Jean Michel Jarre runder skarpt hjørne

Jean Michel Jarre runder skarpt hjørne

En af elektronmusikkens allerstørste stjerner og mest ikoniske skikkelser, franske Jean Michel Jarre, fylder i dag 70. Jarre associeres først og fremmest med elektronisk instrumentalmusik og har bl.a. været inspirationskilde for ambient, synthpop, techno og electronica, og så er hans navn også uløseligt knyttet til koncerter i overstørrelse. Faktisk i en sådan grad at han flere gange i løbet af sin karriere har slået sine egne rekorder indenfor kategorien verdens største koncert.
 
Jean Michel Jarre blev født i Lyon i 1948. Moderen, France Pejot, havde været del af modstandsbevægelsen under Anden Verdenskrig og faderen, Maurice Jarre, forlod Frankrig til fordel for Hollywood og en succesrig karriere som filmkomponist.
 
I sine unge år spiller Jean Michel Jarre i diverse rockbands, som han selv beskriver som protopunk, han studerer også ved konservatoriet i Paris, og så bliver han en del af GRM, en gruppe af musikere med interesse i elektronisk musik, under ledelse af avantgarde-komponisten Pierre Schaeffer, der bliver en slags mentor for den unge Jarre. Hans første udgivelser er også i høj grad inspireret af arbejdet med GRM og musique concrete, der kan betragtes som en slags forløber for sampling.
 
Op gennem halvfjerdserne bevæger Jarre sig i mange retninger; han laver elektronisk avantgarde-musik til Pariserballetten, han producerer for forskellige andre franske artister, bl.a. Francoise Hardy og han laver et par album, der ikke resulterer i stort gennembrud.
 
Det gør til gengæld Oxygene i 1976, et album bestående af seks helt igennem elektroniske instrumentalnumre, inspireret af både fortiden i form af klassisk musik og fremtiden i form af de dengang fremmedartede elektroniske klange. Albummet sælger millioner og gør Jean Michel Jarre til superstjerne, hvad han cementerer ved to år efter at udgive Equinoxe, der ligeledes sælger mange millioner eksemplarer. I 1979 giver han den første af sine gigantkoncerter og samler en million mennesker i hjertet af Paris.
 
I firserne kaster Jarre sig bl.a. over sampling og er, sammen med folk som Kate Bush og Peter Gabriel, en af de første til at benytte den famøse Fairlight-sampler, hvilket man kan høre på studiealbum som Magnetic Fields og ikke mindst Zoolook, hvor Jarre arbejder sammen med bl.a. amerikanske Laurie Anderson. Han præsterer også at trykke og sælge (for rekordbeløb) et album i et enkelt eksemplar, Music For Supermarkets, i protest mod kommercialisering af musik og spiller det derefter i sin fulde længde på radioen med opfordring til lyttere om at piratkopiere det.
 
Han giver i 1981 en række koncerter i Kina som den første moderne vestlige musiker, og i 1986 tager han uventet mod et tilbud om at fejre Houstons 150 års jubilæum og NASAs 25 års ditto med et gigantisk show af en koncert, der benytter byens skyskrabere som scene og samler omkring halvanden million mennesker.
 
Det bliver til flere store koncerter i Lyon, London og Paris, hvor Jarre endnu engang slår sin egen publikumsrekord i 1990, hvilket han såmænd gør en gang til i 1997, hvor han samler mere end 3,5 millioner i Moskva. 
 
De gigantiske koncerter er på dette tidspunkt i høj grad blevet Jean Michel Jarres varemærke, og på godt og ondt, kan man sige. Jarre selv taler om, at han ofte i forbindelse med de enorme produktioner ender med at være mere ambassadør og arrangør for sine projekter end egentlig musiker, og måske af samme årsag vælger Jean Michel Jarre fremadrettet at satse på turnéer med mindre koncerter, om end det dog bliver til nogle store og spektakulære af slagsen her og der stadig, som f. eks. Cairo ved pyramiderne ved årtusindskiftet og Gdansk i 2005.
 
For et par år siden trak Jean Michel Jarre overskrifter, da han udgav to album med samarbejder, mestendels andre elektroniske navne, bl.a. legender som Tangerine Dream, Gary Numan, Pet Shop Boys, Laurie Anderson, John Carpenter, Air, Moby, men også nyere navne såsom Fuck Buttons og Rone. Og sågar Edward Snowden.
 
Franskmanden ligger ikke på den lade sige – eller også gør han måske netop; vælg selv – i hvert fald er der opsamlingsalbum på vej til efteråret.

Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA