x

Interview: DJ Static fra Majors

Interview: DJ Static fra Majors

“DJ Static. DJ Noize. J-Spliff. Nat Ill. Negash Ali. This Is Majors”. Sådan starter ”Get Down” på deres fælles debutalbum Majors. Vi har talt med DJ Static om at være supergruppe, om boombap-hiphop og om dengang, hvor en dj var en dj og ikke en turntablist.

Men inden vi når dertil, så bemærk artworket i ”Majors”, der lavet af Daniel Fruelund. Pladens første nummer ”The Pick Up”, der korresponderer med tegneserien i coveret. ”The Pick Up”, der lyder som en jazzet musikalsk beskrivelse af et havnemiljø i Sin City, er illustreret som en anden Marvell-tegneserie, der udspiller sig i virkelighedens version af Sin City, altså Århus, hvor pladen er indspillet i DJ Statics eget studie, City Halls Studio.

DJ Static om Nat Ill:
- Natural Ill er min partner til daglig, som jeg har turneret rigtigt meget sammen med.

DJ Static om J-Spliff:
- J-Spliff har været en karakter i engelsksproget, dansk rap i mange år. Vi tog ham med på vores Teamwork-tour for et par år siden. Han har udviklet sig til at være en rigtig god mc, og så bor han lige om hjørnet. Han er en super energisk fyr, og så var han den første mc på vores første track som Majors, så han var selvskreven til at være med.

DJ Static om Negash Ali:
- Negash Ali betyder “ham der når alle sine mål”. Han var en ung fyr, som bare var kommet op til mig og spurgte, om jeg ikke kunne tænke mig at lave nogle ting sammen med ham. En rapper kan komme op til dig, og man kan sagtens se på, om han har noget. Jeg fik noget senere stukket en cd i hånden med ham, og der er kæmpe potentiale i den her knægt. Han er ikke en normal teenage-type, men han begik sig som en mand, ikke en knægt. Da jeg hørte pladen, så tænkte jeg: Wow, det er for crazy, hvad der kommer ud af hans mund. Så det var bare et spørgsmål om at få hul i kalenderen for at lave noget med ham.

DJ Static om DJ Noize:
- Vi går langt, langt tilbage. Helt tilbage til dengang en dj var en dj og ikke en turntablist. Jeg blev nummer to til DM i mix i 1991. Der var Noize nede at se det, men vi snakkede først sammen i 1992, hvor vi begge to var med. Dengang var der mere konkurrence mellem dj’s, og ikke happy times som nu. Vi var rivaler, og vi vandt forskellige konkurrencer op gennem 90’erne. I slutningen af 90’erne var vi stadig i eliten og var begge i udlandet. Han dj’ede i England og jeg i Tyskland. Så fandt vi ud måske at lave noget sammen, og i 1998 rejste vi rundt med DJ Shine under navnet Denmark’s Finest. Siden har vi spillet mange jobs ammen, og vi har snakket om at lave forskellige ting sammen, nogle tracks eller et mixtape.

Hvordan startede Majors?
- Det var sådan et lad-os-se-hvad-der-sker-projekt. Vi lavede det første nummer for et års tid siden, fordi DJ Noize og jeg skulle ned at spille på Fabrikken i Århus, så vi havde vores egen signatur. Det virkede pissegodt på klubben, og J-Spliff var dernede og høre det, så vi inviterede ham i studiet for at lave et freestyle på det.

Vi lavede 4-5 numre på den måde, før vi fandt ud af, at vi havde gang i noget. Det var først i slutfasen, at vi virkeligt var fokuserede og satte os ned og lave albummet. Sådan er det med det bedste musik. Man skal lave det for sjov.

I bliver flere steder betegnet som en supergruppe. Ikke mindst fordi I kalder jeg for Majors. Hvordan har I det med det?
- Man bliver lidt presset af at blive betegnet som en supergruppe. Hvis du sætter dig op på et eller andet piedestal, så vil folk gerne skyde dig ned. Vi vil foretrække, at folk hører musikken og selv vælger, hvad de synes om musikken. Samtidig er det et spørgsmål om stil. Mange vil synes, at vi ikke er de store.

Vi kalder os Majors, fordi vi inden for vores felt er de store. Vi har efterhånden været med i det her spil og holdt den danske fane højt i udlandet. Desuden har vi de tre bedste engelsksprogede rappere i Danmark.

Vi er heller ikke generte, så langt fra. Vi holder hovedet højt og siger: Her kommer kanonerne fra Danmark. En af vores rigtigt store forcer er, hvad vi kan præsentere live, og så ville det være dumt, hvis vi kaldte os noget mindre, end vi er. Vi sætter ikke vores lys under en skæppe, kan man sige.

I er store inden for jeres egen musikalske felt. Hvad er målet med jeres musik, hvilken lyd går I efter?
- Vores musik kommer ganske naturligt. Det er boombap-hiphop. Nogle vil kalde det old-school, fordi det er lidt atypisk i forhold til, hvad du normalt hører i radioen. Det udspringer fra backpack-hiphoppen. Det er den musik, vi er vokset op med, som vi elsker, som stadig lever i undergrunden. Vi går efter at ramme den følelse af en ægte hiphopånd.

Moderne hiphop er placeret i en kasse, hvor der skal være et hitomkvæd. Der skal være en form for melodi eller et eller andet, man kan danse til eller synge med på, før branchen, pressen og radioen vil tage det seriøst.

Hos os er det beats, cuts, rapskills og scratch, der er i førersædet, og der er ingen kælne melodier. Vi laver egentlig musik, for at have den musik, vi selv savner i moderne hiphop. Når vi bliver kaldt oldschool-hiphoppere, så skyldes det, at folk ikke tror, at den musik eksisterer mere. Folk er faldet fra og er lidt dovne nu om dage, fordi de kun lytter til den hiphop, der er på MTV, i radioen eller hitlisten.

Hiphop nu om dage er kendt bag 50 Cent eller L.O.C., men det er bare en gren af dette kæmpetræ af hiphop, der har vokset sig stort. Mens L.O.C. og 50 Cent sidder i toppen af deres gren, så sidder vi toppen af den gren, der hedder boombap. Vi er måske bare i skyggen af de andre.

Vores lille plan er naturligvis at få vores gren til at få synlighed. Vi synes, at musikken har stor relevans, og man kan sagtens lave superfed musik under kategorien hiphop, uden det skal være så fucking klistret.

Nu har jeres plade været på gaden i godt en uge. I har fået ret gode anmeldelser - bortset fra i GAFFA - og tillykke med det. Desuden har I lagt jeres album ud gratis på jeres MySpace-side de første par uger efter releasen. Hvorfor det?
- Vi har fået en masse positive anmeldelser, helt sikkert. Men en anmelder skal som regel altid skrive en positiv og en negativ vinkel, og på den sidste linje står der altid et eller andet, som ikke siger noget som helst. Vi er superglade for gode anmeldelser, men vi vil hellere, at folk selv tager stilling til det, og det er én af grundene til, at den kan høres gratis på nettet.

En anden er, at vi jo heller ikke kan stoppe folk i at downloade den, hvis det er det, de vil. Men vi kan selv vise musikken frem på MySpace før dem, og så kan man vælge, om man vil gå ud at købe den og høre den i ordentlig kvalitet på nettet.

Her til slut. I skal spille flere koncerter i løbet af sommeren. Blandt andet på Roskilde Festival…
- Det er fornemt at være en debuterende gruppe og få lov til at spille på Roskilde Festival, Spot og Splash (stor tysk hiphop-festival med Jay-Z, Ice Cube med flere, red.).

Du kan læse GAFFAs anmeldelse af Majors her.
Hele debutpladen kan høres gratis på Majors MySpace-side i denne uge. Du kan desuden læse mere om Majors i GAFFA Juni.

Majors holder releaseparty i aften den 7. maj på Rust i København og på fredag den 9. maj til MiskMask på Train i Århus.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA