x

Spot på Spot Festival: Jong Pang

Spot på Spot Festival: Jong Pang

GAFFA satte Anders Rhedin, selvbetitlet "indiemunk" og tidligere Moon Gringo-guitarist og sanger, stævne på Esmeraldas Brunch Bar på Nørrebro for at snakke om hans nye projekt Jong Pang. Det blev til en snak om at skrive tekster, om at male paneler, om genrer og om Rhedins semi-filosofiske forhold til musikken.

Debutpladen ”Bright White Light” udkom i marts til fornemme anmeldelser. Blandt andet skrev GAFFA følgende i sin firstjernede anmeldelse:

"Rhedins glorværdige fortid træder tydeligt frem på "Bright White Light", der ligesom Moon Gringo blander lettere eksperimenterende rock med til tider endog særdeles iørefaldende popmelodier (...). Fremtiden tegner lys for "Bright White Light" – også hinsides Det Elektriske Barometer."

Hvor kommer navnet, Jong Pang, fra?
– Det dukkede op ud af det blå på en gåtur i Nørrebrogade. Det har ingen reel betydning. Det er nærmere en slags verbalisering af musikkens energi eller stemning. Lyde der repræsenterer musikken. Jeg ville for eksempel ikke kunne lave en soloplade, for det handler ikke om mig. Jeg ser mig selv som en varetager af en energi eller stemning – som noget jeg videreformidler.

– Jeg har længe gået at leget med tanken om at ville give navnet Jong Pang videre. Hvis nogen på et tidspunkt kan lave noget, der er mere Jong Pang, eller hvis jeg ikke kan lave det længere, så kan navnet gå videre. Jong Pang hænger ikke sammen med min person.

Kan du beskrive, hvordan du har arbejdet med pladen?
– Jeg havde været i en mindre skriveblokering, så jeg ville bare lave det mest simple indierockplade, jeg overhovedet kunne. Det skulle være pisselet og helt vildt skægt, og jeg skulle have lov til at tage fejl hele tiden. Det handlede bare om at kaste sig ud i det.

Jeg har selv produceret det. Til sidst kom den til at lyde ret skramlet, men jeg ville gerne have en straight plade. Rent produktionsmæssigt ville jeg gerne have det til at lyde så straight som Bryan Adams.”

Anders Rhedin taler nødigt om direkte inspirationskilder for sin musik – de er i stedet ret associative. Delvist et kinesisk maleri med 100 ulve, noget med en masse eksplosioner og krig/aggression. Musikalsk har Jong Pang hentet inspiration hos den amerikanske komponist, Steve Reich, afrikanske trommer, LCD Soundsystem, folkemusikken, og Rhedins egne skridt i indierockens muld.

– Den musik, man laver, er altid præget af tiden, men essensen vil altid være der. Velvet Undergrounds første plade er for eksempel tidløs. Jeg er også en stor beundrer af Metallica. De har en fantastisk intensitet, rytmik og dynamik.

Dine tekster er minimalistiske og handler om byer, grænser og eksplosioner. Hvad skal det betyde?
– Teksterne har været vigtigere på Jong Pang, end de har været før. Who cares about lyrics? Men denne gang har det været helt sindsygt fedt at skrive, modsat tidligere, hvor det har været en pligt. Der er 100 procent forskellige læsninger af teksterne, men de handler om et univers med eksplosioner, og bag ved dem kan der ligge nogle aggressioner eller krig. Og hvad kendetegner eksplosioner? De er kortvarige, har en begyndelse og en ende…

Anders Rhedin slutter interviewet, hvor det startede –med lettere kryptiske bemærkninger om hans rolle i musikken og tekstuniverset.

Foruden at være medlem af Moon Gringo frem til bandets opløsning i 2005, producerede han Choir Of Young Believers seneste ep, for hvem han også skal producere debutpladen.

Den 28-årige Rhedin er desuden kæreste med Mette Sand Hersoug, tidligere forsanger i Moon Gringo, som også medvirker på ”Bright White Light” og i livebandet. Jong Pang har allerede givet fire koncerter i henholdvis Berlin, København samt to gange i London. Jong Pang live består enten af Anders Rhedin i et lille akustisk set eller med det store band, som består af medlemmer fra Strumm, Under Byen, Choir Of Young Believers og epo-555. Indtil videre er Jong Pangs eneste kommende koncertjob Spot-festivalen i Århus.

Jong Pang på MySpace

Spot 2008's hjemmeside

Køb billet på GAFFA Billet


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA