x

Roskilde Festivals talskvinde: – De nye toiletter var klart år 1 for os

Roskilde Festivals talskvinde: – De nye toiletter var klart år 1 for os

Årets Roskilde Festival er forbi, og her et par dage senere har vi fået en snak med festivalens talskvinde Christina Bilde om, hvordan hun selv har oplevet festivalen, og hvad der kan gøres bedre.

Hvad synes du om årets festival?

– Jeg synes, det var en forrygende, fantastisk festival med virkelig god stemning.

Hvor stort forventer I, at overskuddet bliver?

– Vi forventer et flot overskud, bedre end sidste år, hvor det var på 16,7 millioner. Vi har dog ikke alle detaljerne endnu, vi har jo eksempelvis investeret på toiletfronten, og tørke kræver også et vejrberedskab, ligesom regn gør det.

Hvad var højdepunkterne?

– Der har været mange, men koncertmæssigt har det blandt andet været Eminem. Det var hans første koncert i Danmark nogensinde, han fik samlet unge og ældre, og det var en fantastisk koncert i sig selv. Jeg nåede desværre ikke selv at høre Chelsea Manning, men jeg synes, hun er værd at fremhæve, det at folk gerne vil deltage i og lytte til talks også. Det er jo en sag og et navn, som engagerer mange, men det gælder også, når der ikke er kendte navne på scenen. Her vil jeg fremhæve vores åbningsdebat i Flokkr (debatscene i warm up-perioden, red.), hvor unge fortalte om deres oplevelser af lighed og ulighed i Danmark. Hvordan en ung afghansk kvinde er blevet modtaget, og hvordan en ung pige lever som hjemløs og samtidig tager sin studentereksamen. Det var med tårer i øjnene, at de fortalte deres historie, og så sidder der et helt telt og bliver grebet. Nogle  var måske bare kommet ind for at få en formiddagsøl i skyggen, men de blev og var med til at løfte pigerne. For mig viser det, at der også er mange, der gerne vil fordybe sig den form for vedkommende indhold.

Hvad var bundskraberne?

– Jeg synes ikke, at bundskraber er et passende udtryk, men når man indfører nye ting, så er der altid noget, der kan gøres bedre. Det gælder for eksempel driften af vores nye, vandskyllende festivaltoiletter på festivalpladsen. Det var klart et år 1 for os og vi har gjort os en del erfaringer om tilrettelæggelsen af drift. Små ting, der kan gøre en stor forbedring til næste år. For eksempel bemanding, der kan sende folk i den rigtige retning, så vi undgår køer, og sikre, at toiletruller bliver skiftet hurtigere, så vi undgår at folk propper andet  i toiletterne, så de stopper eller personale, der løbende kan sende

Flere kritiserede Eminem-koncerten for at være for lav, hvad er din kommentar til det?

– Jeg synes generelt, lyden var fantastisk til vores koncerter, og vi har jo et nyt samarbejde med Meyer Sound, som har givet vores lyd et løft, lyden stod knivskarpt. Men kunstnernes lydfolk skal jo lære vores systemer at kende, og så skal de lige bruge lidt tid på at justere lyden. Desværre for dem , der stod længst tilbage, startede koncerten med lidt for lav volumen. Men vi fik det tilpasset, så vi endte i et leje, hvor selv dem, der stod helt nede mellem boderne bagved, kunne feste med. Jeg havde selv en ret flot lydoplevelse med Eminem.

Kunne man have gjort mere for at afhjælpe de store støvskyer?

– Vi gjorde, hvad vi kunne. Vi smed saltvand på pladsen, og det fungerede generelt godt.Det er bedst at gøre sådan noget tidligt om morgenen og sent om aftenen, når der ikke er så meget færdsel på pladsen. Vi kørte også med vandkanoner, og inden folk kom ind, spredte vi flis ud på områderne, , der hvor der var mere bar jord , så jeg synes, pladsen var godt forberedt.

Var sikkerheden i orden under Gorillaz-koncerten, når et medlem kunne falde ned fra scenen?

– Ja, scenen er mærket af, som den skal være, og vi gennemgår jo også scenen med production management på forhånd, som vi altid gør. Det er desværre den slags, der kan ske. Vi kigger naturligvis på tingene efterfølgende, når der sker sådanne ulykker, men det er, som det skal være.

Der var ifølge jer selv besøgsrekord på pladsen til Eminem-koncerten. Hvilken kunstner ville kunne overgå det i fremtiden, hvis det ellers er en ambition?

– De findes derude, men det handler for os ikke om at slå en rekord. Men med mange af de navne, vi viser på Orange Scene, er det blevet meget tydeligt, at det ikke er bestemte genrer, der kan samle folk på Orange Scene, og det er da interessant.

I har sat meget fokus på sexovergreb, alligevel har syv kvinder været forbi Rigshospitalets Center for Seksuelle Overgreb i forbindelse med voldtægt eller voldtægtsforsøg på Roskilde Festival ifølge Politiken. Det er noget færre end sidste år, hvor tallet var 12, men har I gjort det godt nok?

 – Lad mig starte med at slå fast, at et overgreb er et overgreb for meget, det kan der ikke være tvivl om. Vi har været i tæt dialog med myndigheder, Center for Seksuelle Overgreb og Joan-søstrene for at sikre, at vi hjælper på den bedst mulige måde, hvis nogen bliver udsat for et overgreb, og det er en del af vores beredskab generelt at sikre trygge rammer. I vores kampagne har vi bevidst valgt at fokusere på gråzoner og grænsesætning, fordi vi mener, at det giver mest mening i den setting, vi er. Det er der, vi kan starte samtalerne og dermed flytte mest. Kampagnen er udviklet i tæt samarbejde med Amnesty International, Sex og Samfund, Askovfonden, DareGender, Everyday Sexism Project Denmark og Dansk Kvindesamfund og det er sammen med dem, at vi har fundet ud af, at grænser og gråzoner ville være det rigtige at fokusere på for os.  

LÆS OGSÅ: Roskilde Festival: Det nye pit-system var en succes

 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA