ÅRET DER GIK: De mest læste anmeldelser på gaffa.dk i 2018

Anmeldelser af en del af grundessensen i musikjournalistik – også på gaffa.dk. Men hvilke anmeldelser fra 2018 blev de mest læste?

Hvert eneste år leverer GAFFA langt over 1000 anmeldelser af både livekoncerter, album og ep'er. Vi har samlet de ti mest læste anmeldelser fra 2018, som faktisk udelukkende består af liveanmeldelser. Det drejer sig om alt fra verdenstsjerner til lokale helte og en enkelt afskedskoncert. Vi starter med plads nummer 10:

10) Styrt fra scenen stjal fokus fra Gorillaz' flotte Orange-lukning

"Okay. Lad os starte med at få det, alle taler om af vejen: der var én, der faldt. Nærmere bestemt var det rapperen Del The Funky Homosapien, hvis karakteristiske vers fuldender Gorillaz’ gennembrudshit “Clint Eastwood”. Og hvor er det ærgerligt, at det er det, vi alle ender med at tale om dagen derpå, for hold nu op, hvor var der så meget mere at tage med fra denne vidunderlige aften på Orange."

9) Hæs Post Malone gav Smuk alt, hvad han havde

"Det tætpakkede fremmøde var ikke til at tage fejl af, fredag aften foran Smukfests Bøgescener. Allerede tre kvarter før texanske Post Malone skulle gøre sin entré, var der stuvende fuldt, og folk måtte mase sig frem for at få pladser. Fuldt forståeligt – bookingen af Malone er, i undertegnedes ydmyge optik, den bedste og mest ambitiøse på årets program og sender et signal om, at man ønsker at gøre plads på plakaten til en kunstner, som pt. befinder sig solidt i spændet mellem kommercielt gennembrud og megastjerne."

8) Bon Iver hiver knebent sejren i hus

"Et af tidens mest indflydelsesrige og hypede bands træder med amerikansk præcision kl. 20:00 ind på scenen i Royal Arena søndag aften, hvor en udsolgt sal bevidner Bon Iver, som mange nok forståeligt forbinder med forsanger og sangskriver Justin Vernon, og deres forsøg på at indtage hver en krog i multiarenaen – med vekslende held."

7) Stopper på toppen, mens himlen græder

"Man siger, at man ikke ved, hvad man har, før man har mistet det. Sådan har jeg det lidt med Dúné, som jeg har set mange gange for fem-ti år siden, men ikke så meget i de senere år, for ”de spiller jo så tit, så dem kan man altid høre”. Men så ikke alligevel, for så sent som i går oplyste gruppen – live, på landsdækkende tv, i Go’Morgen Danmark – at de efter 17 år, og 11 år efter debutalbummet, går hver til sit, når de har spillet deres sidste to koncerter i kalenderen, i Vega 25. august og så i aften på Smukfest."

6) Iron Maiden fløj lige ind i krigszonen

"Med Iron Maiden er der ikke mere at tale om i fald diskussionen handler om bandets medlemskab i klassisk metals top 10 over kult, stjernestatus, integritet, rockhistorie og den slags. Det er der bare alt sammen. For nationalt sindede danskere handler historiefortællingen også om fire legendariske koncerter på Roskilde Festival og én på Copenhell i 2014, der var forrygende, men stod også som noget, der lignede et lidt træt punktum sammenlignet med tidligere præstationer."

5) I Aarhus er jeg født, her har jeg hjemme

"Der er sket lidt siden dengang, han for første gang spillede på Café Himmelblå i Mejlgade og måtte introducere sig selv med: ”Mit navn er Thomas H., og jeg synger kærlighedssange”. Nu i aften er Ceres Arena helt fyldt. Det er længe siden, at der blev meldt udsolgt til den eftertragtede koncert, der er en del af Helmigs tour, som består af i alt fire koncerter. Den danske konge af pop er vendt hjem til Aarhus, og han tiltrækker det brede publikum, den gode Helmig – storcharmør af kvinder og musikalsk folkehelt med et bagkatalog, de fleste kan skråle med på."

4) En aften i Britneys freakshow

"For første gang i syv år turnerer Britney nemlig igen, efter at have haft et fem-årigt residency i Las Vegas siden 2013. I 2016 udgav hun sit seneste album, Glory, en ganske velmodtaget affære, men vi skal helt tilbage til 2011 for at finde popstjernens seneste koncert her i landet. Der var derfor forståeligt nok stimlet en tæt masse sammen foran Bøgescenen kl lidt i 23 onsdag aften for at få et stykke af Britney og hendes tyggegummipop."

3) Engageret extravaganza for øjne og ører

"Rogers sangskrivning er lige så relevant for en 50- eller 60-årig som for en teenager. Rigtig meget popmusik er udelukkende skrevet til teenagere”, påpegede Pink Floyd-trommeslageren Nick Mason, da jeg for nogle uger siden bad om hans bud på, hvordan et band så langt fra mainstreamen som Pink Floyd har kunne sælge så utroligt mange plader."

2) Tynget af visuals og understregninger

"”Jeg hár efterhånden lært, at man ikke skal blive ved og ved med at prædike hele tiden, men…”, sådan omtrent sagde Bono fem minutter før lukketid under lørdagens U2-koncert i Royal Arena, inden han opfordrede til fællesskab og enhed i stedet splittelse som optakt til aftenens første ekstranummer, klassikeren "One". På det tidspunkt havde Bono & co. gennem to timer faktisk ikke bestilt meget andet end netop at overdænge de 15.000 tilskuere i den fyldte sal med holdninger – verbalt og ikke mindst visuelt,

1) Roskilde forført af eminent Eminem-show

"Det eneste, der hang tungere i luften end det ubarmhjertige urinstøv, var forventningen til koncerten 22:30, hvor Marshall Bruce Mathers langt, langt, langt om længe kunne stemple ind på dansk jord og levere The Eminem Show. Der kan skrives bøger om de farcelignende episoder, hvor han først i 1999 måtte aflyse på Store Vega og sidenhen aflyste sit ellers stort opslåede show i Parken som led i Anger Management tour’en i 2005. Hvor har vi dog ventet længe på det her, og det er umiddelbart også svært at tænke på et mere oplagt og majestætisk spot end landets største scene, midt på Dyrskuepladsen i Darup."