x

Bas Under Buen rammer Aarhus: Rå musik kræver rå rammer

Bas Under Buen rammer Aarhus: Rå musik kræver rå rammer

For 8. år i træk sætter Bas Under Buen skub i de tunge lydbølger, når årets største bas-event samler sommerens festglade mennesker til lyden af drum & bass, trap, grime, reggae og dubstep. 28. juli indtager festen Aarhus.

Siden starten i 2010, hvor Bas Under Buen blev holdt under Bispeengbuen på Frederiksberg, har lokationerne været afgørende for eventet, der hylder den tunge bas. Det fortæller Tim Driver, som er managing director for Bas Under Buen og en af de originale medlemmer af OHOI!, der siden 2002 har promoveret basmusik og -kultur i Danmark.

– OHOI! havde egentlig altid været fascineret af området under Bispeengbuen på Frederiksberg, som er et slags ingenmandsland mellem Købenavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Vi syntes, det var det eneste stykke storby i København, der mindede om andre storbyer ude i verdenen, og musikken, vi dyrker, er meget urban. Den typisk er opstået på gaden eller i byrummet, og derfor passer den godt i de rå rammer, som blandt andet Bispeengbuen danner.

Et åbent miljø er essentielt

Senere udvidede OHOI! konceptet og rykkede arrangementet til Filmbyen i Aarhus, inden Bas Under Buen senere fik fast plads under Ringgadebroen i 2016.

– Det var det samme element, der spillede ind i Aarhus som på Frederiksberg: Altså, det her rum, som ikke bliver brugt til så meget andet and graffiti, afbrændte biler og lyssky forretninger, siger Tim Driver og fortsætter: – Og Ringgadebroen er bare majestætisk flot at se på. Jeg tror, at det kan virke inspirerende på mange folk at komme ud til byens nøgne rum og opleve, at man lave et musik-event et sted, som man normalt ikke vil forbinde musik-events med.

Siden 2014 har Bas Under Buen også været omkring Odense og Aalborg, men fordi eventet er gratis, er kommunernes støtte afgørende. Hvordan den enkelte kommune prioriterer den lokale kulturstøtte, er individuelt, men uden kommunal støtte, sponsorater og tørstige deltagere kan kårene være trange.

– Vi er meget afhængige af, at folk også køber i baren, men det er ikke noget, vi kan tvinge ned over hovedet på nogen. Det er et åbent, offentligt arrangement – og skulle vi til at hegne ind og betale for vagter, går det ud over charmen ved eventet, fastslår Tim Driver.

Potentielle stjerneskud på plakaten

De frie, industrielle rammer danner også fundament for udviklingen af den elektroniske baslyd, som Bas Under Buen omfavner. Ofte er de fleste artister på plakaten endnu ikke slået igennem, men har senere opnået gennembrud på den danske scene, som for eksempel Benal, der spillede til Bas Under Buen i 2012.

– Vores line up består typisk af en masse unge talenter blandet med erfarne kræfter. I udgangspunktet holder vi os til et par enkelte navne, som den brede offentlighed kan nikke genkendende til, og i år er det Lucy Love, der giver kendis-faktor til plakaten. Det er jeg helt klart glad for, for hun er en kvinde, og dem er der ikke så mange af inden for basmusikken.

Foruden Lucy Love, der efter mange års tavshed udgiver ny musik i den nærmeste fremtid, spår Tim Driver også en lys fremtid for drengene bag Zoekeepers, der laver trap.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA