REPORTAGE: Northern Winter Beat dag 3: fed energi, smukke kvinder og skæve optrædener

REPORTAGE: Northern Winter Beat dag 3: fed energi, smukke kvinder og skæve optrædener

Sidste dag for dette års Northern Winter Beat byder på et lige så pakket og velkonstrueret program som for de to foregående dage. Efter den store fornøjelse ved Fyrs koncert i Gråbrødreklosteret var der ingen tvivl om, at Orcas nu står på min liste, samt naturligvis Anna von Hausswolff, som fik en bragende god GAFFA-anmeldelse for sin koncert i Pumpehuset i København torsdag aften. Derudover hopper jeg på en frisk omgang Sista Bossen for efterfølgende at slutte af med altid veloplagte The Entrepreneurs.

Orcas

******

Jeg når lige akkurat frem til et tætpakket 1000fryd, som Orcas slår strengene an og lægger op til fest i den lille legendariske cafe i Kattesundet. Her er der som altid liv og glade dage, og den muntre danske beat-gruppes energi og åbenlyse spilleglæde smitter hurtigt af på publikum, og stemningen er i top. Min medbragte makker for aftenen, som aldrig før har begået sig på 1000fryd skæve brædder, er helt i hopla over endelig at være til stede på så ikonisk et spillested for Aalborg og sætter også hurtigt tonen for aftenen: ”Jeg følger mig fuldstændig sat tilbage til 70’erne” – og jeg giver hende ret. Lyden, stemningen og publikumssegmentet giver en fornemmelse af at stå i epicenteret for årtiet med frihed, kvindekampe og eskapisme i form af stoffer, syre og rock and roll. Med Orcas' danske beat-poesi og sange om unge menneskers liv og skæve tanker bliver man sgu i helt godt humør og får en fornemmelse af at være i et frirum, hvor alle er accepterede og velkomne.

Anna von Hausswolff (billedet)

*****

Den svenske sangerinde lever fuldt ud til sit renommé og de flotte mangestjernede anmeldelser hun hiver hjem på stribe. Her står en kvinde i al sin magt og vælde på scenen, i sin lille figur, og indtager Studenterhuset med sin store stemme – og alle er tryllebundne. Sceneshowet er uden tvivl det mest imponerende endnu til Northern Winter Beat, hvor lyd, lys og show går op i en højere enhed. Smukke Hausswolff, som minder om en lillesøster til vores helt egen musikalske dronning Tina Dickow bevæger sig med sin sang og musik imellem to verdener, jeg allerbedst kan beskrive som himmel og helvede. Hold kæft, hvor kan hun synge, og efter få minutter laver min makker og jeg et synkront og stumt wow til hinanden. Badet i lyset, der kommer bagerst fra scenen står Hausswolff tronende midt på scenen på sin podium og ligner og lyder som en engel sendt til os fra det allerhelligste. Hertil kommer der hurtige skift i musik og lyd, den gotiske folk-metal-lyd får fuld hammer, og det pæne ydre pilles af. Max skrue på metalspaden og strobelyset og publikum tager det ind med både headbangen og trolig fordybelse med lukkede øjne. Stærk oplevelse fra en funklende stjerne på den nordiske nattehimmel, som Christoffer Henneberg så smukt beskrev det i fredags.

Sista Bossen

*****

Deeeeer ingen bånd, der binder Sista Bossen – for pokker da en sæk lopper, der er blevet sat løs på den lille scene i Studenterhusets Café lørdag aften. Forsangeren, som, til tider vaklende, står i sine fine smækbukser minder allermest om en blanding af Peter Pan og Pinocchio – drengen som for alt i verden ikke ville være voksen, men bare være en rigtig dreng. Frontmand Hampus Sünden forstår i hvert fald at levere en syngende lussing af et sceneshow, i bedste cirkusstil. På intet tidspunkt står han bag mikrofonen, der bliver kravlet på scenen hvor end han kan komme til, sunget fra de forreste højttalere, liggende med mikrofonen dinglende over hovedet og komplet bundet ind i ledningen fra top til tå. Selvom der flere gange bliver råbt ”forstår I?”, så tvivler jeg på, at særlig mange kan finde hoved og hale i den finurlige svenske lyrik. Men musikken, melodierne og temaerne går rent ind, og sjældent har noget så rodet været så charmerende. Jeg står tilbage uden rent faktisk at være klar over, hvilken eller hvilke genrer musik vi rent faktisk har hørt – men Sista Bossen er uden tvivl festivalens mest underholdende indslag.

The Entrepreneurs

******

De danske punk-drenge har et tungt ry som værende et af landets bedste livebands, og der er ingen tvivl om, at de bringer stemningen med på scenen og også når langt ud over kanten. Fremmødet er ikke overvældende, hvilket overrasker mig – men det kan på ingen måde mærkes på gutterne, og de bringer højt humør og snik-snakker med publikum og griner af hinanden undervejs i deres optræden. Der er fuldt fart på fra start, og de har alle linet sig forrest på scenen, også med trommesættet helt i front. Jeg tænker først ”fed idé”, men det er, som om de dermed ikke helt formår at fylde scenen ud i showet undervejs – de unge gutter fylder simpelthen for lidt, selvom de vejer op for det med energisk og mesterligt pineri af instrumenterne, hvor især Jonas Wetterslevs trommespil står ud – fart over feltet uden tab af momentum på noget tidspunkt. Selv bandmedlemmerne må næsten undskylde efter et af numrene: ”Gik det for stærkt, Jonas?” - ”ja!” er svaret, med sveden dryppende af panden og et kæmpe grin på. Musikken er som altid storladen og melankolsk, og fremragende til liveoptrædener, hvor få kan stå stille, men simpelthen bare må danse med.

En fantastisk afslutning på årets Northern Winter Beat, en festival som også skal have ros med på vejen. Her er en lille festival med få, men nøje udvalgte venues, og der er uden tvivl sat en stor dyd i at matche de perfekte spillesteder med de rette kunstnere, hvilket er udført til præcision. Derudover har Northern Winter Beat et af de mest dedikerede publikum, jeg længe har været vidne til – aldrig har jeg set så få mobiltelefoner eller overhørt snik-snak blandt koncertgæster. Der blev klappet, heppet og hujet til samtlige koncerter, om der så var 200 eller 35 publikummer. Det har været en fornøjelse uden lige. Northern Winter Beat 2019 får seks stjerner fra mig.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA