LEDER: Nej, dit band er ikke nomineret til en GAFFA-Pris – en føljeton

LEDER: Nej, dit band er ikke nomineret til en GAFFA-Pris – en føljeton

… til gengæld er dit band indstillet til en nominering. Og det er sgu da også fedt!

Siden slutningen af 00’erne har afstemningen til GAFFA-Prisen fungeret på fuldstændig samme måde, og alligevel kommer proceduren år efter år bag på mange. Både på artisterne selv, deres pladeselskaber, deres bookere og deres fans. Og det på trods af, at vi kontinuerligt i forbindelse med hver eneste kick off af afstemningen til GAFFA-Prisen udsender nyheder om proceduren i magasinet, på gaffa.dk, understreger det i pressemeddelelser, nyhedsmails og i vores SoMe-deklarationer, simultant med at vi har en guide tatoveret i panden, hver gang vi forlader vores matrikel.

Misforståelsen af, at en indstilling til en nominering og en decideret nominering er det samme, gør som sådan ikke noget for afstemningen. Men det er da irriterende. Og det bliver især irriterende, når det afføder urimelige beskyldninger om skumle, kommercielle bagtanker fra GAFFAs side. Som eksempelvis den, jeg blev mødt med i morges, inden jeg fik placeret mig i arbejdsstolen. En harm Facebookbruger, der tilfældigvis er onlineven med mange af mine onlinevenner, ytrede følgende på sin profil:

”Nej, dit band er ikke nomineret til en GAFFA-Pris. GAFFA er blot kløgtige og udnytter en masse unge bands med en ”indstilling” for at sikre en SoMe-strategi, hvor enorme mængder af bands deler Prisen på de sociale medier og skaber gratis opmærksomhed til GAFFA, før de som altid forudsigelige nomineringer lander.” 

Proceduren

Lad mig endelig aflive myter og spekulationer om dette i plenum, så disse misforståelser ikke opstår igen. Grunden til ”indstilling-nominering-vinder”-proceduren er, at GAFFA-Prisen først og fremmest er en læserpris. Det kan ikke understreges nok. Det er læsernes og dermed musikforbrugeren, der i sidste ende beslutter, hvem der modtager statuetterne og anerkendelsen, når showet afholdes den 7. marts i Odeon. Og sådan har det altid været. Der findes et hav af kritikerpriser i dansk musik, hvor juryer af fagfolk vurderer, hvilke artister der fortjener hæder. For at læserne kan afgøre, hvem der skal vinde, er de nødt til at have en stor, alsidig bruttogruppe, hvorfra de kan vurdere og vælge deres favoritkandidater.

GAFFAs redaktion gennemgår derfor musikåret og indstiller en lang række artister efter en vurdering af deres præstationer i perioden januar 2018 til december 2018. Vi vurderer både artistens kunstneriske kvaliteter, publikumsmæssige udbredelse og præstationer. Det resulterer i varierede bruttolister – en grovsortering, om man vil – med artister fra både vækstlag, upcoming-miljøet og fra det etablerede musikmiljø. Alle artister bliver altså tildelt en fair chance for at løbe med en nominering og dermed en GAFFA-Pris. Hvis vi kun valgte fem artister fra start ligesom eksempelvis Zulu Awards og vurderede, at disse fortjente at kæmpe om publikums gunst, ville ideen om en læserpris gå tabt.

Det er bestemt ikke vores vurdering, at denne procedure kan sidestilles med udnyttelse, som omtalte Facebookbruger pointerer. Tværtimod. Disse artister bliver anerkendt for deres arbejde med en indstilling. Påstanden om, hvorvidt det skaber såkaldt "gratis" opmærksomhed for GAFFA kan diskuteres. Hvis gratis opmærksomhed i denne sammenhæng betyder opmærksomhed til håbefulde, danske artister, og at kendskabet til Danmarks eneste tilbageværende musikmagasin, der dækker alt fra vækstlaget til superstjernerne, bliver udbredt til en større gruppe danskere, så erkender vi os skyldige.

En gang til for Prins Knud

For at afrunde forklaringen om afstemningsproceduren, så er processen således, at de fem indstillede artister, der i hver kategori har modtaget flest publikumsstemmer, bliver nomineret til en GAFFA-pris. Den artist, der har modtaget flest publikumsstemmer, vinder. Så derfor: Husk at gøre din indflydelse gældende. GAFFA-Prisen er den eneste musikpris i Danmark, hvor det er dig, der er med til at bestemme, hvem der vinder. Hvorvidt resultatet i så fald ender med at blive forudsigeligt, er en vurderingssag. Vi kan bare konstatere, at en artist som eksempelvis Rasmus Seebach, der er en af de bedst sælgende danske artister nogensinde, aldrig har vundet en GAFFA-pris. Og det er da ret uforudsigeligt.

STEM NU!

Afstemningen slutter i morgen, torsdag den 31. januar. De nominerede offentliggøres fredag den 1. februar. 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA