Boganmeldelse – Bob Dylan, The Drawn Blank Series

Det er kun et par dage siden, at GAFFA.dk bragte nyheden om, at sangeren, sangskriveren, komponisten, skuespilleren, digteren, kunstmaleren, you name it, Bob Dylan, giver koncert i Odense i maj måned. Nu præsenteres endnu en nyhed om manden med det alsidige talent og en efterhånden halvtredsårig kunstnerisk karriere bag sig: et 288 siders mammutværk, om hans første egentlige museumsudstilling. Nogensinde!

I oktober 2007 holdt Chemnitz-museet i Tyskland fernisering for Dylans debut på de hvide vægge. Udstillingen bestod af 170 akvareller – og den sluttede faktisk først her forleden, den 24. marts, helt præcist, som en kæmpe publikumssucces. Bogen ”The Drawn Blank Series,” viser alle de udstillede akvareller, der blev malet på otte måneder i 2007 og samtlige, aldrig tidligere offentliggjorte skitser, der ligger til grund for værkerne – og de er i øvrigt, ifølge pressemeddelelsen, tegnet imellem 1989 og 1992.

Bob Dylans billeder kredser om tre temaer: landskabet (og ”gadeskabet,” som det bliver kaldt i bogen), portrættet og nøgenhed, og bliver karakteriseret som ”en ekspressionistisk stil, ført af en rastløs og søgende hånd.” Samtlige udstillede billeder er gengivet i farvetryk, og man fornemmer tydeligt den rastløse streg, og absolut også Dylans fascination af den frodige kvindekrop.

Motivmæssigt kommer vi vidt omkring, og som der står i bogen, så har Bob Dylan ofte siddet på et hotelværelse og tegnet det bybillede, der tilfældigvis var lige uden for vinduet: tilfældige cafeer, et torv i Stockholm, et fortorv i New Orleans, et landskab i South Dakota, og så selvfølgelig også kvinderne der omgav/omgiver ham.

Det er selvfølgelig billederne, der er i fokus, men der er også kunstteoretiske betragtninger, en diskografi og en værkforklaring, på engelsk. Betragtningerne, eller analyserne om man vil, roser selvfølgelig Dylans talent, og der er trukket referencer frem fra karrierens bagkatalog af sangtekster, der på poetisk eller direkte vis beskæftiger sig med malerkunsten, for eksempel: ”Someday, everything is gonna be smooth like a rhapsody / when I paint my masterpiece” og ”Selfportait.”

Man skal nok være mere end almindeligt interesseret i multikunstnerens ekstremt mangfoldige univers for at finde ”The Drawn Blank Series” 400 kr. værd, men er man fan, discipel eller dedikeret dyrker af fænomenet Dylan, så kan man roligt finde læderet frem, for ”The Drawn Blank Series” vil passe perfekt ind på hylden, sammen med de andre collectors items.

Bob Dylan, The Drawn Blank Series
24x30cm
288 sider