x

Haven Festival: Det kunstneriske mod er festivalens rygrad

Haven Festival: Det kunstneriske mod er festivalens rygrad

Alt imens bøgetræerne svajer på idylliske Smukfest, løber københavnerfestivalen Haven på det mere rå Refshaleøen også af stablen. Forud for festivalen har GAFFA taget en snak med talsmand og pressechef Sigurd Hartkorn Plaetner for at blive klogere på, hvad man kan forvente sig, når de i morgen slår dørene op for anden gang.

Hvad kan man forvente sig af årets festival?

 I år kan man opleve en mere nørdet festival. Vi har skruet op for alle de parametre, vi synes er spændende: Møderne mellem vores forskellige discipliner kunst, musik, mad og øl.

– Derudover har vi et nyt koncept, hvor vi skaber forskellige musik-collabs. Det kommer til at være nogle små intimkoncerter, hvor artisterne spiller sammen på kryds og tværs. De forskellige collabs bliver ikke offentliggjort, før de rent faktisk er igang. Det er en del af konceptet. Der kommer blandt andet til at være et collab mellem Arcade Fire og The National. Vi forsøger herigennem at få musikerne til at mødes i hidtil usete konstellationer og til nogle ikke-stagede koncerter i et mere intimt og impulsivt rum. Vi har bygget en ny scene ved navn The Limelight, hvor mange af collab-koncerterne vil finde sted. Dog vil de også foregå mere alternative steder på pladsen. Eksempelvis opfører Henrik Vibskov en kunstinstallation ved navn MINDCRAFT17, som ikke har været opført i Danmark før, og det ikke utænkeligt, at nogle af koncerterne kommer til at foregå der. Devisen omkring collab-koncerterne er, at vi ikke går ud med et fast program, det er blot noget, der opstår. Er man på rette sted det rette tidspunkt, så får man oplevelsen med. Det er vigtigt for os, at det ikke bliver et marketingstunt, men en intim oplevelse, der finder sted i nuet. Derfor bliver koncerterne heller ikke filmet.

Er der andre signifikante ændringer i forhold til sidste år?

– I år har vi skaleret ned i størrelse, da vi måtte sande, at vi ikke kunne levere den produktion, vi gerne ville i forhold til den festival vi gerne ville være. Det omhandler både pladsens størrelse og kapaciteten af gæster. Vi er gået fra sidste år at have 20.000 gæster om dagen til at halvere det til 10.000 i år. Derfor tror jeg publikum vil opleve, at de får en mere intim festival i år.

Der er endnu ikke udsolgt til årets festival, om end I har halveret antallet af billetter. Hvad tænker du om det?

– Naturligvis vil vi helst have udsolgt. Men det var måske forventeligt, at det ikke ville ske, eftersom vi sidste år havde en stor kapow-effekt som ny festival. Vi fik enormt meget opmærksomhed, og det er selvfølgelig ikke noget, vi har på samme måde i år. Derudover havde vi nogle udfordringer sidste år, som folk muligvis gerne vi se om vi har fået styr på, før de besøger os igen. Vi skal lige bevise vores værd!

Hvordan sørger I for, at der bliver udsolgt næste år?

– Et spørgsmål, jeg tit får af journalister er om, hvordan vi passer ind i markedet. Netop det spørgsmål illustrerer meget godt, hvordan vi er som festival, for sådan tænker vi slet ikke. Vi har ikke overvejet, om der var et hul i markedet vi skulle udfylde. Derimod har skaberne og ildsjælene Aaron Dessner, Bryce Dessner, Claus Meyer og Mikkel Borg Bjergsø slået sig sammen om at skabe et rum, der indeholder alt det, de allerbedst kan lide at gøre, og så se om folk har lyst til at åbne døren til det rum.

– Vi gør bare det, vi bedst kan lide og håber, det vækker genklang hos andre. Vi tænker derfor ikke i billetsalg og om at ville melde udsolgt, men i forbedringer fra sidste år. Vi skal i år bevise noget med vores produktion og i forlængelse heraf skal vi se, hvordan folk tager imod, at vi er endnu mere eksperimenterende i år.

Tænker du, at det både er fordelen og ulempen ved at være så nørdet en festival: At der både kommer flere gæster, men at nogen også holder sig tilbage?

– Det tror jeg helt sikkert er en udfordring. Der vil nok være mange, der bliver skræmte af, at vi har 50 forskellige slags fadøl og alt mulig andet funky, men omvendt oplevede vi sidste år, at jo mere nørdede vi gjorde øllen, maden og musikken, des mere populært var det. Det lader til, at folk betragter Haven som et sted, hvor man kan blive indført i en ny verden. Sidste år havde vi den islandske kunstner Ragnar Kjartansson, der skulle strippe i et gammelt autoværksted, og der var en kø gennem hele festivalpladsen, ligesom de mest spektakulære øl blev udsolgt på den første dag. Det havde vi slet ikke regnet med.

Hvilke tanker har I gjort jer om årets line-up?

– Vi vil gerne fremvise noget nyt, der stadig er solidt og interessant, såsom Nils Frahm og Kamasi Washington. Samtidig vil vi gerne have dem, der har formet hele genre og generationer som Kraftwerk og Arcade Fire. Det afgørende er, at vi ikke bare inviterer navne vi ved kan tiltrække folk. Navnene skal rykke ved noget. Overordnet set, er det derfor et mere specialiceret og eksperimenterende musikprogram vi har i år.

– Vores line-up skiller sig meget ud fra det, man ser på de andre danske festivaler. Det er ikke, fordi vi bevidst har valgt at gå kontra, men vi har nogle lidt mere modige bookinger. Måske det så også er det, vi mærker konsekvensen af, når vi ikke kan melde udsolgt. Men vores musikalske integritet er enormt høj. Det handler ikke om, at vi vil positionere os i forhold til de andre festivaler, men vi prøver at være noget andet: Mere eksperimenterende og mere feinschmeckere. Ikke i den forstand, at man skal sippe hvidvin og have dybe snakke om Nietzsche, men i den forstand, at vi gerne vil fremhæve noget pissegodt håndværk og sætte det i nye kontekster.

For eksempel har vi fået Win Butler fra Arcade Fire (forsangeren, red.) til at spille et gratis dj-sæt i aften på Warpigs i Kødbyen. Det foregår under dæknavnet “DJ Windows 98” klokken 20. Arrangementet er åbent for alle. Det er vigtigt for os med sådan nogle sjove tiltag som netop det. Det må ikke være for formfast.

Kommer jeres omtalte kunstneriske og musikalske integritet til genovervejelse, hvis festivalen ikke bliver en lige så stor succes i år?

– Det kunstneriske mod er hele rygraden på hvilken vores festival hviler. Uden det mod er vi bare en anden festival. Uden det er vi bare en pengemaskine, og så tror jeg egentlig heller ikke, at vores gæster gider at komme. Så den kunstneriske integritet kommer vi ikke til at slække på, men det kan være, at andet må justeres. Det bliver dog aldrig ud fra en tankegang om, hvordan vi kan holde festivalen i live for enhver pris. Vi vil ikke gå på kompromis med det, vi synes er interessant.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA