit for dem, der ønsker at få den fulde koncertoplevelse

Hvordan fungerede det med at lukke nye ind i pitten, når nogen forlod den under en koncert? Jeg observerede eksempelvis, at temmelig mange forlod pitten under Nephew, men I var forbeholdne med at lukke nye gæster ind, hvordan kan det være?

– Netop den udfordring er årsagen til, at vi har lavet det nye åbne system længere ude, hvor der er fri tilgang. Vores erfaring, fra mange års research, siger os, at mange forlader pitten efter 15-20 minutter – det er et faktum, at bevægelsesmønstret er sådan. Derfor er det åbne system optimalt for dem, der ønsker netop det. Derimod er den forreste pit for dem, der ønsker at få den fulde koncertoplevelse. Vi så af samme årsag også, at det var et fåtal, at der forlod den inderste pit, i modsætningen til tidligere år. Vi har dog kørt efter grundprincippet “en ud, en ind”. Men lige netop i forhold til Nephew lukkede vi ned for det, da vi aftenen før til Eminem-koncerten oplevede, at der stod for mange mennesker i kø og derfor gik glip af koncerten, og eftersom vi havde lukket 4700 mennesker ind til Nephew, var det ikke fordi, at koncertoplevelsen ville ændre sig af, at 100 mennesker gik ud. Men det handler jo om at prøve nogle forskellige elementer af.

Havde alle Orange-koncerter pit-armbånd?

– Nej, den første koncert hver dag udleverede vi ikke pit-armbånd til. Dette var et bevidst valg, da det sjældent er de allermest populære koncerter. Derfor klikkede vi blot folk ind, således at vi stadig havde styr på, hvor mange gæster, der var derinde.

Med det nye armbånd kunne man frit tilgå pitten op til 15 minutter før koncertstart. Hvordan synes du, den tidshorisont fungerede?

– Umiddelbart godt. Vi drøftede dog lidt, om det gav for lidt tid i forhold til chancekøen, men de, der var forrest i chancekøen nåede stadig ind til koncertstart, hvorfor vi også er tilfredse med de 15 minutter.

Der er blevet uddelt langt færre advarselsarmbånd ved Orange-koncertene i år

Er der noget, der har overrasket jer markant ved det nye system?

– Der er nogle følgevirkninger med det nye system, vi ikke havde set komme. For eksempel uddeler vi advarselsarmbånd (et erstatningsarmbånd, gæster, der har brudt festivalreglerne får, når deres rigtige armbånd bliver klippet. Armbåndet blev indført efter dødsulykken i år 2000, red.) nede ved pitten, hvis folk springer over barrieren, skubber for meget, crowd surfer eller lignende. De armbånd er der blevet uddelt langt færre af under Orange-koncertene i år. Vi antager, at det er fordi det nye design gør, at vi i højere grad har leveret det, folk gerne vil have, og der derfor ikke har været nogen grund til at snyde.

Hvordan bliver det i år 2019?

– Der kommer ingen signifikante ændringer. Der er kun tale om nogle enkelte elementer, der skal ændres, hvilket kommer til at omhandle størrelsen af pitten, samt hvordan vi kan få det med armbåndsudleveringen om morgenen optimeret endnu mere. Men systemet var præcis, som vi havde forventet og en stor succes.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA