Filmanmeldelse: Janus Schumacher: Figurines – The Detour

Den århusianske Pop Revo-festival i Studenterhuset åbnede med en Danmarkspremiere på Janus Schumachers dokumentarfilm ”Figurines – The Detour”. Schumacher har fulgt indiebandet i en periode på to år, fra sommeren 2004 til sommeren 2006, og det er blevet til 45 minutters film. En film, der er skarpt vinklet på bassisten Andreas Toft og dennes problemer med at finde sig til rette i en gruppe, der får stadig større succes – og mere og mere at lave.

Således er det Andreas Toft, vi møder i filmens åbningssekvens, der modsat resten af filmen er i sort-hvid. Allerede her står det klart – hvis man ikke skulle vide det i forvejen – at historien ender med, at Andreas forlader bandet. Og den historie får vi så langsomt rullet op. Det begynder i sommeren 2004 under de indledende stadier til gruppens andet album (ikke tredje, som filmen siger) ”Skeleton”. Her har Andreas svært ved at få tid til at øve grundet en større opgave på en ikke nærmere defineret uddannelse, hvilket tydeligvis irriterer de øvrige medlemmer. Senere, på en Europaturné i oktober 2004, ønsker Andreas, at gruppen respekterer en planlagt hviledag i stedet for at tage et ekstra job, som lige har meldt sig. Også denne indstilling medfører højrøstede diskussioner, selvom Andreas får opbakning fra både trommeslager Kristian Volden og manager Jesper Majdall. Andreas får også flere gange i filmen sagt, at han synes, det var meget sjovere at være en Figurine, dengang de bare var kammerater, der spillede for sjov og indspillede på kassettebånd, frem for nu, hvor de skal spille Europa tyndt.

Andreas når dog at være med til at indspille ”Skeleton”-albummet og give en række koncerter i kølvandet på pladen, blandt andet et stort show i KB Hallen (dog ”kun” som opvarmning for Nephew, hvilket filmen ganske forbigår). Men så er det også slut. Andreas fortæller, at han og resten af gruppen i fællesskab har besluttet, at det er bedst for alle parter, at han går – selvom han diskret tilføjer, at han selv mener, han nok godt kunne have taklet sine problemer og dermed forblive i gruppen. Filmen slutter med et gensyn på Roskilde Festival 2006, hvor Andreas - tydeligvis med blandede følelser - for første gang skal se sin gamle gruppe live uden selv at spille med.

Skarptvinklet, men ufærdig
Som sagt er der tale om en skarptvinklet historie, og den forstår Janus Schumacher at fortælle forholdsvis loyalt og engageret. Filmens store problem er dog, at denne historie trods alt ikke er særlig usædvanlig eller dramatisk – sådan fremstår den i hvert fald ikke i filmen. Masser af musikere har forladt deres respektive grupper, uden at det i sig nødvendigvis selv giver stof nok til en dokumentarfilm. Og der mangler også lidt mere kød på historien om Andreas. Er der virkelig ikke andre og måske mere dybtliggende årsager til, at han er gået ud? Karrieretanker, musikalske og/eller personlige uoverensstemmelser, økonomi? Synes han virkelig, at det er sjovere at spille for sig selv end for hundreder, ja tusinder af fans? Og var de virkelig alle sammen rørende enige om, at han skulle gå? Det kunne også have været interessant at høre de andre Figurines-medlemmers kommentarer til Andreas’ trængsler. Dem får vi imidlertid kun indirekte fremført gennem de klip, hvor Andreas diskuterer – eller om man vil: skændes - med de andre bandmedlemmer. Og synsvinklen ligger hele tiden hos Andreas.

Med andre ord er ”Figurines – The Detour” en lidt ufærdig film, der kradser i overfladen på et muligvis spændende emne, men aldrig kommer helt i dybden. Hvis Andreas’ problemer vitterligt ikke var større, end de fremstår i filmen, burde Janus Schumacher nok have lavet en mere bred film om Figurines. Eksempelvis om gruppens kamp for et gennembrud, og hvilket engagement og ofre denne kamp kræver. Det bedste ved ”The Detour” er faktisk lydsporet, der naturligvis består af en lang række - både kendte og mindre kendte - Figurines-sange. Numre, som alle stadig i den grad holder. Og som burde gøre gruppen så store, at Andreas en dag nok vil ærgre sig over, at han gik – eller hvad han nu gjorde.
(Tre stjerner)

Ved redaktionens slutning kendte GAFFA ikke yderligere datoer for fremvisninger af ”The Detour”

Figurines på MySpace